Особистісна успішність у команді визначається не лише професійними компетенціями, а й системою цінностей та усвідомленням соціальних ролей, які регулюють поведінку, прийняття рішень і взаємодію з колегами. Аналіз цих чинників дозволяє виявити механізми підвищення ефективності командної діяльності та розвитку професійної компетентності її учасників.
Чернобровкіна В.А. підкреслює, що прагнення до успіху ґрунтується на взаємодії мотиваційної сфери, потреб та ціннісних орієнтацій особистості. На її думку, саме цінності визначають напрям і зміст мотивації, виступаючи базовими детермінантами успішної поведінки та вибору стратегій самореалізації [6].
Дослідження Долинської Л.В. та Максимчук Н.П. [2] вказують на те, що формування ціннісних орієнтацій впливає на професійне становлення особистості та готовність до соціальної взаємодії. Автори відзначають, що усвідомлення власних цінностей і їхня інтеграція у професійну діяльність сприяє ефективному прийняттю рішень, вибору оптимальних стратегій поведінки та продуктивній взаємодії з колегами. Ця думка підкреслює ключову роль ціннісних орієнтацій як механізму регуляції поведінки особистості у колективі. Усвідомлення своїх життєвих і професійних цінностей формує основу для ефективного виконання соціальних ролей у команді, що, своєю чергою, визначає рівень особистісної успішності та результативності командної взаємодії.
Цінності виступають, як одна з «основних детермінант професійної реалізації особистості. Саме вони впливають на загальне ставлення особистості до професійних цілей, завдань і вимог, можливість професійної самореалізації. Ціннісні орієнтації є компонентом структури особистості, який відображає життєвий досвід, накопичений особистістю в індивідуальному розвитку, та являє собою серцевину свідомості, з точки зору якої вирішується багато важливих життєвих питань»» [5, с. 405].
Якщо говорити про ціннісні орієнтації особистості, то їх розглядають як соціальні цінності, які виступають стратегічними цілями, мають визначальне значення в мотиваційно-регулятивній системі поведінки і професійної діяльності та впливають на зміст й спрямованість її потреб, мотивів та інтересів [2].
В сучасному суспільстві акцентується увага на важливості виявлення індивідуально-психологічних характеристик, що визначають здатність особистості успішно функціонувати діяльність у професійному середовищі [3]. Професійна придатність включає не лише знання та навички, а й систему цінностей, мотиваційні установки, рольову гнучкість і здатність до регуляції поведінки в умовах міжособистісної взаємодії. Саме ціннісні орієнтації та особливості виконання соціальних ролей визначають поведінкові стратегії особистості у команді та впливають на рівень її професійної успішності. На думку дослідниці, оцінка ціннісно-рольових характеристик є необхідною умовою для прогнозування ефективності командної діяльності та розвитку особистісного потенціалу [3].
Ціннісні орієнтації є базовим регулятором професійної поведінки та визначають готовність індивіда до ефективної взаємодії в освітньому середовищі. Формування професійно значущих цінностей забезпечує конструктивне виконання соціальних ролей і сприяє розвитку особистісної відповідальності, мотивації та саморегуляції [4].
Система цінностей визначає, як особистість інтегрується в команду, виконує ролі та вибудовує стратегії взаємодії. Ціннісні орієнтації виступають основою для розвитку особистісної успішності в колективній діяльності та впливають на ефективність командної взаємодії [4].
Таким чином, особистісна успішність у командній взаємодії визначається комплексом ціннісно-рольових чинників, які регулюють мотивацію, поведінку та характер соціальної взаємодії. Ціннісні орієнтації формують внутрішні підстави професійної активності та забезпечують узгодженість особистісних установок із вимогами команди, тоді як соціальні ролі задають структуру взаємодії та визначають функціональну позицію учасника групи. Саме інтеграція ціннісної системи та рольової поведінки створює умови для ефективної саморегуляції, підвищення професійної продуктивності та досягнення особистісного успіху в колективній діяльності. Отже, ціннісно-рольові чинники виступають ключовими психологічними механізмами забезпечення результативності командної взаємодії й професійного зростання особистості.
Список літератури:
1. Долинська Л. В., Максимчук Н. П. Динаміка життєвих та професійних цінностей майбутнього вчителя. Ціннісні орієнтації в громадянському становленні особистості. 1998. Ч. 1. С. 156-159.
2. Максимчук Н.П. Зміст ціннісних орієнтацій в життєво-професійному самовизначенні майбутнього педагога. Психологія: зб. наук. праць. Вип.4 (7). Київ. 1999. С. 55-61.
3. Максимчук Н.П. Психодіагностика професійної придатності: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: Буйницький О.А., 2009. 268 с.
4. Максимчук Н.П. Особливостi цiннiсних орiєнтацiй майбутнього вчителя. Психологiя. Збiрник наукових праць. Вип. 2(5). К., 1999. С. 137-202.
5. Панчук Н.П. Роль ціннісних орієнтацій у професійному становленні особистості майбутнього фахівця. Проблеми сучасної психології. Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2016. Вип. 32. С. 405-414.
6. Чернобровкіна В. А. Мотиваційно-потребові та ціннісні передумови прагнення особистості до успіху. Успішність особистості: потенціал та обмеження: тези доповідей Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 18 берез. 2010 р.) / Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. К.: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2010. С. 256–258.
|