:: ECONOMY :: СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ :: ECONOMY :: СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
:: ECONOMY :: СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 17



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

 
19.12.2022 22:19
Автор: Ватаманюк-Зелінська Уляна Зеновіївна, доктор економічних наук, професор, профессор кафедри фінансового менеджменту, Львівський національний університет імені І. Франка; Куришко Неллі Вікторівна, здобувач вищої освіти, Львівський національний університет імені І. Франка
[1. Економічні науки;]

ORCID: 0000-0003-4971-5763 (Ватаманюк-Зелінська Уляна Зеновіївна)

ORCID: 0000-0002-4776-6033 (Куришко Неллі Вікторівна)

Постановка проблеми. Початок повномасштабного вторгнення у 2022 році завдали значного удару по соціально-економічній сфері України. Близько п’ята частина населення були змушені покинути територію України або стати внутрішніми переселенцями. Держава повинна створити можливості для забезпечення найнеобхідніших потреб внутрішньо переміщених осіб, шляхом надання державних соціальних гарантій. Проте скорочення ВВП, значне збільшення бюджетного дефіциту, та посилення інфляційних процесів негативно пливають на стан національної економіки та зумовлюють значний брак бюджетних коштів.  

Метою публікації є висвітлення проблематики державного фінансового забезпечення соціальними гарантіями категорії осіб, які постраждали внаслідок війни та були змушені мігрувати в межах країни.

Результати роботи. Внутрішньо переміщеною особою вважається громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили покинути або залишити своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру [1]. 

На сьогоднішній день держава забезпечує внутрішньо переміщених осіб соціальними гарантіями у сфері зайнятості, освітній сфері, кредитних відносинах, а також допомогою з проживанням. 

Впродовж березня-квітня 2022 року допомога надавалася особам, які станом на 1 березня 2022 року отримували щомісячну адресну допомогу та особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій та з адміністративно-територіальних одиниць, де проводяться бойові дії [2, 3].

В травні 2022 року регламент надання соціальних гарантій внутрішньо переміщених особам змінився. Держава почала поступово зменшувати витрати на забезпечення ВПО внаслідок значного бюджетного дефіциту та падіння національної економіки. Тому перелік осіб, які мають на отримання виплат поступово скорочується. 

З травня 2022 року на отримання державної підтримки мають право особи, які перемістилися з тимчасово окупованої території або території територіальних громад, що розташовані в районі проведення бойових дій та особи, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання. Для останньої категорії осіб зруйнування чи пошкодження житла має бути підтверджене відповідним документом, який видається органом місцевого самоврядування [4]. 

Список населених пунктів, які розташовані в районі проведення бойовий дій або які перебувають в тимчасовій окупації, постійно змінюється та оновлюється. На офіційному сайті Мінінтеграції можна знайти актуальний перелік територіальних громад і дізнатися чи має відповідна особа право на отримання грошової допомоги.

Окрім того, особи, які були опубліковані як ВПО до 24 лютого 2022 року, можуть отримувати державну грошову допомогу лише вразі їх повторного переміщення з тимчасово окупованої території РФ території України, території територіальних громад, що розташовані в  районі проведення бойових дій або які перебувають в тимчасовій окупації після 24 лютого. Виняток становлять особи, які отримували щомісячну адресну допомогу ВПО станом на 1 березня 2022 року.

Розмір допомоги складає 2000 гривень в місяць, а для дітей та осіб з інвалідністю така допомога становить 3000 гривень. 

У сфері зайнятості внутрішньо переміщена особа, яка не мала можливості припинити трудовий догові, для набуття статусу безробітного та отриманню допомоги по безробіттю і соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття має право припинити такий трудовий договір в односторонньому порядку, подавши до центру зайнятості за місцем проживання внутрішньо переміщеної особи заяву на ім’я роботодавця про припинення такого договору [5]. 

У сфері освіти держава забезпечує дітям, зареєстрованих як ВПО, державну цільову підтримку для здобуття вищої освіти у державних та комунальних навчальних закладах. Взята на облік ВПО має право на продовження здобуття певного освітнього рівня на території інших регіонів України за рахунок коштів державного бюджету. Діти , які числяться як ВПО та навчаються у освітніх закладах незалежно від типів і форми власності, забезпечуються безкоштовним харчуванням [6]. 

У сфері кредитних відносин передбачається, що на час дії воєнного стану та у тридцяти денний строк після його припинення чи скасування у разі прострочення споживачем виконання зобов’язань за договором про споживчий кредит, споживач звільняється від обов’язку сплати кредитодавцю штрафу, пені та інших платежів, сплата яких передбачена договором про споживчий кредит за прострочення виконань, невиконання чи часткове виконання споживачем зобов’язань за таким договором [7]. Окрім того, в умовах воєнного стану забороняється збільшення процентної ставки за користування кредитом [8].

Держава захищає інтереси позичальників, проте сильніші послаблення у відносинах між кредитодавцем та споживачем спричинятимуть значні загрози для фінансово-банківської системи країни.

Окрім того, для внутрішньо переміщених осіб передбачена допомога від міжнародних фінансових організацій. До основних організацій, які надають грошову допомогу ВПО відносяться: Міжнародний комітет червоного хреста, Управління Верховного Комісара ООН у справах біженців, Всесвітня продовольча програма ООН, ЮНІСЕФ, Міжнародна організація з міграції, Норвезька рада у справах біженців [9].

Але міжнародні організації не забезпечують виплатами кожного громадянина, який потребує грошової допомоги та є постраждалим внаслідок воєнних дій, тому що даний вид допомоги не є гарантований державою. 

Отже, в умовах воєнного стану найбільш незахищеними верствами населення є громадяни, які були змушені здійснити міграцію всередині країни внаслідок воєнних дій.  Держава зобов’язана забезпечити таких осіб грошовими виплатами для задоволення першочергових потреб, але внаслідок економічну спаду та продовження повномасштабного наступу на всю територію України, уряд змушений скорочувати список осіб, які мають право отримувати грошову допомогу.  На сьогоднішній день забезпечення ВПО є недостатнім і потребує ефективний механізм реалізації матеріальної допомоги для внутрішньо переміщених осіб, оскільки ігнорування державою потреб постраждалих громадян створює умови для посилення процесів еміграції українців. 

Список літератури

1. Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб: Закон України від 20.10.2014 р. №1706-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1706-18#Text (дата звернення: 12.12.2022).

2. Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг: Постанова Кабінету Міністрів від 01.10.2014 р. № 505.  URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/505-2014-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.12.2022).

3. Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми «єПідтримка»»: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 р. № 204-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/204-2022-%D1%80#Text (дата звернення: 12.12.2022).

4. Деякі питання виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам: Постанова Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 р. № 332. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/332-2022-%D0%BF#Text (дата звернення: 12.12.2022).

5. Кодекс законів про працю України. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text (дата звернення: 12.12.2022).

6. Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text(дата звернення: 12.12.2022).

7. Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії іі норм на період дії воєнного стану: Закон України від 15.03.2022 р. № 2120-IX . URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2120-20#Text (дата звернення: 12.12.2022)

8. Цивільний кодекс України: Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text (дата звернення: 12.11.2022).

9. Інформація стосовно надання допомоги внутрішньо переміщеним особам міжнародними організаціями. Краматорська міська рада. URL: https://krm.gov.ua/vpo-mizhnarodna-dopomoga/(дата звернення: 12.12.2022).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
РЕГУЛЮВАННЯ ЗВІТНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: ОГЛЯД ЗМІН У ЗАКОНОДАВСТВІ УКРАЇНИ
21.12.2022 19:28
ПРОБЛЕМИ УЧАСТІ УКРАЇНИ В МІЖНАРОДНІЙ ТОРГІВЛІ ПОСЛУГАМИ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ
21.12.2022 16:06
НЕОБХІДНІСТЬ І НАПРЯМКИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОПТИМАЛЬНОЇ СТРУКТУРИ АКТИВІВ ПІДПРИЄМСТВ
20.12.2022 20:24
КОМПЛЕКС МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ НА ПІДПРИЄМСТВАХ АГРАРНОГО ТИПУ
20.12.2022 19:38
АДАПТИВНИЙ ПІДХІД ДО ПИТАННЯ УПРАВЛІННЯ ПОТЕНЦІАЛОМ ПІДПРИЄМСТВА
20.12.2022 19:27
ЗНАЧЕННЯ «SOFT SKILLS» І «HARD SKILLS» У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ ЕКОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ
20.12.2022 19:20
ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ CRM-СИСТЕМИ У ПРАКТИЧНУ ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ГОСТИННОСТІ
20.12.2022 17:42
ЕКОНОМІЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ПІДПРИЄМСТВА ЯК ПЕРЕДУМОВА ЗМІЦНЕННЯ ЙОГО ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ
19.12.2022 18:20
ПЛАНУВАННЯ МАТЕРІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИРОБНИЦТВА
16.12.2022 19:41
СУТНІСТЬ ФОРЕНЗІКУ ТА ЙОГО ЗВ’ЯЗОК ІЗ ПРАКТИКОЮ ОБЛІКУ, АУДИТУ, ВНУТРІШНЬОГО КОНТРОЛЮ
16.12.2022 19:32




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.230 сек. / Mysql: 1425 (0.179 сек.)