Для кожної країни освіта, у тому числі вища освіта, є важливим чинником її розвитку та економічного зростання.
Кабінет Міністрів України розпорядженням № 286-р від 23.02.2022 схвалив Стратегію розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки.
Для досягнення мети зазначеної Стратегії визначені стратегічні, операційні цілі та завдання.
Цією Стратегією передбачені 5 стратегічних цілей.
Стратегічна ціль 1. Ефективність управління в системі вищої освіти, що є соціально відповідальною [1].
Стратегічна ціль 2. Довіра громадян, держави та бізнесу до освітньої, наукової, інноваційної діяльності закладів вищої освіти [1].
Стратегічна ціль 3. Забезпечення якісної освітньо-наукової діяльності, конкурентоспроможної вищої освіти, яка є доступною для різних верств населення [1].
Стратегічна ціль 4. Інтернаціоналізація вищої освіти України [1].
Стратегічна ціль 5. Привабливість закладів вищої освіти для навчання та академічної кар’єри [1].
Зазначена Стратегія передбачає завдання, які спрямовані на виконання вказаних стратегічних цілей та відповідних операційних цілей.
Завдання до стратегічної цілі 1:
- збільшення бюджетного фінансування та вдосконалення формули розподілу за результатами діяльності, включаючи приватні заклади вищої освіти [1];
- впровадження бюджетного співфінансування вищої освіти [1];
- розширення бюджетного кредитування здобуття вищої освіти та освіти дорослих [1];
- модернізація мережі, укрупнення закладів вищої освіти, підтримка дослідницьких університетів [1];
- наділення наглядових рад функціями з нагляду за економічною діяльністю, антикризовий менеджмент та розроблення планів управління змінами [1];
- розвиток освітньої статистики та інформаційних систем для формування і реалізації освітньої політики [1];
- формування системи моніторингу попиту і пропонування фахівців з вищою освітою на ринку праці [1];
- формування пріоритетів підготовки фахівців з вищою освітою, зокрема ІТ-спеціальностей, на основі моніторингу ринку праці [1];
- забезпечення першого робочого місця випускників, які здобули вищу освіту за рахунок бюджетних коштів [1];
- створення інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та забезпечення розумного пристосування [1];
- ефективне та раціональне природокористування [1];
- посилення спроможності закладів вищої освіти в розвитку їх соціальної сфери [1];
- забезпечення фінансової автономії та майнових прав неприбуткових закладів вищої освіти [1];
- запровадження сталих фондів (ендавментів) [1];
- посилення академічної, організаційної та кадрової автономії закладів вищої освіти, зокрема з урахуванням досягнень, прозорості та результатів моніторингу [1].
Завдання до стратегічної цілі 2:
- розширення сфери застосування зовнішнього незалежного оцінювання, адресного розміщення та проведення конкурсу [1];
- адаптація зовнішнього незалежного оцінювання для особливих категорій вступників [1];
- запровадження системи професійної діагностики під час вступу та навчання, уникнення гендерних стереотипів [1];
- розвиток інноваційної інфраструктури на базі закладів вищої освіти, сприяння їх інтеграції до регіональних інноваційних екосистем та кластерів Індустрії 4.0 з урахуванням SMART-спеціалізації регіонів [1];
- підготовка та реалізація проекту “Президентський університет” [1];
- цифрова трансформація процесів управління, регулювання та моніторингу в закладах вищої освіти та ефективне використання цифрових (дистанційних) технологій в освітньому процесі [1];
- сприяння проведенню закладами вищої освіти, зокрема, досліджень та консалтингу для бізнесу [1];
- створення умов для розвитку державно-приватного партнерства у сфері вищої освіти [1];
- визначення режиму оподаткування діяльності неприбуткових закладів вищої освіти в галузі наукових досліджень та розробок [1];
- формування у здобувачів вищої освіти поваги до прав людини, правових норм і суспільного договору [1];
- сприяння розвитку асоціацій випускників закладів вищої освіти як особливого виду громадських об’єднань [1];
- сприяння волонтерству, реалізації соціальних проектів, студентському самоврядуванню [1];
- реагування на факти корупції, дискримінації та академічної недоброчесності [1];
- розроблення стандартизованих цифрових інструментів для вимірювань результатів навчання та перевірки на академічну доброчесність [1];
- запровадження ефективних механізмів виявлення порушень академічної доброчесності та процедур притягнення до академічної відповідальності [1].
Завдання до стратегічної цілі 3:
- підтримка національної та міжнародної академічної мобільності студентів, включаючи направлення на навчання до іноземних університетів [1];
- надання особливої підтримки мешканцям тимчасово окупованих територій, незахищеним та вразливим групам населення [1];
- створення особливих умов для вступників з видатними досягненнями [1];
- гармонізація освітніх та професійних стандартів, залучення бізнесу та професійних спільнот до їх розроблення [1];
- забезпечення прозорого та зрозумілого ліцензування, ефективного контролю за дотриманням ліцензійних умов [1];
- встановлення посилених вимог до “регульованих” спеціальностей, запровадження єдиних державних кваліфікаційних іспитів [1];
- оснащення сучасних базових навчальних лабораторій та передових науково-дослідних лабораторій закладів вищої освіти обладнанням для інформаційних технологій (цифровою інфраструктурою) [1];
- створення сприятливих умов для приватних інвестицій, залучення бізнесу до розвитку інфраструктури та освітнього простору [1];
- будівництво навчальних корпусів і гуртожитків закладів вищої освіти, проведення ремонтних і відновних робіт [1];
- розвиток систем внутрішнього забезпечення якості як основи для якісної вищої освіти [1];
- залучення незалежних установ оцінювання та забезпечення якості вищої освіти до акредитації та моніторингу діяльності закладів вищої освіти [1];
- створення умов для акредитації іноземними акредитаційними агентствами та агентствами забезпечення якості вищої освіти [1];
- впровадження результатів наукових досліджень (творчих досягнень) в освітні програми [1];
- створення умов для участі здобувачів вищої освіти у наукових дослідженнях, в ініціюванні та реалізації інноваційних проектів [1];
- сприяння використанню інноваційних технологій та новітніх засобів навчання в освітньому процесі, розвиток дослідницьких інфраструктур [1].
Завдання до стратегічної цілі 4:
- забезпечення гармонізації структури вищої освіти України відповідно до зобов’язань країн - членів Європейського простору вищої освіти [1];
- розвиток національної системи кваліфікацій, спрощення процедур визнання іноземних освітніх кваліфікацій [1];
- трансформація освіти у секторі безпеки та оборони відповідно до доктринальних підходів та принципів НАТО [1];
- підтримка спільних (подвійних) освітніх програм з університетами, що належать до ТОП-1000 світових рейтингів [1];
- залучення іноземних викладачів до українських університетів [1];
- відкриття вітчизняного ринку для кращих іноземних університетів [1];
- цифрова трансформація процесу вступу іноземних громадян до закладів вищої освіти України [1];
- створення умов для збалансованої мобільності студентів між Україною та країнами - членами ОЕСР [1];
- працевлаштування в Україні іноземних студентів та учасників програм академічної мобільності [1];
- створення умов для формування міжкультурної свідомості та компетентностей [1];
- набуття здобувачами вищої освіти навичок роботи в багатонаціональних колективах [1];
- стимулювання вивчення англійської та інших іноземних мов, підвищення вимог щодо володіння ними [1];
- підтримка співпраці між закладами вищої освіти та науково-дослідними установами, участі в реалізації міжнародних наукових проектів і програм, насамперед Європейського Союзу [1];
- підтримка національної та міжнародної академічної мобільності викладачів [1];
- мотивування викладачів до отримання наукових результатів та наукових публікацій високого рівня, участі в патентно-ліцензійній діяльності [1].
Завдання до стратегічної цілі 5:
- дотримання підходів до студентоцентрованого навчання в організації освітнього процесу [1];
- розширення перехресного вступу, спільних, міждисциплінарних та подвійних програм, дуальної, інших форм здобуття освіти [1];
- розвиток загальних компетентностей, правової культури, рухової активності, спорту, різних студентських змагань [1];
- розвиток програм управлінської підготовки керівного складу та перспективних лідерів закладів вищої освіти (кадровий резерв), тренінгів на підтримку реформ [1];
- підтримка гендерного балансу серед керівного складу закладів вищої освіти [1];
- проведення комунікаційних кампаній для підтримки реформ у системі вищої освіти [1];
- законодавче забезпечення та розбудова нової системи освіти дорослих, включаючи осіб пенсійного віку [1];
- визнання результатів навчання неформальної та інформальної освіти в системі формальної освіти, підтвердження професійних кваліфікацій [1];
- утворення центрів безоплатного вивчення та поглиблення знань державної мови [1];
- сприяння проведенню наукової та науково-технічної експертизи в закладах вищої освіти [1];
- підтримка інтелектуальних та творчих дискурсів, суспільних ініціатив та проектів [1];
- розвиток аналітичних центрів з публічно важливої тематики на базі закладів вищої освіти [1];
- зниження річного максимального навчального навантаження на одну ставку науково-педагогічного працівника без розширення штату закладів вищої освіти [1];
- надання пільгових кредитів для будівництва житла науково-педагогічним та науковим працівникам [1];
- забезпечення умов для професійного розвитку наукових і науково-педагогічних працівників, зокрема програм постдокторальних досліджень та програм розвитку цифрових компетентностей [1].
Список літератури:
1. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 286-р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text.
|