У короткому циклі офтальмології у інтернів спеціалізації “Загальна практика-сімейна медицина”, терміном 1 тиждень, що передбачено типовою програмою, одним з найбільш важливих розділів є “Травми органа зору та його придаткового апарату”, оскільки ситуації з пошкодженням ока та його захисного апарату та їх небезпечними наслідками можуть будь-коли зустрітися у практичній роботі лікаря загальної практики.
Для підвищення ефективності навчального процесу, на заняттях з цієї теми на кафедрі офтальмології Одеського національного медичного університету використовується ділова гра, яка дозволяє залучити в активну пізнавальну роботу одночасно всіх інтернів групи. Умови та клінічні ситуації ділової гри нами оголошуються безпосередньо на занятті. Для підтримки високого рівня уваги інтернів та готовності застосування, мобілізації отриманих ними під час самопідготовки знань на протязі всього заняття, як показує наш досвід, доцільно вводити “персонажі” в залежності від розгортання конкретної ситуації: лікар на відпочинку, сімейний лікар, начмед поліклініки, диспетчер служби порятунку (МЧС), лікар-інтерн, лікар приймального покою районної лікарні, лікар приймального покою обласної багатопрофільної лікарні, лікарі-офтальмологи, завідуючий офтальмологічним відділенням, члени комісії по розбору скарги родичів потерпілого, тощо). Найбільш цікаве розгортання ситуації відбувається тоді, коли першим в гру вводиться найменш підготовлений, неактивний інтерн: його недоліки у професійних діях (уточненні скарг, обставин та часу отримання травми, деталізації анамнезу, в тому числі алергічного), виконанні практичних навичок (перевірки гостроти зору, поля зору, огляду придаткового апарату ока та переднього відділу очного яблука, прописування рецепту на необхідні медичні препарати, тощо), помилки оцінки симптоматики та додаткових даних повинні помітити та виправити наступні гравці, що потребує від них уваги до дій свого колеги, знань теоретичного матеріалу за темою заняття, певного рівня загально-медичної підготовки. Під час ділової гри викладач поступово надає необхідні додаткові данні функціональних, інструментальних досліджень (наприклад рентгенограми орбіт, тощо). Надання цих даних саме по запитах інтернів- учасників гри, введення фактору часу (акцентування уваги на терміни проведення тих чи інших дій), ситуації з надлишковими локальними та загально-соматичними симптомами наближеними до реальних життєвих ситуацій, ускладнює умови прийняття рішень професійних дій гравців, тому доцільно застосовувати при ускладненому варіанті проведення гри для добре підготовленої команди гравців. Необхідність пошуку найбільш вірного рішення організаційних моментів обстеження пацієнта в різних умовах (на вулиці, вдома, на прийомі в кабінеті поліклініки, в тому числі з можливостями використання обладнання кабінету офтальмолога, у приймальному відділенні лікарні), проведення самого обстеження, визначення необхідного рівня надання допомоги постраждалому з пошкодженням ока чи його придаткового апарату, шляху, вибору медикаментозних препаратів (з обґрунтуванням вибору чи виключення певних медикаментозних препаратів), аргументації своїх дій та рішень викликає у інтернів необхідність не тільки застосовувати отримані теоретичні знання, а й використовувати їх для складання алгоритму своєї професійної поведінки під час обстеження “постраждалого”, вирішення питань евакуації та оформлення “документації” з формулюванням діагнозу, роз’яснення постраждалому та його родичам про можливі ускладнення даної травмі та інше.
Після завершення ділової гри проводиться поетапний детальний аналіз дій та помилок кожного гравця. Аналізується послідовність, своєчасність дій, аргументація вибраних рішень, помилки у виконанні практичних навичок, адекватність інтерпретації додаткових даних (наприклад, увага до алергоанамнезу). Така форма проведення заняття у вигляді ділової гри дає прекрасну змогу зупинитися й на висвітленні певних юридичних аспектів діяльності лікаря: своєчасність, повнота та недоліки необхідної допомоги, яка була надана (наприклад відносно необхідної профілактики правця), оформлення документів, отримання згоди батьків при ситуаціях з дітьми та підлітками тощо).
Проведення занять у формі ділової гри підвищує у лікарів-інтернів мотивацію засвоєння як теоретичних знань, так і практичних аспектів теми “Травми органа зору та його придаткового апарату”, сприяє як активації клінічного мислення у молодих фахівців на етапі вибору тактики надання допомоги постраждалим, так і розвитку навичок співпраці в команді, організаційної роботи зі складанням маршрутів пацієнтів, з пошуком у певних ситуаціях нестандартних рішень, що дає підсумковий результат – підвищення якості навчального процесу на кафедрі.
|