:: ECONOMY :: МИСТЕЦЬКА ЕЛІТА УМАНЩИНИ: ГЕННАДІЙ КЛЕЩАР :: ECONOMY :: МИСТЕЦЬКА ЕЛІТА УМАНЩИНИ: ГЕННАДІЙ КЛЕЩАР
:: ECONOMY :: МИСТЕЦЬКА ЕЛІТА УМАНЩИНИ: ГЕННАДІЙ КЛЕЩАР
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 47

Термін подання матеріалів

16 грудня 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

МИСТЕЦЬКА ЕЛІТА УМАНЩИНИ: ГЕННАДІЙ КЛЕЩАР

 
20.11.2025 08:59
Автор: Хоменко Дарія Дмитрівна, студентка історичного факультету Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини
[6. Історичні науки;]

Геннадій Анатолійович Клещар – український живописець, графік, ілюстратор і педагог, який усе життя присвятив мистецтву. Він народився 3 березня 1951 року в місті Умань у родині службовців. Змалечку виявляв інтерес до малювання, а пізніше відшліфовував свій талант під керівництвом видатного художника і педагога – Корнія Мікіндо, який розгледів у хлопцеві природні задатки і підтримав його перші творчі експерименти. 

У 1968 році Г. Клещар вступив до Українського поліграфічного інституту ім. Івана Федорова у Львові (Академія друкарства), на відділення графіки. Навчаючись в інституті, Геннадій  зі своїми роботами вперше брав участь у художніх виставках.  Після завершення навчання він проходив службу у Збройних Силах на Далекому Сході. Згодом працював художнім редактором у видавництві «Наукова думка». Як митець, сформувався у 1970-х роках і зараховував себе до альтернативного мистецького напряму того часу. Його діяльність не обмежувалася лише оформленням книг: він активно займався живописом і графікою. Геннадій Клещар працював у різних жанрах, але найбільше його приваблювала графіка, ілюстрація та експериментальний живопис. 

З часом у митця з’явилось нове захоплення – створення поштової марки. За таку діяльність у 1991 році Г.А. Клещар був відзначений дипломом Спілки філателістів Української РСР з присвоєнням звання заслуженого філателіста СФ УРСР та врученням срібного Знаку пошани [4]. У 1999 році його талант був визнаний на національному рівні: він став членом Національної спілки художників України. З 2004 року, Геннадій Клещар працював в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини на посаді старшого викладача кафедри образотворчого мистецтва. Викладав студентам факультету мистецтв художньо-прикладу графіку (шрифт, естамп), матеріали та технології образотворчого мистецтва, історію та мистецтво книги, історію графіки, керував навчально-творчою практикою «Пленер». 

Створення поштових марок і художніх конвертів, які були справжніми витворами мистецтва поступово сформувалось в окремий напрям роботи Г.А. Клещара. Марки були як поодинокими, так і утворювали цілі тематичні серії. Однією із серій були ювілейні дати запровадження магдебурзького права у різних містах [3]. Відомо, що марки вже не одне століття є знаком оплати споживачем поштових послуг. Але, починаючи з ХІХ ст., поштові марки стали самобутнім витвором мистецтва. Саме поштова марка вважалася візитівкою будь-якої країни світу. З її зовнішнього вигляду іноземець складав перше узагальнене враження про країну, що їх випускає, та про розвиток мистецтва в цій державі.

Однією з упізнаваних серій  марок Г. Клещара стала підбірка з назвою «Видатні вчені України», яка зібрала на поштових конвертах постаті великих українських науковців, чиї відкриття змінили світ. Але творчість Геннадія Клещара не обмежувалася лише вшануванням науковців. Його талант знайшов вияв  і в історичній тематиці. Одним з яскравих прикладів стала робота над художнім конвертом, присвяченим 220-річчю Чорноморського флоту.  Проте серце митця завжди належало рідній  Умані. Він неодноразово звертався до теми її історії, втілюючи її багатовікову спадщину у своїх роботах. Однією з таких праць став іменний художній конверт «Місто Умань. 350 років Магдебурзького права», виданий у 2013 році накладом у 558 тисяч примірників [4].

Окреме місце у творчості Геннадія Клещара займає вшанування відомих митців Уманщини. Він щиро захоплювався мистецькою спадщиною талановитого художника та педагога Герасима Миколайовича Подхалюзіна. Щоб зберегти пам’ять про нього, Г. Клещар використав одне з найвідоміших полотен Г.М. Подхалюзіна – картину «Будинок Волконських» для створення художнього конверта, присвяченого митцеві [3].  Однією з найулюбленіших робіт автора був блок марок та художній конверт «750 років з часу заснування міста Львів», тиражем 120 тисяч. 

Не можна оминути увагою і виставкову діяльність Г.А. Клещара. Протягом багаторічної творчої праці він був організатором та учасником понад 50 виставок, з яких: 8 персональних, 5 міжнародних та всесоюзних, 17 виставок Національної Спілки художників України та Міністерства культури України, 7 виставок книжкової графіки та Всеукраїнської філателістичної виставки, що проходила в рамках святкування ювілею міста Львова і багато інших [4]. 

Крім створення поштових марок, Геннадій Анатолійович активно працював у жанрі книжкової графіки.  Він створив серії ілюстрацій до творів: «Зоря мореплавця» В.Травінського, «Падіння Парижа» І. Еренбурга, «Виграші» Х. Кортасара, «Я стукаю у двері» Ш. Окейсі, «Пан», «Вікторія», «Під осінньою зіркою» К. Гамсуна, «Двоє під однією парасолькою» С.Абрамова та до інших творів [2]. Талановитий митець реалізовував себе і як  художній редактор та художник-графік видавництв «Наукова Думка», «Молодь», «Дніпро», «Марка України». Він ілюстрував 5 романів нобелівських лауреатів: Хуліо Кортасара «Виграші», Кнута Гамсуна «Під осінньою зіркою», Шона О'Кейсі «Я стукаю у двері» [2]. 

У 2011 році відбулася розширена персональна виставка творчості Геннадія Анатолійовича, яка проходила в стінах Уманського художнього музею. Вона засвідчила неабиякий інтерес до творчості талановитого уманчанина, творіння рук якого відомі за межами України. Відомо, що близько 50-ти робіт майстра зберігаються у фондах галерей, музеїв, приватних колекцій України, Росії, США, Італії, Чехії, Ізраїлю, Грузії, Естонії, Швейцарії, на Мальті [1].

Митецька спадщина Геннадія Клещара є самобутньою частиною української культури, яка сприяє її європеїзації. Вона стала важливим внеском у збереження і популяризацію історії та культури міста, так як у невеликих фрагментах, часто стилізованих, митець унаочнив віхові історичні події,  діяльність учасників та творців історичного процесу чи цілі періоди історичного поступу українства. 

Список літератури:

1. Викладач Уманського державного педуніверситету став автором марки, присвяченої 250-річчю магдебурзького права в Україні. URL: https://vnz.org.ua/novyny/podiyi/4845-vykladach-udpu-avto 

2. Коваленко А.  7 фактів про Геннадія Клещара: до дня народження уманського художника. URL: https://lnk.ua/mNBrpAANG

3. Савчук В. Посвята майстру. Геннадій Клещар і картина Герасима Подхалюзіна «Будинок Волконських». Умань історична. 2024. 3 липня.

4. Савчук В. Поштова марка у творчості Геннадія Клещара. Уманська зоря. 2016. 15 січня.

_____________________

Науковий керівник: Кузнець Тетяна Володимирівна, доктор історичних наук, професор, в.о. зав. кафедри  історії України Уманського державного педагогічного університету імені Павла  Тичини



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ІРИНА ЖДАНКО: МУЗА ХУДОЖНИКА ЛЕВА КРАМАРЕНКА
20.11.2025 14:54
НАСТАВНИЦІ/ВИХОВАТЕЛЬКИ ЛЕБЕДИНСЬКОГО ЖІНОЧОГО УЧИЛИЩА У 1871-1881 РР.: ПЕРСОНАЛІСТИЧНИЙ ВИМІР
20.11.2025 08:49
СЕЛЯНСТВО СКВИРЩИНИ ДОБИ ЦЕНТРАЛЬНОЇ РАДИ ( БЕРЕЗЕНЬ 1917 – КВІТЕНЬ 1918 РР.)
20.11.2025 00:58
ІСТОРИЧНИЙ ПРОСТІР ЯК ВИМІР НАЦІОНАЛЬНОЇ ІСТОРІЇ В ІСТОРІОГРАФІЇ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ
19.11.2025 23:02




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.166 сек. / Mysql: 1920 (0.137 сек.)