:: ECONOMY :: КОНКУРЕНТНИЙ АНАЛІЗ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО ФАРМАЦЕВТИЧНОГО РИНКУ ПРОТИВІРУСНИХ ЗАСОБІВ :: ECONOMY :: КОНКУРЕНТНИЙ АНАЛІЗ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО ФАРМАЦЕВТИЧНОГО РИНКУ ПРОТИВІРУСНИХ ЗАСОБІВ
:: ECONOMY :: КОНКУРЕНТНИЙ АНАЛІЗ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО ФАРМАЦЕВТИЧНОГО РИНКУ ПРОТИВІРУСНИХ ЗАСОБІВ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 47

Термін подання матеріалів

16 грудня 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

КОНКУРЕНТНИЙ АНАЛІЗ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО ФАРМАЦЕВТИЧНОГО РИНКУ ПРОТИВІРУСНИХ ЗАСОБІВ

 
16.12.2025 16:14
Автор: Бутко Любов Анатоліївна, кандидат фармацевтичних наук, доцент, Київський медичний університет; Бондар Діана Юріївна, Київський медичний університет
[19. Фармацевтичні науки;]

ORCID: 0000-0003-4899-7877 Liubov Butko

Через постійний ризик вірусних захворювань (грип, ГРВІ, SARS-CoV-2 та ін.) противірусні лікарські засоби (АТС-група J—Antivirals) залишаються критично важливою частиною фармацевтичного асортименту. В Україні сегмент противірусних засобів характеризується значним різноманіттям зареєстрованих препаратів, присутністю як іноземних брендів, так і вітчизняних дженериків; при цьому ринок зазнав інтенсивних трансформацій унаслідок пандемії COVID-19, воєнних дій та ініціатив із заміщення імпорту [1].

Аналіз конкуренції та трендів у секторі противірусних засобів має практичне значення для виробників, дистриб’юторів і аптечних мереж: він допомагає розробляти стратегії портфелю, ціноутворення, локалізації виробництва та маркетингових комунікацій. Оскільки політичні і логістичні умови після 2022 року призвели до зміни каналів постачання і пріоритетів МОЗ/державних органів, важливо з’ясувати, які напрями розвитку є найбільш перспективними.

Метою роботи було оцінити стан конкурентного середовища на українському ринку противірусних лікарських засобів, виявити ключові тенденції розвитку та сформулювати рекомендації для бізнес-стейкхолдерів щодо позиціонування продуктів, інвестицій у локальне виробництво та маркетингових стратегій.

Аналіз проводився методом контент-аналізу доступних ринкових звітів, наукових публікацій та офіційних звітів регуляторних органів (ДЕЦ, МОЗ), а також на основі даних ринкового аудиту (аналітика Proxima Research) щодо аптечного та госпітального ринків за 2023–2024 рр. У дослідженні враховано реєстраційний асортимент, структуру походження препаратів (вітчизняні/імпортні), цінову політику та тенденції попиту [2]. 

За даними аналізу Державного реєстру та ринкових досліджень, в Україні зареєстровано суттєву кількість противірусних препаратів (порядок сотень торгових найменувань), при цьому велика частка ринку у фізичних упаковках припадає на дженерики й недорогі іноземні бренди. Це створює високу конкуренцію за ціну і канали розповсюдження [1].

Крім того, спостерігається значний тиск на імпорт препаратів, а тим самим стимулювання власного виробництва. Політичні та логістичні фактори після 2022 року посилили політику зменшення імпортної залежності: державні структури і частина ринку заохочують локальне виробництво та «імпортозаміщення», що відкриває можливості для українських виробників противірусних препаратів. Однак переходи на локалізацію вимагають інвестицій у технології, контроль якості та реєстраційні процеси [3].

Пандемія підняла попит на специфічні противірусні засоби (антагоністи реплікації SARS-CoV-2, протоколи лікування тощо). На сьогодні ринок адаптується, адже попит на препарати, що демонструють високу ефективність і безпеку, залишається значним.

Госпітальний сегмент більше орієнтований на специфічні (іноді імпортні) препарати та тендерні закупівлі; аптечний же сегмент – на OTC і рецептурні дженерики. Аналітика ринку 2024 року фіксує відмінні динаміки постачання і продажів у цих сегментах, що вимагає різних комерційних стратегій [4].

Соціально-економічна доступність противірусних засобів залишається проблемною для частини населення: низькі доходи та коливання курсу валют впливають на купівельну спроможність, особливо для дорогих інноваційних препаратів [1].

Конкурентний аналіз фармацевтичного ринку противірусних засобів продемонстрував необхідність інвестування у власне виробництво, можливість партнерства з міжнародними виробниками, інвестування в GMP-сумісні потужності та контроль якості. Також слід створити більш гнучку політику ціноутворення та програми доступності з застосовуванням цінових акцій, співпрацю з держпрограмами для підвищення доступності ЛЗ. Забезпечити фармаконагляд за новими антивірусними препаратами та адаптувати портфель відповідно до змін вірусних штамів та більш чітко позиціонувати продукт, орієнтуватися на чітке сегментування (OTC дженерики — масовий ринок; рецептурні інновації — нішеві рішення з доказовою базою).

Таким чином, український ринок противірусних лікарських засобів характеризується високою конкуренцією, значним асортиментом дженериків і одночасною потребою в локалізації виробництва. З метою покращення розвитку українського ринку досліджуваної групи ЛЗ необхідні скоординовані кроки виробників та аптечних мереж.

Список літератури:

1. КОПАК, Н. А.; ВАСИЛЮК, С. В. МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ ФАРМАЦЕВТИЧНОГО РИНКУ УКРАЇНИ У СЕГМЕНТІ АНТИВІРУСНИХ ПРЕПАРАТІВ ДЛЯ СИСТЕМНОГО ЗАСТОСУВАННЯ. Одеський медичний журнал, 2024, 1: 88-94. DOI: https://doi.org/10.32782/2226-2008-2024-1-14.

2. Proxima Research. Ринок лікарських засобів України: аптечний продаж та прогнози. URL:  https://proximaresearch.com/ua/ua/novini/rynok-likarskyh-zasobiv-ukrayiny-aptechnyj-prodazh-ta-prognozy.

3. Pharmaceutical Industry of Ukraine (PDF, 2023–2024). Darnytsia / аналітичний звіт. URL:  https://lnk.ua/QV0kjbOeg.

4. Госпітальний ринок лікарських засобів: підсумки 2024 р. URL:  https://proximaresearch.com/ua/ua/novini/gospitalnyj-rynok-likarskyh-zasobiv-2024.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОЦІНКА ЕКОНОМІЧНОЇ ДОСТУПНОСТІ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ ДЛЯ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ
16.12.2025 20:02
ANTIFIBROTIC AND ANTI-INFLAMMATORY AGENTS IN THE PREVENTION OF PATHOLOGICAL SCARRING AFTER PLASTIC SURGERY
16.12.2025 02:48
ІМУННО-ОПОСЕРЕДКОВАНА КАРДІО- ТА ГЕПАТОТОКСИЧНІСТЬ ІНГІБІТОРІВ PD-1/PD-L
16.12.2025 02:07
ВПЛИВ МАРКЕТИНГОВИХ КОМУНІКАЦІЙ НА УСПІШНІСТЬ ФАРМАЦЕВТИЧНИХ КОМПАНІЙ
16.12.2025 01:53
РОЛЬ БРЕНД-МЕНЕДЖМЕНТУ В МАРКЕТИНГОВІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ФАРМАЦЕВТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ
16.12.2025 01:43




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.183 сек. / Mysql: 1920 (0.15 сек.)