:: ECONOMY :: ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ В УМОВАХ АДАПТАЦІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ :: ECONOMY :: ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ В УМОВАХ АДАПТАЦІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ
:: ECONOMY :: ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ В УМОВАХ АДАПТАЦІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 47

Термін подання матеріалів

16 грудня 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПЕДАГОГІЧНИЙ СУПРОВІД СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ В УМОВАХ АДАПТАЦІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ

 
16.12.2025 05:53
Автор: Шафарчук Світлана Павлівна, Житомирський агротехнічний фаховий коледж
[3. Педагогічні науки;]

Анотація

У тезах розглянуто особливості адаптації студентів першого курсу закладів фахової передвищої освіти до умов професійного навчання. Визначено зміст, основні напрями, форми та методи  педагогічного супроводу, які забезпечують успішне входження студентів у нове освітнє середовище, підвищення їхньої мотивації та розвиток здатності до самостійного навчання. 

Вступ

Період переходу від шкільного середовища до навчання у коледжі характеризується суттєвими змінами в організації освітнього процесу, збільшенням самостійності та відповідальності, необхідністю професійного самовизначення. Це зумовлює потребу у цілісному педагогічному супроводі, що має забезпечити психологічну підтримку, мотивацію, розвиток навчальних і професійних умінь, а також формування  позитивного ставлення до самого себе, свого «Я».

Основна частина

1. Сутність поняття «педагогічний супровід»

Педагогічний супровід розглядається як комплекс  дій, спрямованих на полегшення входження студента в нове освітнє середовище [1, с. 23], який включає діагностику потреб студентів, інформаційну, консультативну, психологічну та мотиваційну допомогу.

2. Адаптація першокурсників як педагогічна проблема

Адаптація першокурсників має комплексний характер і включає соціальний, психологічний, навчальний та професійний аспекти [3, с. 75–76]:

• Соціальний — налагодження стосунків у групі, прийняття нових соціальних ролей.

• Психологічний — подолання тривожності, стресу, невпевненості у своїх здібностях.

• Навчальний — звикання до нових вимог, збільшення обсягу самостійної роботи, нових форматів викладання.

• Професійний — усвідомлення особливостей майбутньої професії та співвіднесення її з власними здібностями.

Дослідження показують, що найбільше труднощів виникає у студентів, які не володіють навичками самоорганізації, мають низьку навчальну мотивацію або недостатню інформацію про майбутню професію.

Особливої актуальності проблема адаптації набула в умовах дистанційного навчання та воєнного стану [2, с. 40].

3. Зміст педагогічного супроводу першокурсників

Педагогічний супровід передбачає:

• індивідуальну підтримку, спрямовану на подолання навчальних і психологічних труднощів; виявлення студентів, що перебувають у складних життєвих ситуаціях.

• групову роботу для формування позитивного середовища у студентській групі, яка  сприяла  б згуртованості колективу.

• професійно-орієнтаційну допомогу, що сприяє усвідомленню цілей навчання.

Важливо, щоб супровід мав системний характер і здійснювався протягом усього першого року навчання. Дослідники наголошують, що ефективний  педагогічний супровід сприяє зниженню тривожності та підвищенню навчальної мотивації студентів [4, с. 33].

4. Основні напрями педагогічного супроводу

1) Діагностичний: визначення індивідуальних особливостей студентів, виявлення труднощів, мотивації.

2) Психологічний та комунікативний: тренінги, бесіди, консультативна допомога; розвиток уміння працювати в команді.

3) Навчально-пізнавальний: формування навичок самостійної роботи, рефлексії, планування часу; підтримка у засвоєнні складних дисциплін.

4) Професійний: розвиток інтересу до майбутньої професії, зустрічі з фахівцями, участь у майстер-класах.

5) Інформаційний: ознайомлення з внутрішніми нормами закладу, освітньою програмою, можливостями практики та кар’єрного зростання.

5. Форми та методи педагогічного супроводу:

• кураторство й наставництво;

• адаптаційні тренінги;

• індивідуальні консультації викладача та психолога;

• профорієнтаційні зустрічі та майстер-класи;

• групові дискусії та рефлексивні заняття;

• використання чатів груп, онлайн-порадників, інформаційних платформ;

• вхідна діагностика навчальної мотивації та професійного інтересу.

Ефективність супроводу значною мірою залежить від компетентності викладача-куратора, його здатності створити атмосферу довіри й підтримки.

6. Роль викладача та куратора групи

Важливу роль у процесі адаптації відіграє викладач-куратор, який забезпечує консультативну, мотиваційну та організаційну підтримку першокурсників [5, с. 60]. Саме він допомагає першокурснику зрозуміти особливості навчального процесу, розкрити індивідуальні можливості, сформувати позитивне ставлення до професії та подолати несприятливі емоційні стани.

Висновки 

Системний педагогічний супровід позитивно впливає на професійне самовизначення студентської молоді [6, с. 148].  Комплексний підхід — поєднання діагностики, психологічної підтримки, мотиваційної роботи, розвитку навчальних навичок і професійних орієнтирів — сприяє підвищенню рівня успішності, зниженню стресу та формуванню позитивного ставлення до обраної спеціальності. Від ефективності супроводу залежить не лише комфорт студентів у період адаптації, але й їхня подальша професійна траєкторія та рівень готовності до самостійної роботи.

Список літератури:

1. Гончарова Є. В., Бєляєва О. М., Костенко В. Г. Формування адаптації студентів-першокурсників до освітнього середовища закладів вищої освіти // Молодь і ринок. – 2023. – № 6 (214). – С. 22–27.

2. Непорада І. М. Адаптація студентів-першокурсників до дистанційного навчання в умовах воєнного стану // Імідж сучасного педагога. – 2023. – № 1 (208). – С. 39–44.

3. Кравченко О. О., Підвальна Ю. В., Гедзик А. М. Адаптація студентів першого курсу до навчання у закладі вищої освіти // Соціальна робота та соціальна освіта. – 2024. – № 1 (12). – С. 74–81.

4. Дмитрук Л. А. Адаптація студентів-першокурсників до умов навчання у закладах вищої освіти // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія. – 2024. – Вип. 77. – С. 32–37.

5. Пріляєпо Н. М., Боровик О. В. Педагогічний супровід адаптації першокурсників у процесі університетської освіти // Вісник Черкаського національного університету ім. Б. Хмельницького. Серія: педагогічні науки. – 2025. – № 1. – С. 58–64.

6. Корчагіна Г. С. Педагогічний супровід студентів у процесі професійної підготовки у закладах вищої освіти // Педагогічні науки. – 2025. – № 110. – С. 146–151.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ФОРМУВАННЯ ІНТЕРЕСУ ДО ВЧИТЕЛЬСЬКОЇ ПРОФЕСІЇ ПІД ЧАС ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОПЕДЕВТИЧНОЇ ПРАКТИКИ СТУДЕНТІВ ГЕОГРАФІЧНОГО ФАКУЛЬТЕТУ
16.12.2025 06:03
ENSURING LEARNING EFFECTIVENESS IN A HIGHER EDUCATION INSTITUTION UNDER THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
16.12.2025 01:27




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.229 сек. / Mysql: 1920 (0.197 сек.)