:: ECONOMY :: ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ :: ECONOMY :: ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
:: ECONOMY :: ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 47

Термін подання матеріалів

16 грудня 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ "ЕКСТРЕМАЛЬНА МЕДИЦИНА" СТУДЕНТАМ СТОМАТОЛОГІЧНИХ ФАКУЛЬТЕТІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

 
06.11.2025 17:45
Автор: Григорук Вікторія Володимирівна, кандидат медичних наук, доцент, доцент кафедри екстреної та невідкладної медичної допомоги, ортопедії, травматології та протезування, Харківський національний медичний університет, м. Харків, Україна; Волкова Юлія Вікторівна, доктор медичних наук, професор, завідувач кафедрою медицини катастроф та військової медицини, Харківський національний медичний університет, м. Харків, Україна; Каміна Тетяна Вікторівна, кандидат медичних наук, доцент, в.о. завідувача кафедри стоматології, Харківський інститут медицини та біомедичних наук, м. Харків, Україна; Голка Григорій Григорович, доктор медичних наук, професор, завідувач кафедрою екстреної та невідкладної медичної допомоги, ортопедії, травматології та протезування, Харківський національний медичний університет, м. Харків, Україна
[18. Медичні науки;]

ORCID: 0000-0002-8937-7802 Григорук В.В.

ORCID: 0000-0001-8000-5802 Волкова Ю.В.

ORCID: 0009-0007-2681-014X Каміна Т.В.

ORCID: 0000-0002-3741-8924 Голка Г.Г.

Анотація. З урахуванням воєнного стану були змінені акценти у викладанні у вишах із дотриманням безпекових вимог. Дистанційні технології в умовах воєнного стану дозволяють забезпечити безперервність освітнього процесу, зокрема теоретичного курсу. Викладання практичної складової дисципліни «Екстремальна медицина» у форматі on-line надає виключно ознайомчі дані та не формує практичних навичок. Отже, проведення занять у симуляційних класах з урахуванням безпеки дозволяє набути практичних навичок з медичного сортування, надання допомоги за протоколами та роботи в команді.

Ключові слова: медична освіта, симуляційне навчання, практичні навички, медичне сортування, дистанційне навчання.

Вступ. В умовах воєнного стану важливість підготовки медичних кадрів, здатних діяти в екстремальних ситуаціях, зростає в рази. Системний підхід у навчанні реалізується поєднанням та узагальненням теоретичних знань з військово-польової хірургії, екстреної та невідкладної медичної допомоги, медицини катастроф, анестезіології, травматології з урахуванням організації медичної служби в умовах воєнного стану та взаємодії лікарів з військовими та рятувальними службами [1,  с. 14].

Дисципліна "Екстремальна медицина" надає знання та навички студентам стоматологічного факультету необхідні для надання медичної допомоги в умовах надзвичайних ситуацій. Повномасштабне вторгнення поставило перед вищою медичною школою України нові виклики, вимагаючи негайної реорганізації та адаптації навчальних програм до реалій воєнного часу [2, с.1-14].

Мета: Якісно підготувати студентів до роботи в будь-яких надзвичайних ситуаціях.

Методика викладання. Програма з дисципліни «Екстремальна медицина» для студентів стоматологічного факультету була відредагована з урахуванням особливостей воєнного стану та необхідності у формуванні саме практичних навичок. Студенти повинні оволодіти не лише діагностикою невідкладних станів у лікарняних умовах, але й навичками, критично необхідними на місці події.

В умовах, коли доступ до клінічних баз може бути обмеженим або небезпечним, симуляційний центр надає можливість напрацьовувати практичні навички на фантомах  в безпечному, контрольованому середовищі. 

Симуляціне навчання допомагає формувати мануальні та навички комунікації й лідерства для прийняття рішень у стресових умовах.

Студенти повинні не просто знати, а й уміти автоматично застосовувати сучасні протоколи надання допомоги, зокрема адаптовані до умов бойових 

дій [3]. 

Вивчення організаційних аспектів виходить за межі мирного часу. Студенти мають розуміти послідовність дій бригад ЕМД при масових ураженнях, особливості роботи в "червоній", "жовтій" та "зеленій" зонах, а також основи взаємодії при хімічній, біологічній, радіаційній та ядерній загрозі. Вони мають чітко визначати пріоритетність дій на місці події відповідно до симптомів постраждалого. [4, с. 1 – 73].

Для студентів-стоматологів цей підхід, з одного боку, надає можливість навчитись розпізнавати невідкладні стани безпосередньо у стоматологічному кріслі, а з другого – опанувати практичні навички. До таких навичок ми включаємо: тимчасову зупинку масивної кровотечі (включаючи використання турнікетів), проведення серцево-легеневої реанімації (відновлення та забезпечення прохідності дихальних шляхів, непрямого масажу серця, застосування дефібриляторів), накладання асептичних та оклюзійних пов'язок, пункцію грудної клітки при пневмотораксі, накладання транспортної іммобілізації.

В умовах масових уражень, які є характерними для воєнного часу, навичка медичного сортування стає однією з ключових. Студенти мають бути навчені швидко оцінювати стан великої кількості постраждалих та призначати пріоритетність надання допомоги та евакуації, використовуючи загальноприйняті системи (напр., START) [ 1, с. 514].

До того ж, лікар-стоматолог може бути залучений до надання допомоги у стабілізаційних пунктах або при масових ураженнях на місці події, тому він має володіти базовими навичками сортування та допомоги.

Залучення до викладання фахівців – військових медиків, лікарів медицини невідкладних станів – які мають реальний досвід роботи в умовах бойових дій, є неоціненним. Їхній досвід дозволяє доповнити академічні знання практичними кейсами та психологічно підготувати студентів до майбутніх викликів.

Вимушене впровадження дистанційних технологій показало їх ефективність для засвоєння теоретичного матеріалу. Використання онлайн-платформ (Moodle, Zoom тощо) дозволяє забезпечити безперервність навчання. Лекції, методичні матеріали та теоретичні модулі можуть вивчатися асинхронно, звільняючи час очних занять для інтенсивної практичної підготовки та симуляцій. У гібридному форматі ми отримали можливість навчити саме практичним навичкам студентів, які змогли відвідати симуляційний центр ХНМУ.

Висновки

1. Викладання "Екстремальної медицини" в умовах воєнного стану є життєво необхідним для підготовки медиків та стоматологів до реальних загроз.

2. Навчальні програми потрібно адаптувати до нових викликів.

3. Основну увагу слід приділяти практичним навичкам, необхідним в умовах бойових дій та при масових ураженнях.

4. Симуляційні тренінги мають активно використовуватись для відпрацювання навичок.

5.  Важливо залучати до викладання фахівців із реальним практичним досвідом.

Список літератури

1. Медицина невідкладних станів. Екстрена (швидка) медична допомога : підручник / І.С. Зозуля, М.42 А.О. Волосовець, О.Г. Шекера та ін. ; за ред. І.С. Зозулі, А.О. Волосовій. — 5-е вид., переробл. і до¬ лови. — К. : ВСВ «Медицина», 2023. — 560 с.

2. Про затвердження Методичних рекомендацій щодо надання екстреної медичної допомоги постраждалим на догоспітальному етапі в умовах бойових дій / воєнного стану Наказ; МОЗ України від 15.03.2022 № 488 Прийняття від 15.03.2022 Постійна адреса: https://zakon.rada.gov.ua/go/v0488282-22.

3. Американський курс тактичної медицини TCCC для військових,2022 – 2025. Постійна адреса: https://tccc.org.ua.

4. Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах Наказ; МОЗ України від 09.03.2022 № 441 Прийняття від 09.03.2022 Постійна адреса: https://zakon.rada.gov.ua/go/z0356-22.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
СУЧАСНІ УЯВЛЕННЯ ЩОДО ФІЗІОЛОГІЧНИХ МЕХАНІЗМІВ РОЗВИТКУ ХВОРОБИ АЛЬЦГЕЙМЕРА
20.11.2025 14:08
БІОХІМІЧНЕ ПІДҐРУНТЯ ХВОРОБИ ТЕЯ-САКСА
20.11.2025 13:57
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ПСИХОСОМАТИЧНИХ РОЗЛАДІВ
20.11.2025 13:28
МЕДИКАМЕНТОЗНА ДЕСТРУКЦІЯ ПАРАВЕРТЕБРАЛЬНИХ СИМПАТИЧНИХ ГАНГЛІЇВ ПРИ ОБЛІТЕРУЮЧИХ ЗАХВОРЮВАННЯХ АРТЕРІЙ НИЖНІХ КІНЦІВОК
20.11.2025 03:00
ГІГІЄНІЧНІ АСПЕКТИ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ПІД ЧАС ВІЙНИ
20.11.2025 02:02
ОЦІНКА СТАНУ СЕРЦЕВО-СУДИННОЇ СИСТЕМИ ОНКОЛОГІЧНИХ ХВОРИХ ІЗ ПОСТКОВІДНИМ СИНДРОМОМ
19.11.2025 23:30
РОЛЬ ХАРЧУВАННЯ У ПРОФІЛАКТИЦІ HELICOBACTER PYLORI-АСОЦІЙОВАНИХ ЗАХВОРЮВАНЬ ОРГАНІВ ТРАВЛЕННЯ: ЗНАЧЕННЯ КУРКУМИ ТА КУРКУМІНУ
17.11.2025 19:30
ЗАЛЕЖНІСТЬ МІЖ РІВНЕМ ПАПІЛЯРНО-МАРГІНАЛЬНО-АЛЬВЕОЛЯРНОГО ІНДЕКСУ ТА ІМУНОЛОГІЧНИМИ ПОКАЗНИКАМИ РОТОВОЇ РІДИНИ У ДІТЕЙ ІЗ ХРОНІЧНИМ КАТАРАЛЬНИМ ГІНГІВІТОМ
17.11.2025 17:39
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПЕРВИННОЇ ПСИХОПРОФІЛАКТИКИ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ CHAT-GPT ТА GEMINI
17.11.2025 13:09
ПРОБІОТИКИ У КЛІНІЧНІЙ ПРАКТИЦІ: ЕФЕКТИВНІСТЬ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
11.11.2025 09:38




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.196 сек. / Mysql: 1920 (0.165 сек.)