В умовах глобалізації та стрімкого розвитку інформаційних технологій сучасне суспільство потребує особистостей, здатних до швидкої адаптації, критичного мислення та активного навчання впродовж життя. Молодший шкільний вік, з огляду на здатність до абстрактного мислення та елементарного самоаналізу, є сприятливим періодом для формування цих якостей.
Американські психологи виокремлюють серед когнітивних умінь такі складники, як пам’ять, увага, здатність розв’язувати проблеми, а також комунікативна й просторова компетентності [4]. Опанування інтегрованого курсу «Я досліджую світ» за програмою Нової української школи передбачає комбіноване використання та гармонійний розвиток уваги, пам’яті, мислення, емоційного інтелекту та креативності.
Теорія когнітивного навантаження Дж. Свеллера та підхід concept mapping («концептуальне картування») Дж. Новака доводять, що глибоке розуміння структури знань зумовлює швидкий розвиток когнітивних умінь завдяки уникненню зайвих розумових зусиль [2; 3]. А тренінгова програма Brighter Minds («Ясніші думки») підтверджує високу результативність цілісного підходу до формування когнітивних здібностей молодших школярів [1].
Саме тому в межах кваліфікаційного дослідження «Формування когнітивних умінь учнів молодшого шкільного віку на уроках інтегрованого курсу “Я досліджую світ”» нами було розроблено методику, спрямовану на поліпшення умов розвитку логічного, критичного, творчого мислення та соціально-комунікативної компетентності учнів.
На формувальному етапі експерименту ми запровадили інтерактивні, ігрові та дослідницькі методи: комунікативну й рефлексивну вправи: «Чарівні окуляри» та «Формула успіху», а також завдання на пошук закономірностей і групове проходження авторського вебквесту на платформі «Всеосвіта».
Вправа «Чарівні окуляри» (висловлення по черзі одне одному компліментів) допомагає виховувати впевненість, відкритість і толерантність.
Вправа «Формула успіху» (упорядкування за важливістю для навчання понять «мислення», «праця» та «активність») розвиває здатність до самоаналізу, цілепокладання та встановлення причиново-наслідкових зв’язків.
Завдання на пошук закономірностей та вебквест було створено з метою актуалізації знань про Сонячну систему та розвитку вміння аналізувати, порівнювати й узагальнювати. До того ж, вебквест «Всесвіт та Сонячна система» включав завдання на виявлення прихованих зв’язків між об’єктами та явищами. Гра сприяла розвитку логічного мислення, пам’яті та уяви.
Такі форми діяльності забезпечили перехід від репродуктивного до продуктивного типу мислення, стимулюючи створення дітьми власних моделей та схем, які відображають різноманітні закономірності.
Контрольний етап експерименту засвідчив суттєве зростання показників аналітичного, логічного, системного й просторового мислення учнів. Крім того, було зафіксовано значне підвищення рівня їхньої соціальної та навчальної шкільної мотивації.
Серед 11 учнів 4 класу в 1,5 раза зросла частка досліджуваних із дуже високим рівнем зорово-просторового аналізу, уваги та швидкості мислення (тест «Упізнай фігури») через зниження на третину відсотка осіб із середнім рівнем та зникнення респондентів із дуже низьким рівнем.
За підсумками діагностики «Матриці Равена» з’явилося 4 опитаних (36,4%) із високим рівнем логічного узагальнення та пізнавальної гнучкості внаслідок зменшення кількості дітей із низьким та середнім рівнями.
Також у 1,5 раза збільшилася кількість учнів із високим рівнем мотивації (методика «Мотивація молодшого школяра») через скорочення частки респондентів із середнім рівнем.
Узагальнюючи результати трьох тестів, можна зробити висновок, що впроваджена система інноваційних технологій (інтерактивні вправи, вебквест) сприяла інтенсивнішому формуванню когнітивних умінь молодших школярів на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ».
Отже, інтегрований курс «Я досліджую світ» є ефективним середовищем для комплексного розвитку когнітивних умінь учнів за умови систематичного застосування інноваційних технологій. Інтерактивні методи навчання, які містять емоційно-ціннісний та інтелектуальний складники, забезпечують повноцінний розвиток дітей відповідно до сучасних освітніх викликів. Завдяки поєднанню соціально-комунікативного та аналітичного освітніх компонентів відбувається активне, усвідомлене та зацікавлене навчання молодших школярів.
Список літератури:
1. Chaturvedi, R.K., Verma, V. & Mishra, K. Differential effect of pre and post cognitive skills training program: a study on healthy young children. Smart Learn. Environ. 9, 7 (2022). https://doi.org/10.1186/s40561-021-00185-4.
2. Novak, Joseph Donald (1977). A theory of education. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press.
3. Sweller, J. (1988). Cognitive Load During Problem Solving: Effects on Learning. Cogn. Sci., 12, 257-285.
4. What is the definition of cognitive skills? URL: https://www.happyneuronpro.com/en/info/definition-of-cognitive-skills/ (дата звернення: 16.11.2025).
_______________________
Науковий керівник: Шинкарьова Валерія Сергіївна, доктор філософії, викладач Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького
|