:: ECONOMY :: ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ НАОЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ :: ECONOMY :: ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ НАОЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
:: ECONOMY :: ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ НАОЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 17



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ФОРМУВАННЯ МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ НАОЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ

 
27.10.2022 02:11
Автор: Базарська Ольга Анатоліївна, комунальний заклад «Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 464 комбінованого типу Харківської міської ради»
[3. Педагогічні науки;]

Відомо, що розвиток мовленнєвої компетенції дитини дошкільного віку відбувається в процесі формування її особистості. Маленька дитина активно досліджує навколишній світ предметів, явищ, у процесі чого відбувається активний розвиток мовлення дошкільника. Педагог активно керує цим процесом під час спеціально організованих занять, спостережень, бесід. 

У період дошкільного дитинства набуття дитиною мовленнєвої компетенції має вирішальне значення для розвитку її світогляду та взаємодії з навколишнім світом. Мовленнєва компетенція передбачає розуміння дітьми зв’язного тексту, вміння відповідати на запитання, звертатися із запитаннями до дорослих і однолітків, підтримувати та розпочинати розмову, складати різні види описів, розповідей. Метод наочного моделювання допомагає в оволодінні дитиною мовленнєвою компетенцією. Він відтворює істотні властивості досліджуваного об’єкта за допомогою схем, малюнків, моделей. Даний метод допомагає дошкільнику уявити абстрактні поняття (звук, слово, речення, текст), навчитися працювати з ними. Це є важливим для здобувачів дошкільної освіти, адже переважно їх мислення є наочно-образним.

На практиці підтверджено, що доступною для дітей дошкільного віку формою на позначення і виділення відносин є саме наочні моделі.

На сьогодні є актуальними дослідження педагогів і психологів щодо ролі оволодіння дитиною діями наочного моделювання та заміщення в розвитку її  розумових здібностей.

На обгрунтованість методу наочного моделювання в розвитку мовлення вказували педагоги С.Л. Рубінштейн, Л.В. Ельконін, А.М. Леушина. У сучасній науково-педагогічній літературі моделювання розглядається як процес застосування наочних моделей (Л.А. Венгер, О.М. Дяченко). На використанні наочних моделей засновано багато методів навчання дітей дошкільного віку. Наприклад, широко використовується метод навчання дошкільнят грамоти, розроблений Д.Б. Ельконіним і Л.Є. Журовою, який передбачає побудову і використання наочної моделі (схеми) звукового складу слова. Наукові праці 

К. Крутій розкривають особливості використання моделей і схем, що формують граматично правильне мовлення, засвоєння дітьми службових частин мови, збагачення словникового запасу. У ролі замінника (моделі) можуть слугувати предмети, предметні зображення, схеми, піктограми, геометричні фігури, контури предметів, плани, умовні позначення тощо. Особливістю методу моделювання є принцип заміщення: дитина заміщує реальний об’єкт іншим об’єктом, його зображенням та певним символом. Основним завданням моделей є полегшити дитині відтворити предмети, явища навколишнього світу. Моделі можуть бути динамічними, статичними, точними та умовними.

В оволодінні дитиною моделюванням виокремлюють декілька етапів. На першому етапі значну увагу приділяють розширенню варіантів моделювання, де спочатку моделюються доступні для дітей просторові відносини, а потім є змога перейти до моделей, що відображують складні для сприймання відносини: логічні, математичні, тимчасові, схематичні. На другому етапі відбувається зміна ступенів абстрактності та узагальненості відносин у моделях. Вихованці поступово будують моделі узагальненого характеру, які є відображенням суттєвих рис ситуацій та об’єктів. На третьому етапі  змінюються самі наочні моделі, які стають більш схематичними, загальними, ускладненими.

Метод наочного моделювання в розвитку мовлення дошкільників реалізує важливі завдання:  вчити дітей граматично правильно, зв’язно та послідовно висловлювати свою думку; вивчати вірші напам’ять; навчати переказувати невеликі твори;  удосконалювати діалогічне мовлення;   формувати вміння вільно, невимушено вступати в розмову, вести бесіду;  вчити описувати предмет, картину. Наочне моделювання успішно використовують при навчанні здобувачів дошкільної освіти, а також як засіб розвитку їх розумових і мовленнєвих  здібностей. Використання схем-моделей при складанні описових розповідей полегшує дітям оволодівати зв’язним мовленням. 

Отже, актуальність використання наочного моделювання у роботі з дітьми дошкільного віку полягає в тому, що застосування моделей викликає інтерес і допомагає розв’язати проблему стомлюваності і втрати інтересу до заняття;  застосування методу наочного моделювання полегшує і прискорює процес запам’ятовування і засвоєння матеріалу, дозволяє з’ясувати зв’язок предмета та явища, послідовність подій, робить їх доступними для дітей; допомагає отримати цілісне уявлення про об’єкти навколишнього світу; ілюструє процес навчання монологічного мовлення, формує прийоми роботи з пам’яттю;  застосовуючи схеми-моделі, дитина систематизує здобуті знання. 

Дослідження педагогів і психологів, що вивчали застосування методу наочного моделювання у розвитку мовлення дітей дошкільного віку свідчать про те, що застосування даного методу є дуже ефективним способом розвитку мислення, пам’яті, мовлення. Метод наочного моделювання допомагає враховувати індивідуальні особливості кожного здобувача дошкільної освіти, отже, повністю відповідає особистісно орієнтованій моделі навчання. Таким чином, використання засобів наочного моделювання активно сприяє формуванню мовленнєвої компетенції дітей дошкільного віку.

Список використаної літератури:

1. Богуш А., Гавриш Н. Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних закладах. – Київ. Видавничий дім «Слово», 2011.

2. Бондаренко А, Сизонова О. Звязне мовлення засобами наочного моделювання.  // «Вихователь-методист дошкільного закладу», 2018 № 6.

3. Кахаєва Є., Кузнєцова Л. Мовленнєвий розвиток старших дошкільників: Харків Вид. група «Основа», 2014. 

4. Коляда О. Формуємо граматичну компетенцію у грі //Палітра педагога, 2016 № 5.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
27.10.2022 03:08
ОРГАНІЗАЦІЙНІ АСПЕКТИ ТА ТЕХНОЛОГІЯ ПРОЄКТУВАННЯ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ХРИСТИЯНСЬКОГО СПРЯМУВАННЯ
27.10.2022 02:26
АКТУАЛЬНІСТЬ ГІБРИДНИХ МОДЕЛЕЙ НАВЧАННЯ В УНІВЕРСИТЕТАХ НІМЕЧЧИНИ ТА УКРАЇНИ
27.10.2022 01:15
ЕЛЕКТРОННИЙ ПІДРУЧНИК «ВИЩА МАТЕМАТИКА» У ВИГЛЯДІ ВЕБ-СТОРІНКИ ЯК ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА СИСТЕМА ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ДЛЯ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ 184 «ГІРНИЦТВО»
25.10.2022 17:31
КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД У ВИКЛАДАННІ КУРСУ «СТАТИСТИКА» ЗДОБУВАЧАМ ВИЩОЇ ОСВІТИ ФІНАНСОВО-ЕКОНОМІЧНОЇ ГАЛУЗІ
21.10.2022 19:07
DEVELOPMENT OF EDUCATION IN SINGAPORE
19.10.2022 12:10
ДИДАКТИЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ У ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ РОЗУМІННЯ РОЛІ МАТЕМАТИКИ В ПІЗНАННІ ЯВИЩ І ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ НАВКОЛИШНЬОГО СВІТУ ЗАСОБОМ STEM-ТЕХНОЛОГІЇ
14.10.2022 12:46
ХАРАКТЕРИСТИКА РОЗВИТКУ SOFT SKILLS У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ
13.10.2022 13:53




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.252 сек. / Mysql: 1396 (0.193 сек.)