На сьогодні більшість вітчизняних підприємств перебувають в умовах економічної кризи, обмеженості та дорожнечі ресурсів. Одна з причин виникнення кризових явищ полягає у нездатності підприємств ефективно та своєчасно управляти оборотними активами. У підприємствах роздрібної торгівлі, як показують дослідження, основною проблемою управління є формування необхідного розміру і складу оборотних активів, оскільки політика фінансування в умовах ринку покупця досить одноманітна для більшої частини підприємств, коли джерелом засобів є кредиторська заборгованість. Управління формуванням оборотних активів пов'язане з : 1) визначенням і підтримкою необхідного їх об'єму, що забезпечує поточні потреби підприємств роздрібної торгівлі в товарних запасах, грошових коштах і засобах, що відволікаються в дебіторську заборгованість; 2) оптимізацією їх складу з погляду забезпечення необхідного рівня ліквідності та платоспроможності, фінансової стійкості, швидкості обороту і рентабельності, зниження комерційних і фінансових ризиків. У зв'язку з вищесказаним, теорія фінансового менеджменту розглядає три принципові підходи до політики формування об'єму оборотних активів підприємства – консервативний, помірний і агресивний [1]. Консервативний підхід передбачає не лише повне задоволення поточної потреби у всіх видах оборотних активів, забезпечуючи нормальний хід діяльності, але і створення достатніх розмірів резервів на випадок непередбачених складнощів у постачанні господарюючого суб'єкта товарами, затримки інкасації дебіторської заборгованості, активізації попиту покупців. Такий підхід гарантує мінімізацію комерційних і фінансових ризиків, але негативно позначається на ефективності використання оборотних активів – їх оборотності та рівні рентабельності. Помірний підхід формування оборотних активів направлений на повне задоволення поточної потреби у всіх їх видах і створення нормальних страхових розмірів на випадок найбільш типових збоїв в ході діяльності торгових підприємств. При такому підході забезпечується середнє для реальних господарських умов торгової організації співвідношення між рівнем ризику і ефективністю використання оборотних активів. Агресивний підхід – підхід полягає в мінімізації всіх форм страхових резервів по окремих видах засобів. За відсутності збоїв у ході діяльності даний підхід до формування оборотних коштів забезпечує максимальну ефективність їх використання. Проте будь-які збої, викликані впливом внутрішніх або зовнішніх чинників, призводять до істотних втрат із-за скорочення об'єму виробництва і реалізації [1]. Таким чином, вибраний підхід до формування оборотних активів (або тип політики їх формування), відображаючи різні співвідношення рівня ефективності їх використання і ризику, кінець кінцем, визначає суму цих коштів і їх рівень по відношенню до об'єму діяльності (товарообігу) торгового підприємства.
Список використаної літератури: 1. Бригхем, Ю. Финансовый менеджмент: Полный курс [Текст] : В 2 т. / Ю. Бригхем, П. Гапенски − Пер. с англ. ; под ред. В. В. Ковалева. − СПб. : Экономич. школа, 1997. − Т. 2 – 668 с.
e-mail: elvalmihailova@mail.ru |