:: ECONOMY :: ДО ПИТАННЯ УДОСКОНАЛЕННЯ КАТЕГОРІАЛЬНО-ПОНЯТІЙНОГО АПАРАТУ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ДЕРЖАВНІ СОЦІАЛЬНІ ДОПОМОГИ :: ECONOMY :: ДО ПИТАННЯ УДОСКОНАЛЕННЯ КАТЕГОРІАЛЬНО-ПОНЯТІЙНОГО АПАРАТУ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ДЕРЖАВНІ СОЦІАЛЬНІ ДОПОМОГИ
:: ECONOMY :: ДО ПИТАННЯ УДОСКОНАЛЕННЯ КАТЕГОРІАЛЬНО-ПОНЯТІЙНОГО АПАРАТУ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ДЕРЖАВНІ СОЦІАЛЬНІ ДОПОМОГИ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 47

Термін подання матеріалів

16 грудня 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ДО ПИТАННЯ УДОСКОНАЛЕННЯ КАТЕГОРІАЛЬНО-ПОНЯТІЙНОГО АПАРАТУ ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ДЕРЖАВНІ СОЦІАЛЬНІ ДОПОМОГИ

 
20.11.2025 15:34
Автор: Вознюк Наталія Іванівна, Волинський національний університет імені Лесі Українки
[5. Юридичні науки;]


Система соціального захисту України перебуває на етапі глобальної трансформації. Зміни передбачають перехід до нової моделі - ринку соціальних послуг [1]. Модернізація має забезпечити побудову стійкої та гнучкої системи, яка буде зорієнтована не на компенсаційні механізми, а на відновлювальні та інтеграційні. Одним з ключових векторів такої трансформації є зміна алгоритмів надання державних соціальних допомог з посиленням адресного підходу, консолідацією розрізнених програм та координацією з іншими видами соціальної підтримки.

Актуальна система державних соціальних допомог в Україні є досить складною та характеризується високим рівнем фрагментованості, дублюванням окремих процедур та варіативністю критеріїв визначення права на допомогу. Одночасно спостерігається неузгодженість категоріального апарату. Для позначення поняття “грошові виплати нестрахового характеру (соціальні виплати)” у чинному національному законодавстві паралельно застосовується декілька термінів: “державна соціальна допомога” (малозабезпеченим сім'ям [2]; особам, які не мають права на пенсію [3]; особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю [4]), “державна допомога” (сім'ям з дітьми [5]), “соціальна допомога” (базова [6]), “матеріальна допомога” (особам, які постраждали від торгівлі людьми [7]), “грошова допомога” (особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного стороннього догляду [8]).

Також слід зазначити, що термін “соціальна допомога” є полісемантичним і у чинному законодавстві позначає не тільки поняття “грошові виплати нестрахового характеру”, а й більш широке - “система заходів, спрямованих на відновлення життєдіяльності особи та її соціальну реінтеграцію” [9]. Така термінологічна неоднозначність може спричиняти ряд проблем, зокрема, складність моніторингу, верифікації та оцінки ефективності соціальної підтримки; неточність при імплементації міжнародних норм тощо. 

У контексті системних змін у соціальній політиці та розробки Соціального кодексу питання вдосконалення та уніфікації термінології набувають особливої актуальності. Задля забезпечення термінологічної чіткості вбачається за необхідне для позначення усіх видів соціальної допомоги, яка надається у грошовій формі (включно з одноразовими та періодичними, компенсаційними та цільовими виплатами), впровадити термін “соціальні грошові допомоги”. Запропонована термінологічна конструкція є сумісною з усталеною термінологією соціального законодавства та дає змогу однозначно відмежувати цей вид соціального захисту від інших: страхових виплат (система загальнообов'язкового державного соціального страхування), пенсійних виплат, соціальних послуг, комплексних реінтеграційних заходів тощо. 

Одночасно термін “соціальна допомога” доцільно зберегти для позначення комплексного категоріального поняття, що охоплює систему заходів включно із соціальними послугами, пільгами, грошовими допомогами, реабілітацією. 

Такий підхід закладе основи ієрархічної структури понять, забезпечить однозначність правозастосування та створить фундамент для гармонізації з європейським законодавством. В умовах цифровізації соціальної сфери впорядкування категоріально-понятійного апарату законодавства про державні соціальні допомоги є передумовою створення інтероперабельних реєстрів, подальшої автоматизації призначення державних виплат та удосконалення процедур їх верифікації та моніторингу. 

Список літератури:

1. Денис Улютін: Соціальна політика має завершуватись відновленням і працевлаштуванням, а не лише виплатами. Офіційний сайт Міністерства соціальної політики, сім’ї та єдності України. URL: https://www.msp.gov.ua/press-center/news/denys-ulyutin:-sotsialna-polityka-maye-zavershuvatys-vidnovlennyam-i-pratsevlashtuvannyam-a-ne-lyshe-vyplatamy (дата звернення: 15.11.2025).

2. Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям: Закон України від 01.06.2000 р. № 1768-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1768-14#Text 

3. Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю: Закон України від 18.05.2004 р. № 1727-IV. URL:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1727-15#top 

4. Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю: Закон України від 16.11.2000 р. № 2109-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2109-14#Text

5. Про державну допомогу сім'ям з дітьми: Закон України від 21.11.1992 р. № 2811-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-12#top 

6. Деякі питання реалізації експериментального проекту щодо надання базової соціальної допомоги: Постанова Каб. Міністрів України від 25.03.2025 р. № 371. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/371-2025-%D0%BF#Text 

7. Про протидію торгівлі людьми: Закон України від 20.09.2011 р. № 3739-VI URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2012-%D0%BF#n9 

8. Про психіатричну допомогу: Закон України від 22.02.2000 р. № 1489-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1489-14#Text 

9. Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні: Закон України від 06.10.2005 р. № 2961-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРАВА НА ПРАЦЮ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
21.11.2025 00:19
ОСОБЛИВОСТІ ТА ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ПАТРОНАТУ НАД ДІТЬМИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
21.11.2025 00:09
ЕКСТЕРИТОРІАЛЬНА ЮРИСДИКЦІЯ ДЕРЖАВ У КОНТЕКСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КОНВЕНЦІЇ З ПРАВ
19.11.2025 23:11
ПРОБЛЕМИ ЗБОРУ ДОКАЗІВ ДЛЯ ПРИТЯГНЕННЯ ДО ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА МІЖНАРОДНІ ЗЛОЧИНИ
18.11.2025 11:43
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ШКОДУ, ЗАВДАНУ ШТУЧНИМ ІНТЕЛЕКТОМ: ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВИЙ ПІДХІД
18.11.2025 11:25




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.201 сек. / Mysql: 1920 (0.166 сек.)