| 
 
 Мале, середнє та велике підприємництво органічно співіснують та  взаємодоповнюються в структурі сучасної ринкової економіки. Відмінності між цими видами підприємництва обґрунтовані різним рівнем суспільного розподілу праці, особливостями спеціалізації та виробництва, вибором технологічного типу виробничого процесу. 
 
 Підприємництво в Україні завжди існувало у доволі складних соціально-економічних умовах. Теперішня кризова ситуація в Україні характеризується ключовою позицією саме сектору малого та середнього підприємництва в економіці. Разом з тим, його представники є важливими роботодавцями,
 
 які здійснюють значний внесок у ВВП України. Адже, мале підприємництво є базовим, найбільш чисельним, а тому і найбільш поширеним сектором економіки. За даними Державної служби статистики України сектор малого та середнього підприємництва складав значну частку від загальної кількості підприємств України в 2020 році: кількість середніх підприємств становила 17,6 тис., малих – 355,7 тис. (з них мікропідприємств – 307,9 тис.), майже 1599,8 тис. фізичних осіб-підприємців, де задіяно 4,8 млн. працівників [1].
 
 Розвиток малого та середнього підприємництва є одним з пріоритетних напрямів політики Уряду України. Це закріплено в Угоді про асоціацію України з Європейським Союзом [2] і було відображено у Стратегії розвитку малого і середнього підприємництва в Україні на період до 2020 року. Відповідно, за умовами Угоди про асоціацію сторони зобов’язуються розвивати та зміцнювати
 
 співробітництво з проблемних питань у промисловості та підприємництві,
 
 таким чином покращуючи сферу підприємницької діяльності для всіх суб’єктів господарювання. Впровадження Стратегії розвитку малого і середнього підприємництва в Україні ґрунтувалося на принципах Європейської
 
 хартії малих підприємств [3] та проведенні моніторингових заходів 
 
 шляхом щорічного звітування.
 
 У Європейському Союзі критерії, які визначають розмір підприємств малого і середнього підприємництва, різняться для окремих країн-членів [4]. Вони застосовуються при визначенні ставок оподаткування й наданні фінансової підтримки [5]. У свою чергу, чинне законодавство України передбачає два підходи до класифікації суб’єктів малого і середнього підприємництва (табл. 1):
 
 1) за ст. 2 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» [6] необхідне  одночасне виконання щонайменше двох з трьох умов;
 
 2) за ст. 55 Господарського кодексу України [7], що вимагає одночасного
 
 дотримання двох умов з метою віднесення до певного розміру.
 
 Таблиця 1. Класифікація суб’єктів малого і середнього підприємництва за розмірами
 
  
 
  Джерело: узагальнено авторами
 Слід зауважити, що підхід за Господарським кодексом України був введений разом з прийняттям Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», що за винятком класифікаційної ознаки «Річний баланс» тісно узгоджується з підходом країн Європейського Союзу. В першу чергу це використовується для визначення підстав надання державної підтримки та вжиття заходів, спрямованих на розвиток малого і середнього підприємництва [4]. 
 Таким чином, класифікаційні ознаки визначення належності суб’єктів до
 малого і середнього підприємництва в Європейському Союзі доволі співставні з критеріями, зазначеними в українському національному законодавстві. Слід звернути увагу на значну різницю між мікро-, малим та середнім
 підприємництвом в Україні. Це важливо враховувати у контексті 
 обґрунтування майбутньої Стратегії малого й середнього підприємництва в умовах інтеграційних процесів з європейською економічною системою, проблематика та заходи якої в більшій мірі стосуються
 малого та середнього підприємництва, а питання розвитку мікропідприємництва не знайшли свого адекватного відображення.
 Список використаних джерел
 1. Державна служба статистики України. URL: www.ukrstat.gov.ua
 2. Угода про асоціацію.: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_011
 3. Верховна Рада України. Європейська хартія малих підприємств. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_860#Text
 4. Official Journal of the European Union. COMMISSION RECOMMENDATION of 6 May 2003 concerning the definition of micro, small and medium-sized enterprises. С(2003) 1422. URL: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L: 2003:124:0036:0041:EN:PDF
 5. Business Ombudsman Council. Системний звіт «Великі проблеми малого бізнесу». (2020). URL: https://boi.org.ua/publications/systemicreports/1271-sistemnij-zv-t-velik-problemi-malogo-b-znesu/
 6. Верховна Рада України. Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» 996-XIV від 16.07.1999 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#Text
 7. Верховна Рада України. Господарський кодекс України 436-IV від 16.01.2003 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text
 
 
 
 |