:: ECONOMY :: АРХІТЕКТУРА ЯК ПРАОБРАЗ МОДИ В ОДЯЗІ  ХХ СТ.: СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АНАЛІЗ :: ECONOMY :: АРХІТЕКТУРА ЯК ПРАОБРАЗ МОДИ В ОДЯЗІ  ХХ СТ.: СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АНАЛІЗ
:: ECONOMY :: АРХІТЕКТУРА ЯК ПРАОБРАЗ МОДИ В ОДЯЗІ  ХХ СТ.: СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АНАЛІЗ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 36

Термін подання матеріалів

17 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 12



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

АРХІТЕКТУРА ЯК ПРАОБРАЗ МОДИ В ОДЯЗІ ХХ СТ.: СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ АНАЛІЗ

 
13.09.2023 18:06
Автор: Стаднік Оксана Феліксівна, доктор соціологічних наук, доцент, Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, м. Київ
[13. Соціологічні науки;]

Релігія суспільства, його філософія та ідеологія визначають архітектоніку життєвого простору і архітектурні стилі, а люди підбирають до них стилі одягу. В такому контексті між одягом і будинками немає майже ніякої різниці, оскільки вони організовують середовище навколо людини на сучасний манер. Це унаочнив процес урбанізації, коли у забезпечених людей з'явилося різноманітне середовище для пересувань, поза стінами фортець, палаців і житла. 

Архітектура і мода є тісно взаємопов'язаними між собою. Соціологи, культурологи і мистецтвознавці фіксують єдиний підхід архітекторів і дизайнерів одягу в постановці їх творчих завдань і рішень. В основу творів будь-якого архітектурного мистецтва покладено «користь, міцність, красу», які перетворено на художній образ. Принципи формоутворення в моді та архітектури є подібними і функціонально визначеними людиною. Як і одяг, архітектурна споруда слугує засобом укриття людини від негоди. Відомими у зв’язку з цим є слова Тома Форда, згідно яким і одяг, і будівлі є оболонкою, в якій живе людина.

Отже, архітектура і мода в одязі не тільки використовують однакові ідеї, вони послуговуються часто одними і тими самими професійними термінами: ескіз, розмір, образ, орнамент. Основними виразними засобами, що застосовуються як в архітектурі, так і в створенні одягу, є пластика обсягів, ритм, пропорційність, а також фактура і колір.

Наприкінці XIX - початку XX століть в культурі зазнає остаточного утвердження стиль модерн, який, з одного боку, залишив нам чудові зразки архітектури, а з іншого - вплинув на зовнішній вигляд одягу людей тієї епохи. На початку XX століття стало очевидним, що індустріалізація і нові технології внесли в життя людей величезні зміни – це був чистий простів для ідей і конструкцій, які воліли до корисності і зручності. Першими, хто використовував одяг як чисте полотно, були О. Родченко і його група конструктивістів. Їх задум відрізнявся від інших абстрактних течій в мистецтві своєю соціальною корисністю і матеріалізмом. В цей же період в Голландії, під впливом художника Піта Мондріана, розвивається стиль під назвою «неопластицизм», основою композицій якого слугують геометричні фігури, а основою колірної гами стають картини Піта Мондріана [1].

З кінця першого десятиліття ХХ століття новації як архітектури, так і костюму, переходять на наступний етап свого розвитку. Все частіше в костюмах цього періоду з’являється відлуння неокласицизму. Зникає S-подібна лінія силуету, а з нею і корсет, і широкі нижні спідниці. Винахід рентгенівської лампи дозволив лікарям побачити наслідки моди на корсети для жіночого здоров’я. Стиль футболок коротшає і набуває строгого та стрункого силуету. Їх ліф робиться м'яким, з невеликим напуском і завищеною талією. Відмова від прямих і незграбних ліній в архітектурі на користь більш природних відповідає м’яким силуетам і підкресленій декоративності в одязі.

У моді ХХ ст. з’являється рукави в стилі кімоно, що є даниною захопленню мистецтвом Японії. Навмисне фантазійне оформлення зовнішнього і внутрішнього оздоблення стає одним з популярних архітектурних рішень. В одязі, як і в будівлях, стає популярною орнаментація на східний манер.

Спідниці жінок стають прямими і вузькими, часто прикрашаються туніками і драпуваннями, завершуються невеликим треном: гострокутним, овальним або роздвоєним. Однією з особливостей моди стають поєднання важких тканин - оксамиту, парчі, атласу з напівпрозорим повітряним газом, шифоном, тюлем. В архітектурі з’являється поєднання скла, бетону, залізної фурнітури і пластику. 

Архітектори впроваджують нові стратегії, які застосовуються в будівництві (друк, гофрування, складання, драпірування і плетіння), в той час як модні дизайнери шукають способи побудови одягу, що представляють собою нові і провокаційні ідеї в обсягах і структурі. У багатьох випадках також використовуються інтелектуальні принципи, притаманні архітектурі.

Модний дизайн і архітектура вже давно висловлюють ідеї особистісної, соціальної та культурної ідентичності. Однак, в останні роки домінантні в обох дисциплінах ідеї вийшли за рамки статусу і приналежності, для того, щоб висловити більш складні і провокаційні питання, які стосуються поняття «ідентичності». 

Підтвердження цьому ми знаходимо в колекції Олександра Маккуїна [2] і його «архітектурних спорудах» на подіумах, Хусеіна Чалайна [3] і його сукні-піраміді, Жана Нувеля [4] і його архітектурного проекту Інституту Арабського Світу з незвичайними фасадами, Даніеля Лібескінда [5] і його проекту Єврейського Музею в Берліні. Модельєри і архітектори розділяють методи конструювання.

Архітектори надихаються техніками шиття, такими як плісе і драпірування для досягнення більш плавних і складних форм з твердих матеріалів, в той час як модельєри використовують інженерні та архітектурні методи, такі як консолі і навіси, складні конструкції з використанням тканини. 

Велика частина цієї трансмутації техніки, можливо, сталася безпосередньо в результаті змін в технологіях виробництва матеріалів і програмного забезпечення, які дозволили істотно просунутися в обох дисциплінах. Архітектори і дизайнери одягу використовували досягнення в технологіях виготовлення матеріалів і цифрової техніки для того, щоб винаходити різновиди поверхні будівель і спідниць, і продумувати різні їх варіації.

Таким чином, архітектура і мода весь час взаємодіють з тілом. Мода перебуває з тілом в безпосередньому контакті, архітектура поглинає людське тіло в просторах архітектурних конструкцій. В обох випадках вони визначають самовідчуття людини, настрій, розкріпачують або пригнічують її.

Список використаних джерел:

1. Mondrian: Great Modern Master/ Faerna José María, ed. New York: Harry N.Abrams, 1995.

2. Naughton, Philippe British fashion designer Alexander McQueen / The Times (London), 2010.

3. After 25 years, Hussein Chalayan is not afraid to speak his mind (Published 2019). The New York Times - Breaking News, US News, World News and Videos. https://www.nytimes.com/2019/02/16/fashion/hussein-chalayan-anniversary.html

4. Meisler, S. Architect at Ground Zero. Smithsonian Magazine. https://www.smithsonianmag.com/history/daniel-libeskind-architect-at-ground-zero-77003660/

5. Thorpe, H. (2022, October 10). Daniel Libeskind’s colourful sculptures protest climate change. wallpaper.com. https://www.wallpaper.com/art/daniel-libeskind-garden-of-earthly-worries-netherlands?utm_source=mutualart&utm_medium=referral

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ПРО НЕОБХІДНІСТЬ ПРОВЕДЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ЕКСПЕРТИЗИ ЩОДО ОЦІНКИ ПОТРЕБ, ПРОБЛЕМ ТА МОЖЛИВОСТЕЙ СУСПІЛЬНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ (ВПО) ЗА УМОВ ПОСИЛЕННЯ ЗАГРОЗ СОЦІАЛЬНІЙ БЕЗПЕЦІ В УКРАЇНІ ЧЕРЕЗ ПОВНОМАСШТАБНУ ЗБРОЙНУ АГРЕСІЮ
27.09.2023 12:58




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.224 сек. / Mysql: 1599 (0.173 сек.)