:: ECONOMY :: СИНЕРГЕТИЧНІ СИЛИ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ У НОВЕЛІ ГР. ТЮТЮННИКА «ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ» :: ECONOMY :: СИНЕРГЕТИЧНІ СИЛИ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ У НОВЕЛІ ГР. ТЮТЮННИКА «ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ»
:: ECONOMY :: СИНЕРГЕТИЧНІ СИЛИ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ У НОВЕЛІ ГР. ТЮТЮННИКА «ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ»
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 47

Термін подання матеріалів

16 грудня 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

СИНЕРГЕТИЧНІ СИЛИ ЛЮДСЬКОГО БУТТЯ У НОВЕЛІ ГР. ТЮТЮННИКА «ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ»

 
20.11.2025 08:17
Автор: Колінько Олена Петрівна, доктор філологічних наук, професор, професор кафедри української філології та зарубіжної літератури Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького
[9. Філологічні науки;]


Сучасне літературознавство постійно стикається з новими викликами, щоб тримати високий рівень науковості та відкривати нові горизонти досліджень літературних подій, творчих постатей, літературних угрупувань, шкіл, напрямків, а також  сприймання читачами художніх творів. Особлива увага приділяється методологічним комбінаціям, що дозволяють ширше осмислити текст у культурному, психологічному, соціальному й філософському контекстах. Останнім часом застосовують і синергетичні підходи до аналізу художнього твору, використовуючи відкриття дисипативних структур в галузі фізики і хімії І. Пригожина. Вони тісно пов’язані з такими ключовими поняттями, як: «нелінійність», «нестійкість», «флуктуація», «біфуркація». І. Пригожин згодом розширив сферу застосування цих структур, відтак вони стали використовуватися в соціології, історії, філософії, психології, літературознавстві. Крізь призму пригожинської теорії пропонується аналіз новели Гр. Тютюнника «Три зозулі з поклоном».

Синергетика як наука досліджує процеси самоорганізації систем у стані нерівноваги, коли через хаос, флуктуації та біфуркації виникає новий порядок. Подібні процеси спостерігаємо і в художньому світі новели Тютюнника, де відбувається постійний обмін енергією – емоційною, духовною, моральною – між героями,  соціальним і культурним простором, змінюючи свій змістовий контент для нових суспільних віянь і тим самим зберігаючи свою актуальність. Новела Гр. Тютюнника «Три зозулі з поклоном» є одним із найліричніших зразків української прози, у якій розкривається глибина людських почуттів, моральна чистота й здатність до духовного самопожертвування. У контексті синергетичної парадигми він постає як відкрита нелінійна система, у якій усі художні елементи – сюжет, образи, символи, емоційні стани – перебувають у постійній динаміці, вони взаємодіють і самоорганізовуються, утворюючи цілісний естетичний і філософський простір.

Твір об’єднує кілька емоційних площин: любов Марфи до Михайла, любов Михайла до Софії й любов сина до батька. Їхнє переплетіння створює багатовимірність почуттів і підкреслює духовну глибину героїв. Їхні – усе це флуктуації духовного стану, мікроколивання, що спричиняють глибокі зрушення в емоційному полі твору. Саме через ці флуктуації відбувається перехід системи від хаосу болю до нового стану рівноваги – спокійного прийняття долі. Так, скажімо, Софія, дружина Михайла, спостерігаючи за закоханою в її чоловіка Марфою, зауважує: «Ти, Михайло, – кажу, – хоч би разочок на неї глянув. Бачиш, як вона до тебе світиться». А він: «Навіщо людину мучити, як вона і так мучиться». Очі мамині сухі, голос ні здригнеться, і я чую за ним: спогади її не щемлять їй і не болять – вони закам’яніли» [1, с. 258]. 

Біфуркаційним моментом у новелі є усвідомлення Марфою безнадійності свого кохання. У цій точці система людських стосунків ніби «розгалужується»: можливі два шляхи – руйнація через пристрасть або піднесення через духовну любов. Героїня, не коливаючись, обирає другий шлях, і саме цей вибір стає перехідним  моментом в новий, гармонійний стан. Таким чином, біфуркація виявляє глибинну сутність синергетичного процессу –  народження порядку з емоційного хаосу. 

Не менш важливою є дисипація – розсіювання енергії болю. У світі новели страждання не руйнує, а трансформується у світло доброти, у здатність любити без відповіді і винагород. Через листи, спогади, поклін у небо система виводить надлишкову енергію страждання, досягаючи духовного очищення. Михайло у листі до дружини пише: «Я чую щодня, що десь тут коло мене ходить Марфина душа нещасна, Соню, сходи до неї і скажи, що я послав їй, <…> три зозулі з поклоном, та не знаю, чи перелетять вони Сибір неісходиму, а чи впадуть од морозу» [1, с. 259].  Дисипація у цьому контексті є переструктуруванням «чужого» у «своє», передумовою моральної рівноваги, позаяк завдяки їй енергія болю перетворюється на енергію любові.

Процес зростання ентропії (хаосу, втрати зв’язків, руйнації стосунків)  проявляється через сюжет: розлука, заслання, самотність, невизначеність долі. Але любов і пам’ять долають цю ентропію, формуючи новий рівень упорядкованості. Пам’ять про Михайла стає центром, навколо якого структурується внутрішній світ героїв, – так система відновлює свою гармонію, незважаючи на зовнішній безлад. Символом цього відновлення є образ «татової сосни», яка привиджується героєві уві сні на засланні й шумить вдома як любов, біль і пам’ять про батька і коханого чоловіка.

Отже, у новелі відбувається самоорганізація художнього світу: з хаосу емоцій, фрагментів часу й простору виникає нова цілісність – духовна гармонія. Любов Марфи, хоч і нерозділена, перетворюється на найвищу форму моральної краси, на силу, що впорядковує світ і долає ентропію буття. Любов Софії, щира, ніжна, саможертовна, теж уособлює високий рівень внутрішньої рівноваги. Усе це дозволяє говорити про синергію як принцип побудови новели. Три зозулі символізують триєдність світу – любові, болю, пам’яті та прояв незмірної синергії людського духу.

Таким чином, «Три зозулі з поклоном» – це не лише психологічна новела про нерозділене кохання, а й мікромодель синергетичного процесу: з хаосу людських страждань народжується новий, вищий рівень духовної впорядкованості. Любов, біль  і пам’ять стають для героїв новели тими енергетичними струменями, які самоорганізовують людське буття і впорядковують хаос, перетворюючи біль – у світло, життя – у вічність.

Список літератури:

1. Тютюнник Г. М. Твори. Київ : Молодь, 1984. С. 256–259.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ЧАСОПРОСТІР У ТЕКСТІ: ОСОБЛИВОСТІ ХУДОЖНЬОГО МОДЕЛЮВАННЯ
20.11.2025 09:07
МОРФЕМНА СТРУКТУРА ВІДДІЄСЛІВНИХ ІМЕННИКІВ У СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРНІЙ МОВІ
19.11.2025 23:23
TERMS IN SCIENTIFIC AND TECHNICAL TEXTS: FUNCTION AND TRANSLATION
10.11.2025 13:03




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.234 сек. / Mysql: 1920 (0.197 сек.)