:: ECONOMY :: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМ І МЕХАНІЗМІВ УПРАВЛІННЯ ПРИРОДООХОРОННИМИ ПРОЕКТАМИ В УКРАЇНІ :: ECONOMY :: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМ І МЕХАНІЗМІВ УПРАВЛІННЯ ПРИРОДООХОРОННИМИ ПРОЕКТАМИ В УКРАЇНІ
:: ECONOMY :: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМ І МЕХАНІЗМІВ УПРАВЛІННЯ ПРИРОДООХОРОННИМИ ПРОЕКТАМИ В УКРАЇНІ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 29

Термін подання матеріалів

23 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 6



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМ І МЕХАНІЗМІВ УПРАВЛІННЯ ПРИРОДООХОРОННИМИ ПРОЕКТАМИ В УКРАЇНІ

 
23.04.2015 15:43
Автор: Тихенко Володмир Сергійович, аспірант кафедри управління СумДУ
[Секція 1. Економіка та підприємництво;]

Серед ключових факторів, що ілюструють використання та реалізацію механізмів управління природоохоронними проектами (МУПП) в Україні варто назвати такі:

– орієнтація державної та муніципальної системи управління природоохоронними проектами (СУПП) переважно на адміністративні механізми (методи та інструменти); 

– недооцінка ролі та можливостей економічних механізмів на рівні усіх СУПП; 

– недостатня поширеність та обмеженість у використанні організаційних методів.

Надамо окремі коментарі щодо зазначених факторів. В умовах домінування адміністративних МУПП в Україні недостатнього розвитку набули широко вживані у світовій практиці економічні методи та інструменти: механізми кредитування, пільгового оподаткування, цінового субсидіювання, формування ринку квот і торгових дозволів.

Світовий досвід напрацював ряд МУПП, переважно економічного характеру, які можуть бути систематизовані як механізми національного рівня, механізми окремих природоохоронних територій та механізми приватного фінансування природоохоронної діяльності і проектів за досліджуваними джерелами, а на нашу думку, можуть бути представлені окремими методами та інструментами МУПП

Попри окремі зусилля, які здійснюються в Україні у сфері функціонування СУПП різних рівнів, деякі з зазначених МУПП лише починають використовуватись. Так, поряд з досить відомими традиційними фіскальними механізмами, недостатньо використовуваними є механізми «борг в обмін на природу», національні лотереї, плата за послуги екосистеми, маркетинг з наголосом на благодійності, корпоративні та плановані пожертви, та ін.

Зокрема, щодо «боргу в обмін на природу», у світі починаючи з1987 року понад 125 млн. дол. США було перенаправлено на природоохоронну діяльність завдяки цьому механізму. Ініційованау 2003 р. з нагоди проведення конференції «Довкілля для Європи» у Києві подібна програма, на жаль, не отримала конкретних результатів[1].

Що стосується використання плати за послуги екосистем, в Україні є перші спроби брендування екологічно чистої продукції на прикладі чаїв «Карпатський» чи столових вод; втім, важко з’ясувати, чи надходять кошти на підтримку та відновлення територій, які забезпечують особливі якості продукту [1]. Маркетинг з наголосом на благодійності досить часто застосовується зарубіжними компаніями, що декларують свою вуглецеву нейтральність в рамках екологічної політики шляхом купівлі компенсаційних сертифікатів та має потенціал до застосування в Україні. 

Використання МУПП переважно наднаціонального характеру стосується передусім пайового фінансування, спільної реалізації проектів, які, вимагають виконання ряду критерії та зобов’язань, що часто є утрудненим для українських урядових та корпоративних структур.

Необхідно також зауважити, що й існуючі МУПП економічного характеру, закріплені на законодавчому рівні (збори за використання природних ресурсів і забруднення довкілля, податкові пільги, система фінансування природоохоронних заходів, механізм відшкодування збитків, завданих унаслідок порушення відповідного законодавства), реалізуються декларативно. Так, брак належного контролю за станом ресурсних податків і платежів призводить до недовиконання плану з їх адміністрування, механізми відшкодування завданих збитків та екологічної відповідальності не відпрацьовані, а отже нереалізованим залишається базовий принцип застосування економічних МУПП «забруднювач платить». Більше того, механізми оцінки завданих збитків, навколишнього середовища, екологічної експертизи та аудиту проектів впроваджуються лише окремими підприємствами, які зорієнтовані на концепцію соціально-відповідального бізнесу та сталого розвиткуна рівні їх корпоративних СУПП. 

Як слушно зазначають Н. М. Костюченко, І. С. Мареха переважна частина організаційних методів (екологічне виховання, освіта, реклама тощо) в Україні належить до категорії перспективних, однак, на жаль, вони ще не є першочерговими[2].

Важливою перспективою для вирішення наведених протиріч, подолання негативних факторів та забезпечення дієвого впливу МУПП на показники сталого розвитку України, на думку фахівців ОЕСР, є реформування інструментів природоохоронної діяльності в рамках загальної «екологізації» оподаткування чи у контексті розробки стратегії зеленого росту за політичної та організаційної підтримки [3]

Вважаємо, що виконання вказаних рекомендацій зіштовхується з необхідністю удосконалення організаційно-економічного забезпечення СУПП різних рівнів, передусім державної. Саме вона має створити умови для координації і тісної співпраці усіх суб’єктів природоохоронної діяльності в Україні та реалізації перспективних МУПП у контексті забезпечення сталого розвитку. 

Список використаних джерел:

1. Зміцнення фінансової стійкості природоохоронних територій України / Програма розвитку ООН в Україні. – К., 2011. – 196 с.

2. Костюченко Н. М. На шляху до вдосконалення системи методів державного управління природоохоронною діяльністю / Н. М. Костюченко, І. С. Мареха// Вісник СумДУ. Серія Економіка. – 2008. – С. 82-87.

3. Переориентация экономических и других финансовых инструментов для повышения экологической эффективности. Как разблокировать реформы в странах Восточной Евпропы, Кавказа и Центральной Азии. – ОЭСР. – 2012. – 40 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ЕФЕКТИВНІСТЬ УПРАВЛІНСЬКОГО МОНІТОРИНГУ МУНІЦИПАЛЬНОГО УТВОРЕННЯ
25.04.2015 16:05
ШЛЯХИ ТА НАПРЯМИ ІНВЕСТУВАННЯ В ЛЮДСЬКИЙ КАПІТАЛ
23.04.2015 15:34
ВПЛИВ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА НА ЕКОНОМІЧНІ РЕЗУЛЬТАТИ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
23.04.2015 13:01
ОСОБЛИВОСТІ ТА ВІДМІННОСТІ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ
21.04.2015 13:26
ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРАЦІ НА ПІДПРИЄМСТВІ
17.04.2015 13:13
ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МІЖРЕГІОНАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ТРАНСПОРТНО-ЛОГІСТИЧНИХ СИСТЕМ
06.04.2015 15:47
ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ МЕХАНІЗМУ КОНКУРЕНЦІЇ НА ПРОДОВОЛЬЧОМУ РИНКУ
06.04.2015 15:43




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.145 сек. / Mysql: 1396 (0.112 сек.)