Актуальність. Сучасний освітній простір дедалі більшої актуальності набуває проблема формування психологічної компетентності вчителів як ключового компонента їхньої професійної готовності. Зростаючі вимоги до педагогічної діяльності, динаміка соціальних змін, а також виклики, пов’язані з емоційним навантаженням та міжособистісною взаємодією, вимагають від майбутніх учителів не лише глибоких предметних знань, а й здатності до саморегуляції, емпатії, рефлексії та конструктивного спілкування.
Професійна підготовка педагогів має бути спрямована на інтеграцію психолого-педагогічних знань із практичними навичками, що забезпечують психологічну стійкість та ефективну взаємодію в освітньому середовищі. У цьому контексті особливого значення набувають педагогічні умови, які створюють сприятливе середовище для розвитку особистісних і професійних якостей майбутніх учителів, а також інноваційні стратегії, що дозволяють адаптувати освітній процес до потреб сучасного суспільства.
Визначити педагогічні умови та інноваційні стратегії, що сприяють формуванню психологічної компетентності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки.
Виклад основного матеріалу.У науково – педагогічних дослідженнях найпоширеніше визначення педагогічних умов зводиться до переліку засобів вирішення освітніх завдань. Однак такі формулювання не містять нового наукового знання, адже жоден засіб не є універсальним і завжди має альтернативу. Для науки більш важливим є не перелік засобів, а аналіз чинників, що зумовлюють їх вибір залежно від конкретних обставин[6].
Педагогічні умови по-різному можна трактувати Литвинчук А.В. пропонує типологію педагогічних умов, розглядаючи в контексті побудови освітньої системи, доцільно трактувати як один із ключових елементів її структури-чинники, обставини або складові, що забезпечують її цілісність. Педагогічні умови постають як сукупність соціально-педагогічних і дидактичних детермінантів, які є необхідними та достатніми для виникнення, ефективного функціонування та стабільного розвитку певної педагогічної системи [5 с.22]. Визначення сутності характеристики умов можливо лише через аналіз комплексу чинників, які впливають на освітній процес.
На думку Гермак О.Л педагогічні умови - як певні обставини процесу навчання, результат цілеспрямованого відбору, методів та організаційних форм навчання. Науковець підкреслює, що педагогічні умови не є сталими - вони змінюються залежності від контексту, важливо враховувати взаємозв’язок умов із цілями, змістом і технології навчання [3 с.14].
Визначаючи сутність педагогічних умов, варто наголосити, що вони є результатом цілеспрямованої діяльності педагога, тоді як фактори мають об’єктивний характер і існують незалежно від педагогічного впливу. Саме тому доцільно трактувати педагогічні умови не як фактори, а як обставини, що визначають вектор розвитку освітнього процесу.
У межах дослідження поняття педагогічні умови трактується як інтегрований комплекс організаційних, методичних та психологічних чинників, що цілеспрямовано створюється й реалізується педагогами з метою досягнення визначеної освітньої мети-формування психологічної компетентності учителів.
Так, на думку Бондаренко Л.Ю., Вершков О.О. формування особистісної компетентності в освітньому процесі, можливе за умови чіткого окреслення психолого-педагогічних передумов. Вони виступають якісними орієнтирами, що відображають ключові чинники процеси та явища, які визначають вимоги до ефективної організації навчальної діяльності [1 с.60].
Йдеться про сукупність об’єктивних можливостей і обставин, що формують контекст педагогічної взаємодії.
Курлянд З. Н. визначила низку психолого-педагогічних чинників, які сприяють розвитку психологічної компетентності майбутніх учителів. На її думку, основною передумовою є «створення позитивної мотиваційної настанови на педагогічну діяльність»[4, с. 171]. Решта умов представлена забезпечення навчально-виховного процесу відповідним науково-методичним супроводом[4, c. 173].
У сучасному освітньому дискурсі інновація трактується як впроваджене нововведення, що реалізується у змісті навчання, методах, прийомах і формах освітньої діяльності.
Трансформацію освітніх підходів на основі результатів наукових досліджень послідовністю реалізації, що включає аналіз завдань, вивчення наявної освітньої практики та співставлення отриманих результатів. Пошук релевантних ідей та рекомендацій придатних до практичного застосування.
Висновок. На основі викладених думок педагогічні умови не є сталими. Вони змінюються залежно від контексту, цілей і змісту навчального процесу. Ефективне формування психологічної компетентності вчителів можливе за умови створення гнучкого освітнього середовища, що поєднує інноваційні підходи, мотиваційні чинники та практичну орієнтацію в навчанні.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Бондаренко Л. Ю., Вершков О.О. Психолого-педагогічні умови формування компетентності майбутніх фахівців під час навчання у вищому навчальному закладі. Удосконалення освітньо-виховного процесу в закладі вищої освіти: зб. наук.- метод. праць. ТДАТУ, Мелітополь,2017. С.59-65.
2. Гермак О. Л. Комплексний підхід до визначення суті поняття "педагогічні умови використання електронних освітніх ресурсів у професійній підготовці майбутніх електромонтерів". Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2017. Вип. 13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Profos_2017_13_4 (дата звернення 05.09.2025).
3. Курлянд З. Н. Психолого-педагогічні умови формування професійно-педагогічної компетентності майбутніх учителів. Наука і освіта: наук.-практ. журнал. 2008.№ 8-9. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/5791 (дата звернення 20.09.2025)
4. Литвин А.В. Методологічні засади поняття «педагогічні умови»: практичний посібник. 2-е вид., доп. І потреб. Львів: ЛДУБЖД, 2018. 88 с.
5. Хриков Є.М. Педагогічні умови в структурі наукового знання. Шлях освіти. 2011.№2 С.11-15.
________________________
Науковий керівник: Полілуєва Інга Володимирівна, кандидат психологічних наук, Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
|