Сьогодні основним чинником успіху підприємств на ринку є грамотний вибір упаковки. Саме вона як маркетинговий засіб відіграє одну з найголовніших ролей реалізації та просування товарів.
Проте досі дана проблема недостатньо опрацьована науковцями, що й викликає до неї підвищену зацікавленість.
Мета нашого дослідження полягала у визначенні тенденцій використання упаковки у просуванні товарів.
Упаковка є засобом або комплексом засобів для забезпечення захисту товарів від ушкоджень та втрат, а також для полегшення та удосконалення процесу товарообігу [3, с.4]. Завдяки упаковці товар стає помітним, виділяється серед інших товарів, що стоять поруч на полиці. Разом з тим вартість упаковки дозволяє продавати товар значно дорожче за вартість самого товару.
До найважливіших маркетингових функцій упаковки відносяться: функція збереження якості та кількості товару; формування якості товару, за якої конструктивні особливості упаковки повинні забезпечувати зручність користування товаром, максимально задовольняти потреби споживача, а її дизайн створювати в очах споживача образ якісного товару; формування попиту на товар, де упаковка привертає увагу потенційного споживача, формує певний імідж товару; створення зворотного зв’язку із споживачем, завдяки розміщенню на упаковці адреси, контактних телефонів, посилання на сайт в інтернеті і т.п; мерчендайзинга, яка стверджує те, що упаковка повинна бути зручною для сфери торгівлі при розміщення товарів на торговельно-технологічному устаткуванні.
При цьому основною метою упаковки виступає не тільки привернення увагу покупця, а стимулювання його довіряти тому, що знаходиться всередині.
Сучасною тенденцією упакування товарів є вдосконалення дизайну та форми упаковки, а також використання нових матеріалів для її виробництва. Все це дозволяє зробити транспортування, зберігання і реалізацію товару більш ефективними.
Упаковка полегшує транспортування продукції та її рух на ринку, сприяє впізнанню товару та його виробника споживачами, підкреслює відмітні особливості товару, допомагає скласти враження про нього, оскільки більшість споживачів купують товар, впізнавши упаковку відомого товаровиробника [2. c. 224].
Переважно споживачі враховують особливості упаковки, особливо її колір, форму, розмір. Професійний підбір кольору, шрифтів на упаковці, форми забезпечують товаровиробнику більший дохід, ніж рекламні повідомлення. Як свідчить практика, у більшості випадків, покупці роблять покупку продукції в яскравій і зручній упаковці.
У свою чергу, розрізняють такі основні причини, через які значення упаковки в системі маркетингу зростає: зміни вимог споживачів до зручності користування товаром; конкуренція за більш престижні місця на торговельно -технологічному устаткуванні підприємств; використання упаковки для реклами продукту на місці продажу [3, с.6].
Водночас застосування упаковки як засобу просування товару пов’язане з такими факторами як: самообслуговування (у цих умовах упаковка повинна привернути увагу до товару, характеризувати його властивості, створювати споживачеві впевненість у товарі та надавати сприятливе враження про товар); добробут споживачів (платоспроможність споживачів показує, що вони готові заплатити за зручності, зовнішній вигляд, надійність і престижність поліпшеного упакування); імідж підприємства та торгової марки; інноваційні можливості (інноваційна упаковка може принести значну вигоду споживачам і прибуток виробникам) [3, с.8].
Останнім часом суттєво підвищились вимоги до упаковки, у яких повинні дотримуватись такі вимоги:
• відображення вмісту на упаковці та у маркуванні. Наприклад, текстильні матеріали з чистої вовни повинні мати спеціальне маркування і етикетку, в якій даються вказівки з температурі прання, прасування доцільності;
• вартість упаковки не повинна перевищувати вартість самого товару;
• забруднення навколишнього середовища. Більша частина упаковки перетворюється на сміття, яке дуже складно утилізувати [2, с.226].
Отже, упаковка є головним елементом комунікацій зі споживачем. Правильно розроблена упаковка та її дизайн полегшує просування товару на ринок, що сприятиме росту продажів, отриманню прибутку і забезпечуватиме конкурентоспроможність товарів підприємства на ринку.
Список використаних джерел:
1. Акулич І.Л. Маркетинг: підручник [Текст] / І.Л. Акулич. ‒ М.: Нове знання, 2007. ‒ 540 с.
2. Собчак А.П. Роль упаковки в підвищенні ефективності маркетингової діяльності підприємств [Текст] / А.П. Собчак, С.В. Коваленко // Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. – Харків: ХНПУ, 2013. – Вип. №13. – С. 219-22. (Серія ″ Економічні науки″)
3. Яремчук Ю.В. Упаковка як елемент маркетингової діяльності [Текст] / Ю.В. Яремчук, О.М. Ковінько // Вісник Вінницького торговельно-економічного інституту КНТЕУ. ‒ Вінниця: ВТЕІ КНТЕУ, 2012. ‒ Вип. №6. ‒ С. 4-9 (Серія ″Экономические науки″)
|