:: ECONOMY :: ЦІННІСНО-РОЛЬОВІ ЧИННИКИ РЕГУЛЯЦІЇ ОСОБИСТІСНОЇ УСПІШНОСТІ В УМОВАХ КОМАНДНОЇ ВЗАЄМОДІЇ :: ECONOMY :: ЦІННІСНО-РОЛЬОВІ ЧИННИКИ РЕГУЛЯЦІЇ ОСОБИСТІСНОЇ УСПІШНОСТІ В УМОВАХ КОМАНДНОЇ ВЗАЄМОДІЇ
:: ECONOMY :: ЦІННІСНО-РОЛЬОВІ ЧИННИКИ РЕГУЛЯЦІЇ ОСОБИСТІСНОЇ УСПІШНОСТІ В УМОВАХ КОМАНДНОЇ ВЗАЄМОДІЇ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 47

Термін подання матеріалів

16 грудня 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ЦІННІСНО-РОЛЬОВІ ЧИННИКИ РЕГУЛЯЦІЇ ОСОБИСТІСНОЇ УСПІШНОСТІ В УМОВАХ КОМАНДНОЇ ВЗАЄМОДІЇ

 
19.11.2025 12:17
Автор: Панчук Наталія Петрівна, кандидат психологічних наук, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Калюжна Ірина Володимирівна, магістрантка, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
[4. Психологічні науки;]

ORCID: 0000-0001-9090-6073 Панчук Н.П.

Особистісна успішність у команді визначається не лише професійними компетенціями, а й системою цінностей та усвідомленням соціальних ролей, які регулюють поведінку, прийняття рішень і взаємодію з колегами. Аналіз цих чинників дозволяє виявити механізми підвищення ефективності командної діяльності та розвитку професійної компетентності її учасників. 

Чернобровкіна В.А. підкреслює, що прагнення до успіху ґрунтується на взаємодії мотиваційної сфери, потреб та ціннісних орієнтацій особистості. На її думку, саме цінності визначають напрям і зміст мотивації, виступаючи базовими детермінантами успішної поведінки та вибору стратегій самореалізації [6].

Дослідження Долинської Л.В. та Максимчук Н.П. [2] вказують на те, що формування ціннісних орієнтацій впливає на професійне становлення особистості та готовність до соціальної взаємодії. Автори відзначають, що усвідомлення власних цінностей і їхня інтеграція у професійну діяльність сприяє ефективному прийняттю рішень, вибору оптимальних стратегій поведінки та продуктивній взаємодії з колегами. Ця думка підкреслює ключову роль ціннісних орієнтацій як механізму регуляції поведінки особистості у колективі. Усвідомлення своїх життєвих і професійних цінностей формує основу для ефективного виконання соціальних ролей у команді, що, своєю чергою, визначає рівень особистісної успішності та результативності командної взаємодії.

Цінності виступають, як одна з «основних детермінант професійної реалізації особистості. Саме вони впливають на загальне ставлення особистості до професійних цілей, завдань і вимог, можливість професійної самореалізації. Ціннісні орієнтації є компонентом структури особистості, який відображає життєвий досвід, накопичений особистістю в індивідуальному розвитку, та являє собою серцевину свідомості, з точки зору якої вирішується багато важливих життєвих питань»» [5, с. 405].

Якщо говорити про ціннісні орієнтації особистості, то їх розглядають як соціальні цінності, які виступають стратегічними цілями, мають визначальне значення в мотиваційно-регулятивній системі поведінки і професійної діяльності та впливають на зміст й спрямованість її потреб, мотивів та інтересів [2].

В сучасному суспільстві акцентується увага на важливості виявлення індивідуально-психологічних характеристик, що визначають здатність особистості успішно функціонувати діяльність у професійному середовищі [3]. Професійна придатність включає не лише знання та навички, а й систему цінностей, мотиваційні установки, рольову гнучкість і здатність до регуляції поведінки в умовах міжособистісної взаємодії. Саме ціннісні орієнтації та особливості виконання соціальних ролей визначають поведінкові стратегії особистості у команді та впливають на рівень її професійної успішності. На думку дослідниці, оцінка ціннісно-рольових характеристик є необхідною умовою для прогнозування ефективності командної діяльності та розвитку особистісного потенціалу [3].

Ціннісні орієнтації є базовим регулятором професійної поведінки та визначають готовність індивіда до ефективної взаємодії в освітньому середовищі. Формування професійно значущих цінностей забезпечує конструктивне виконання соціальних ролей і сприяє розвитку особистісної відповідальності, мотивації та саморегуляції [4]. 

Система цінностей визначає, як особистість інтегрується в команду, виконує ролі та вибудовує стратегії взаємодії. Ціннісні орієнтації виступають основою для розвитку особистісної успішності в колективній діяльності та впливають на ефективність командної взаємодії [4].

Таким чином, особистісна успішність у командній взаємодії визначається комплексом ціннісно-рольових чинників, які регулюють мотивацію, поведінку та характер соціальної взаємодії. Ціннісні орієнтації формують внутрішні підстави професійної активності та забезпечують узгодженість особистісних установок із вимогами команди, тоді як соціальні ролі задають структуру взаємодії та визначають функціональну позицію учасника групи. Саме інтеграція ціннісної системи та рольової поведінки створює умови для ефективної саморегуляції, підвищення професійної продуктивності та досягнення особистісного успіху в колективній діяльності. Отже, ціннісно-рольові чинники виступають ключовими психологічними механізмами забезпечення результативності командної взаємодії й професійного зростання особистості.

Список літератури:

1. Долинська Л. В., Максимчук Н. П. Динаміка життєвих та професійних цінностей майбутнього вчителя. Ціннісні орієнтації в громадянському становленні особистості. 1998. Ч. 1. С. 156-159.

2. Максимчук Н.П. Зміст ціннісних орієнтацій в життєво-професійному самовизначенні майбутнього педагога. Психологія: зб. наук. праць. Вип.4 (7). Київ. 1999. С. 55-61.

3. Максимчук Н.П. Психодіагностика професійної придатності: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Буйницький О.А., 2009. 268 с.

4. Максимчук Н.П. Особливостi цiннiсних орiєнтацiй майбутнього вчителя. Психологiя. Збiрник наукових праць. Вип. 2(5). К., 1999.  С. 137-202. 

5. Панчук Н.П. Роль ціннісних орієнтацій у професійному становленні особистості майбутнього фахівця. Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2016. Вип. 32. С. 405-414.

6. Чернобровкіна В. А. Мотиваційно-потребові та ціннісні передумови прагнення особистості до успіху. Успішність особистості: потенціал та обмеження: тези доповідей Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 18 берез. 2010 р.) / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. К.: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010.  С. 256–258. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
МАНІПУЛЯЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У РЕКЛАМІ ТА ЇХ ВПЛИВ НА ЛЮДИНУ
20.11.2025 12:47
THEORETICAL AND METHODOLOGICAL PROBLEMS OF MODERN PSYCHOLOGY: UKRAINIAN CONTEXT
19.11.2025 21:43
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ БЕЗПЕЧНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ КОМУНІКАЦІЇ У ВИРОБНИЧОМУ КОЛЕКТИВІ
17.11.2025 13:34




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.202 сек. / Mysql: 1920 (0.165 сек.)