:: ECONOMY :: ПАРАДОКС ГІФФЕНА ПІД ЧАС КРИЗ :: ECONOMY :: ПАРАДОКС ГІФФЕНА ПІД ЧАС КРИЗ
:: ECONOMY :: ПАРАДОКС ГІФФЕНА ПІД ЧАС КРИЗ
 
   
       

Світ економічної науки. Випуск 30

Термін подання матеріалів

28 квітня 2021

До початку конференції залишилось днів 9



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Акція! 100 грн на мобільний
Календар конференцій
Наші збірники
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПАРАДОКС ГІФФЕНА ПІД ЧАС КРИЗ

 
28.03.2018 21:08
Автор: Макалюк Ірина Віталіївна, кандидат економічних наук, старший викладач кафедри економіки і підприємництва, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут"; Марковець Катерина Юріївна, студентка Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут"
[Секція 1. Економіка та підприємництво;]

Кожна країна на певному етапі розвитку стикається з таким явищем як криза. У кризовий період у країнах із низьким та середнім рівнем розвитку активно проявляється так званий ефект Гіффена, який рідко спостерігається у промислово розвинених країнах. 

Ефект Гіффена (Giffen effect, парадокс Гіффена) – практично єдиний виняток із класичного закону попиту-пропозиції: при підвищенні ціни на якийсь товар, за умови, що всі інші параметри залишаються незмінними, попит на нього буде незмінно падати [1]. Ефект Гіффена призводить до зворотнього, здавалось, нелогічного результату: ціни на певний товар підвищуються, але водночас зростає і попит на нього; при зниженні ціни падає і попит. Він є реакцію покупців на несприятливі коливання в економіці чи складну політичну ситуацію в країні, поширюється виключно на товари першої необхідності, вражає незахищені верстви населення. Така поведінка споживачів щодо певних товарів сприяла поділу товарів на дві групи: звичайні товари та товари Гіффена.

Багато товарів із мінімального споживчого кошика легко піддаються ефекту Гіффена. Типовими прикладами є рис, макарони, хліб, гречка, олія, певною мірою ефект проявляється і при  підвищенні цін на бензин. Основні характеристики товару Гіффена:

1. Низькоякісний.

2. Складає значну частину витрат із бюджету.

3. Не має рівнозначного товару-замінника.

4. Основні споживачі – люди з низьким та середнім рівнем доходів.

Вперше парадокс Гіффена почав досліджуватися в у ХІХ ст. в Ірландії. В період голоду 1845-1849 рр. при підвищенні ціни на картоплю ірландське населення стало купувати її ще більше [2]. Пояснення цьому феномену таке: картопля була основним продуктом харчування найбідніших верств населення. Побоюючись залишитись без головного продукту свого раціону через подальше підвищення ціни, люди змушені були економити на м'ясі, молоці, щоб закупити картоплю «про запас». Таким чином, споживачі власноруч спровокували подальше зростання ціни на картоплю за рахунок підвищення попиту.

У кризові періоди в Україні надзвичайно чітко проявляється ефект Гіффена. Наприклад, у посткризовий період 2010-2011 рр. з грудня по червень в Україні ціни на продовольство зросли майже на 14 %. Найбільше це позначилося на соняшниковій олії, макаронах, хлібові, овочах та м'ясі. Пшеничне борошно подорожчало на 32 %, хліб – на 22%,  макарони – на 25%, а крупи – майже на 30 %. За логікою, попит на ці товари мав би знизитись, але відбулося протилежне явище. Уже в січні-червні 2011 р. оборот роздрібної торгівлі зазначених товарів складав 23 млрд. грн, що на 20 % більше, ніж у січні-червені 2010 р. [3].

Тож, ціновий орієнтир відіграє виключно важливу роль в поведінці, як виробників, так і споживачів товарів і послуг. Товар Гіффена  товар, ефект доходу для якого перевищує ефект заміщення. Для більшості товарів підвищення ціни призводить до зниження споживання, а для товару Гіффена – навпаки. Насправді, товари Гіффена є досить рідкісними, але можливість виникнення все нових і нових продуктів, що підпадатимуть під цю категорію, існує. Поява продуктів Гіффена є сигналом соціальних негараздів, свідченням зниження загального рівня життя населення. Еффект Гіффена може призвести до інфляційного підвищення цін на рівні держави, стати причиною дефіциту певних товарів на полицях магазинів.

Список використаних джерел:

1. Дж. Винер. Концепція корисності в теорії цінності та її критики / Дж. Винер. – Спб. : 2005. – С.78-16.

2. Матеріали науково-методологічного семінару «Україна – від кризи до кризи» від 28.11.2014, Всеукраїнська громадська організація «Інститут досліджень економіки і суспільства 21 століття», м. Київ

3. Сайт «Моя освіта»: http://moyaosvita.com.ua/marketing/efekt-giffena-paradoks-giffena/



допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
СКЛАДНІСТЬ ВЕДЕННЯ БІЗНЕСУ – ЯК ОДНА ІЗ ПРОБЛЕМ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА В УКРАЇНІ
29.03.2018 10:40
ВЛАСНИЙ КАПІТАЛ ПІДПРИЄМСТВА: ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ І ВИКОРИСТАННЯ В УМОВАХ РОЗВИТКУ ТА ЕФЕКТИВНОГО УПРАВЛІННЯ
29.03.2018 10:23
ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ГОТЕЛЬНИХ ПОСЛУГ
28.03.2018 15:59
ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА ПІДПРИЄМСТВА – НЕВІД’ЄМНА СКЛАДОВА ЙОГО МАКСИМАЛЬНО ЕФЕКТИВНОЇ ТА СТАБІЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ РИНКУ
27.03.2018 14:09
ТЕОРІЇ МОТИВАЦІЇ ПЕРСОНАЛУ: ГЕНЕЗИС І СЬОГОДЕННЯ
26.03.2018 12:56
ЕФЕКТИВНІСТЬ ЗБУТОВОЇ ПОЛІТИКИ ТОВ МВВФ «ЕНЕРГЕТИК» ТА ДЕЯКІ ШЛЯХИ ЇЇ УДОСКОНАЛЕННЯ
23.03.2018 11:15
РОЗПОДІЛ ВИТРАТ НА УТРИМАННЯ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЮ ОБЛАДНАННЯ В УМОВАХ БАГАТОНОМЕНКЛАТУРНОГО ВИРОБНИЦТВА
02.04.2018 20:38




© 2010-2021 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.233 сек. / Mysql: 763 (0.2 сек.)