:: ECONOMY :: ВИКОРИСТАННЯ ФОРМ І МЕТОДІВ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ З БІОЛОГІЇ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ :: ECONOMY :: ВИКОРИСТАННЯ ФОРМ І МЕТОДІВ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ З БІОЛОГІЇ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ
:: ECONOMY :: ВИКОРИСТАННЯ ФОРМ І МЕТОДІВ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ З БІОЛОГІЇ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 16



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ВИКОРИСТАННЯ ФОРМ І МЕТОДІВ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ З БІОЛОГІЇ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ

 
21.11.2023 18:37
Автор: Романюк Оксана Миколаївна, кандидат біологічних наук, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці; Ганжиловська Лілія Василівна, магістр, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці
[3. Педагогічні науки;]

ORCID: 0000-0003-2956-9412 Romanyuk O.

Позакласна навчальна та виховна діяльність з предметів природничого циклу, особливо біології, повинна базуватися на принципах добровільності, спрямованості та самостійності діяльності учнів та забезпечувати виховання гармонійної, всебічно розвиненої особистості, доповнювати і розширювати знання, отримані на уроках природничих дисциплін Позакласна робота з біології повинна займати важливе місце в діяльності кожного вчителя біології [2].

Метою наших досліджень було дослідити ефективність застосування форм і видів позакласної роботи з біології, спрямованих на підвищення ефективності засвоєння теоретичних знань та розвиток учнівської пізнавальної діяльності на прикладі 7-А класу Кам'янського ліцею Кам'янецької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області. 

В процесі педагогічної діяльності, яка здійснюється у ліцеї, нами застосовуються різноманітні форми та методи організації позакласної роботи. Їх використання та ефективність визначаються загальним рівнем розвитку учнів, їх мотивацією, особистим психолого-емоційним станом та морально-психологічним кліматом як безпосередньо у класі, так і в школі в цілому.

Під час І семестру 2022-2023 навчального року було складено психологічну характеристику учнів 7-А класу Кам'янського ліцею, у якому навчається 28 учнів.

На основі аналізу соціально-психологічних та пізнавальних особливостей учнів нами проводився вибір та адаптація змісту, методів та форм організації позакласної роботи з біології з учнями. 

Згідно навчального плану у ІІ семестрі 2022-2023 н.р. та І семестрі 2023-2024 н.р. під час вивчення біології нами застосовувались різноманітні форми позакласної роботи: біологічні свята, тижні біології, тематичні екскурсії, тематичні заходи, біологічні вечори, еколого-просвітницькі заходи масової роботи.

Під час нашої навчально-виховної роботи з біології, яка проводиться у 6-7-х классах Кам’янського ліцею ми використовуємо основні види позакласної масової роботи, які охоплюють весь учнівський колектив, у якому учні активно працюють виходячи із своїх власних можливостей і побажань, проявляючи при цьому істотну пізнавальну активність та власну екологічну громадянську позицію.

Зокрема, популярними серед учнів є проведення шкільних біологічних свят.        

Для активізації пізнавальної діяльності учнів з біології птахів нами розроблено сценарій та організовано і проведено біологічне свято на тему: День зустрічі птахів. Під час проведення заходу постійно увага учнів зверталась на необхідність збереження популяцій птахів, охорони їх гнізд, бережливого ставлення до пташенят допомогу пернатим у зимовий період, коли пташки потребують допомоги людини у пошуках їжі.

Одним із видів масової позакласної роботи є біологічні кампанії, які вимагають від учителя творчості та креативності в їх організації.

В рамках позакласного  виховного заходу на тему: Весняні квіти ініціативна група учнів 7-х класів Кам’янського ліцею під керівництвом вчителя у листопаді 2022 року подали заявку у Флоріум та отримали 500 цибулин тюльпанів, крокусів, гіацинтів і нарцисів для висаджування на території школи від благодійного  освітнього проєкту Flowers4school- КВІТКОВИЙ РАЙ У КОЖНІЙ ШКОЛІ УКРАЇНИ.  

Учні проявили великий ентузіазм та взяли активну участь під час підготовки ділянки та висаджування посадкового матеріалу. Весною вони доглядали за рослинами та з нетерпіння чекали появи перших квітів, які були результатом їхньої спільної роботи. 

Позакласна навчально-виховна діяльність з біології повинна сприяти гармонійному поєднанню різних методів і засобів навчального процесу, розвитку особистісності та формуванню екологічного кругозору.

Для формування в учнів екологічного світогляду та бережливого ставлення до природи нами на постійній основі проводиться виховні заходи  з екологічного виховання, які сприяють підвищенню екологічної культури [3]. 

Так, в  7-класах Кам’янського ліцею нами проведено виховний масовий захід на тему «Від екології природи до екології душі: формування екологічного світорозуміння школярів».

Підсумком заходу стало усвідомлення учнями, що кожна людина, незалежно від рівня достатку чи освіти має повсякденно в своєму житті проявляти увагу до природи, сприяти її збереженню для наступних поколінь. 

Для формування в учнів теоретичних знань про єдність природи, безперервність існування живої матерії та взаємозв’язок між всіма компонентами природи, а також набуття учнями практичних навичок щодо бережливого ставлення до природи нами проведено Позакласний виховний (еколого-просвітницький) захід на тему: «Опале листя - його значення  в природі та житті людини».

На початку заходу вчителем робиться акцент на проблемі спалювання опалого листя і сухої трави. Як альтернативу, учні розглядають компостування як метод  переробки листя. Здійснюється перегляд відео, в результаті якого учні отримують знання про компостування як спосіб утилізації листя.

З метою формування в учнів екологічного світосприйняття та підвищення екологічної свідомості нами проводився позакласний виховний (еколого-просвітницький) захід на тему: Амброзія полинолиста – небезпечна рослина, карантинний бур’ян нашої місцевості.

Згідно сценарію заходу учитель запрошує різних фахівців для знайомства з Амброзією полинолистою. З цікавими розповідями виступають спеціалісти: ботанік, географ, лаборант насіннєвої станції, агроном. Акцент робиться на необхідності спільних зусиль для ефективного подолання карантинного організму та ролі в цьому учнівської свідомості та громадянської позиції.   

З метою пропагування знань про рідкісні та зникаючі види рослин, залучення учнівської  молоді до охорони ранньовесняних рідкісних видів рослин, які занесені до  Червоної книги України та зростають на території Чернівецької області нами разом з учнями 7-А класу Кам’янського ліцею був організований та проведений еколого-просвітницький захід на тему «Весняні первоцвіти». В рамках цього заходу нами була проведена акція  «Збережемо первоцвіти!».

Під час заходу учні переглянули яскраву презентацію «ВЕСНЯНІ  ПЕРВОЦВІТИ», підготували цікаві розповіді та легенди про первоцвіти. У практичній частині заходу учні створювали малюнки ранньовесняних квітів та після відповідного інструктажу виготовляли квіти з кольорового паперу.

В підсумковій частині заходу учні сформулювали головні положення Міні-проекту «Захистимо первоцвіти», спрямовані на збереження ранньовесняної флори. 

Позакласна робота має профорієнтаційне значення, задовольняючи потреби учнів у розвитку творчих, конструювальних та експериментальних умінь. Вона сприяє розв'язанню важливого завдання — вибору учнями професії та підготовки до неї. 

Нами проведено виховний захід у формі тренінгу на тему «Правильний вибір професії – важливий крок для досягнення успіху». Під час заходу вчитель обґрунтовує важливість свідомого вибору майбутньої професії, який має визначатись власними схильностями, вміннями і потребами. 

В такій формі позакласної роботи  за допомогою вчителя  формуються професійні інтереси, розширюється світогляд, здобуваються деякі спеціальні знання, вміння й навички; учні можуть випробувати себе в обраній ними галузі знань.

На основі власних напрацювань та спостережень проаналізовано ефективність застосованих нами видів позакласної роботи для активізації пізнавальної діяльності учнів на прикладі 7-х класів Кам'янського ліцею.

Для цього з метою досягнення високого рівня об’єктивності під час проведення дослідження нами було відібрано експериментальний клас (7-А), де використовували вказані вище форми позакласної роботи, спрямовані на активізацію пізнавальної діяльності учнів, та контрольний клас (7-В), у якому використовувались традиційні освітні технології. В обидвох класах навчаються по 28 учнів. Попередньо перед початком експерименту нами було проаналізовано їх успішність та визначено рівень навчальних досягнень учнів. 

Встановлено, що учні експериментального та контрольного класів продемонстрували приблизно однакову успішність з біології. Учнів, які володіють початковим рівнем навчальних досягнень, нами не виявлено.

Одним із найбільш важливих критеріїв, які об’єктивно засвідчують про зростання пізнавальної діяльності учнів, є підвищення рівня пізнавальної активності [4].

Пізнавальна активність учнів під час проведення нами різних видів позакласної роботи досліджувалась за методикою Грицай Н.Б. [1]. 

Для визначення рівня пізнавальної активності учнів, досягнутого в результаті проведення позакласних заходів в експериментальному та контрольному класі нами було проведено початковий і заключний зрізи. 

На основі оцінки результатів початкового зрізу встановлено, що більшість учнів контрольного і експериментального класу продемонстрували середній рівень розвитку пізнавальної активності, що пояснюється належним рівнем навчальних досягнень більшості учнів в обидвох класах, що і стали основним критерієм їх відбору для експерименту.

Після застосування основних засобів позакласної роботи для активізації пізнавальної діяльності учнів під час проведення навчального процесу нами проведено заключний зріз у досліджуваних класах. Встановлено, що в експериментальному класі відбулося зростання високого рівня пізнавальної активності з 27,2% до 35,3%. В цілому, 91,7% учнів експериментального класу продемонстрували значний рівень пізнавальної активності. Крім цього, за рахунок використання дієвих навчально- методичних засобів відбулося істотне зменшення частки учнів експериментального класу з низьким рівнем пізнавальної діяльності з 21% до 8,4%, що свідчить про ефективність застосованих нами засобів.   

У контрольному класі на фоні подібних першопочаткових показників успішності навчальної діяльності в порівнянні із експериментальним класом нами зафіксовані зафіксовані нижчі показники рівня пізнавальної активності високої та середньої градацій.  Частка учнів у контрольному класі, які показали низький рівень, є досить істотною та складає 25,0%.

Таким чином, підвищення рівня пізнавальної активності учнів забезпечується при сумісному використанні наведених нами основних засобів активізації пізнавальної діяльності учнів, які в підсумку сприяють зростанню ефективності навчально-виховної роботи. 

Список використаних джерел:

1.Грицай Н. Б. Активізація пізнавальної діяльності учнів у позакласній роботі // Актуальні проблеми сучасних наук: теорія і практика – 2006: Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. – Педагогічні науки. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2006. Т. 9. С. 56-58.

2.Позакласні заходи з біології / Укладач К.М. Задорожний. – Х.: Основа, 2004. Вип. 2.160 с.

3.Руснак Т.М. Форми і методи екологічного виховання в школі. //Хімія. Біологія. 2003. №28. С.1-25.

4.Сметаніна Т.М. Активізація пізнавальної діяльності учнів на заняттях з біології. // Біологія.  2004. №25 (73). С. 12 – 15

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
АКТУАЛЬНІСТЬ ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ДИЗАЙНУ
21.11.2023 21:06
КАЗКОТЕРАПІЯ ЯК ЗАСІБ КОРЕКЦІЇ ТРИВОЖНОСТІ ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ ВІЙНИ І МЕТОДИКИ ЇХ ВИКЛАДАННЯ
21.11.2023 12:44
ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ЗАЛУЧЕНОСТІ СТУДЕНТІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПРИ ЗМІШАНОМУ НАВЧАННІ
21.11.2023 12:32
ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ
21.11.2023 01:54
ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ – ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ В СУЧАСНИХ УМОВАХ
21.11.2023 01:23
ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ЕКОНОМІСТІВ У ЗВО США
20.11.2023 23:33
ТВОРЧИЙ ВЧИТЕЛЬ - КЛЮЧЕВИЙ АСПЕКТ У ФОРМУВАННІ ПІЗНАВАЛЬНИХ ВМІНЬ УЧНІВ
20.11.2023 22:45
MAINTAINING MOTIVATION AND KEEPING THE STUDENTS FOCUSED DURING ONLINE LESSONS AT THE UNIVERSITY
20.11.2023 19:24
ПРОЄКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ
17.11.2023 19:33
ОРГАНІЗАЦІЯ ОНЛАЙН-ТЕСТУВАННЯ В КОНТЕКСТІ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ ТА ІНДИВІДУАЛЬНОГО ПІДХОДУ
16.11.2023 17:42




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.230 сек. / Mysql: 1425 (0.182 сек.)