Управління бізнес-процесами (англ. Business Process Management, BPM) є систематичним і комплексним підходом до організації, аналізу, моделювання, виконання, моніторингу та вдосконалення бізнес-процесів із метою підвищення їхньої ефективності, якості та відповідності стратегічним цілям компанії.
Таблиця 1 – Ключові складові управління бізнес-процесом (BPM).
Джерело: Складено автором на підставі [2].
Управління бізнес-процесами базується на циклічному підході, який складається з п’яти основних стадій, що забезпечують безперервне вдосконалення діяльності організації. Кожна з цих стадій відіграє ключову роль у досягненні високої ефективності та якості процесів. Зміст кожної стадії розкритий в таблиці 1.
Для вдосконалення управління бізнес-процесами застосовуються різні підходи, кожен із яких має унікальні особливості, інструменти та сфери застосування. Зокрема, до основних підходів належать:
1. Підхід орієнтований на якість (англ. Total Quality Management, скорочено TQM в перекладі з англійської Загальне Управління Якістю), зосереджується на підвищенні якості продуктів і послуг шляхом удосконалення бізнес-процесів. У рамках вдосконалення управління бізнес-процесами (BPM) загальне управління якістю (TQM) застосовується для зменшення дефектів і забезпечення стабільності процесів, що сприяє підвищенню довіри клієнтів [1].
2. Реінжиніринг бізнес-процесів (англ. Business Process Reengineering, скорочено BPR,) є одним із підходів у межах управління бізнес-процесами (BPM), який зосереджений на радикальній перебудові бізнес-процесів для досягнення значних покращень у продуктивності, якості, швидкості та економічності. Це більш радикальний підхід до вдосконалення процесів і використовується у випадках, коли поступові зміни не дозволяють досягти стратегічних цілей або усунути існуючі неефективності процесу [4, 5, 6].
3. Ощадливий підхід Lean (Lean в перекладі з англійської «бережливий») – підхід спрямований на усунення втрат у бізнес-процесах, таких як чекання, зайві дії чи надлишкові запаси, для підвищення ефективності, швидкості та економічності. У рамках Управління бізнес-процесами (BPM) Ощадливе управління (Lean) інтегрується на етапах аналізу та вдосконалення [3].
Кожен із цих підходів відіграє важливу роль у рамках загального управління бізнес-процесами (BPM), доповнюючи його етапи (аналіз, моделювання, виконання, моніторинг, вдосконалення) залежно від стратегічних цілей і потреб організації.
Кожен із цих підходів до вдосконалення бізнес-процесів інтегрується з основними складовими загального управління бізнес-процесами (BPM) та доповнюють загальне управління бізнес-процесами (BPM), дозволяючи організаціям обирати оптимальну стратегію залежно від цілей.
Порівняльна таблиця 2 узагальнює ключові аспекти підходів до вдосконалення бізнес-процесами, висвітлюючи їх фокус, а також основні переваги та недоліки.
Таблиця 2 – Порівняння підходів до вдосконалення бізнес-процесів
Джерело: Складено автором
Список літератури:
1. Бондаренко С. М. Базова концепція загального управління якістю TQM: роль персоналу / С. М. Бондаренко, Н. В. Михайленко // Економічний простір : збірник наукових праць. - Дніпропетровськ : ПДБА, 2015. - № 103. - С. 139-146. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/915/3/Bondarenko_2015_P139-146.pdf
2. Ван Д. С. Світові тенденції в управлінні бізнес-процесами підприємства // Бізнес-Інформ. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2020. – № 10. – С. 407–412. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2020-10_0-pages-407_412.pdf).
3. Герило В.М. Ощадливе виробництво як організаційно-економічний механізм підвищення ефективності діяльності підприємства // Економіка і організація управління. – 2023. – № 2 (38). – С. 41–46. URL: https://doi.org/10.31558/2307-2318.2022.3.4
4. Гончарова О.М. Реінжиніринг бізнес-процесів як метод процесного управління // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. – 2013. – № 10 (151). – С. 78–82. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT= ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=VKNU_Ekon_2013_10_19
5. Данченко О.Б. Практичні аспекти реінжинірингу бізнес-процесів / О.Б. Данченко. – К.: Університет економіки та права «КРОК», 2017. – 238 с. URL: https://library.krok.edu.ua/media/library/category/navchalni-posibniki/danchenco_0001.pdf
6. Дем’яненко Т., Яковенко І. Реінжиніринг бізнес-процесів як сучасний метод управління стратегічними змінами на підприємстві // Економіка і організація управління // Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Економіка» - 2022 - №14(28). URL: https://doi.org/10.33296/2707-0654-14(28)-08
|