|
|
|
БЮДЖЕТНО-ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОГРАМ ТЕРИТОРІАЛЬНОГО РОЗВИТКУ МАЛИХ МІСТ УКРАЇНИ
|
06.04.2012 11:29 |
Автор: Ігнатова Олена Анатоліївна, кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів Донецького університету економіки та права; Біла Дар’я Сергіївна, студентка Донецького університету економіки та права
|
[Секція 5. Банківська справа. Фінанси, грошовий обіг та кредит;] |
Виконання соціально-економічних програм розвитку малих міст України, як правило, не забезпечене фінансовими ресурсами. Лише 25% малих міст мають розвинену належним чином інфраструктуру, а 6% демонструють інтенсивний розвиток економіки і позитивну динаміку виробництва. 61 % малих міст слабо розвиваються, 33% - знаходяться у депресивному стані [1]. Більше всього таких міст зосереджено в Львівській, Донецькій, Луганській і Київській областях. В Україні питання фінансового забезпечення соціально-економічного розвитку малих міст регулюються Загальнодержавною програмою розвитку малих міст, прийнятою Верховною Радою України в 2004 році. Програма передбачає здійснення комплексу заходів щодо реабілітації малих міст, збереженню їхньої культурно-історичної спадщини, зміцненню містоутворюючої бази, подоланню депресивних процесів. З метою фінансового забезпечення розбудови інфраструктури малих міст, підвищення якості послуг, що надаються населенню органами місцевого самоврядування в Україні розроблено Державну цільову програму підтримки соціально-економічного розвитку малих міст на 2011-2015 рр. [3] Програмою передбачений оптимальний спосіб розв’язання проблеми нестачі фінансових ресурсів - запровадження ефективного механізму надання державної підтримки соціально-економічного розвитку малих міст шляхом концентрації ресурсів державного та місцевих бюджетів на розв'язанні пріоритетних проблем життєдіяльності таких міст, створення правових, організаційних умов для підвищення рівня спроможності та відповідальності органів місцевого самоврядування за надання населенню якісних послуг, що сприятиме розбудові інфраструктури малих міст, вирішенню соціальних, екологічних та економічних питань їх розвитку, подоланню кризових явищ. Проблемами соціально-економічного розвитку малих міст є низький рівень розвитку містоутворювальної бази, ринку праці та інфраструктури, відсутність джерел формування фінансових ресурсів малих міст. Погіршується спроможність переважної більшості територіальних громад, органів місцевого самоврядування малих міст щодо здійснення власних і делегованих повноважень, що зумовлює низький рівень надання відповідних соціальних та адміністративних послуг населенню. З 1998 року здійснюється курс на централізацію та побудову «вертикалі» влади, у зв'язку з чим, відбулася значна концентрація консолідованих коштів у центрі. Це призвело до централізації надходжень з основних загальнодержавних податків у державному бюджеті (табл. 1.1).
Вагомим джерелом надходжень до місцевих бюджетів адміністративно-територіальних одиниць країни нині є бюджетні трансферти. На рис. 1.1 наочно показано, якою мірою досягається вирівнювання бюджетної забезпеченості регіонів за допомогою дотацій і субвенцій, що надаються з державного бюджету відповідним місцевим бюджетам.
Майже 100% малих міст є дотаційними. Більшість отримує допомогу з вищестоящих бюджетів, яка досягає 50%. Близько половини міст вважають, що для їх нормального функціонування слід збільшити міський бюджет у 3 рази, а 20% - в 4 рази [2].
Список використаної літератури: 1. Брендинг і промоушен малих міст відповідно до стандартів Європейського Союзу: досвід країн Вишеградської групи для України // Oleg Soskin Portal - [Електр. ресурс]. – Режим доступу: http://soskin.info/material/4/proekt-IVF-2010-%20ukr.html 2. Брендинг і промоушен малих міст: досвід країн Вишеградської групи для України // Економічний часопис-ХХІ. – 2010. - № 7-8. – С.49-55. 3. Постанова Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2010 року № 1090 «Про затвердження Державної цільової програми підтримки соціально-економічного розвитку малих міст на 2011-2015 роки» // Офіційний Вісник України. – 2010. - №92 від 10.12.2010. - ст. 3266.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|