Анотація. З урахуванням воєнного стану були змінені акценти у викладанні у вишах із дотриманням безпекових вимог. Дистанційні технології в умовах воєнного стану дозволяють забезпечити безперервність освітнього процесу, зокрема теоретичного курсу. Викладання практичної складової дисципліни «Екстремальна медицина» у форматі on-line надає виключно ознайомчі дані та не формує практичних навичок. Отже, проведення занять у симуляційних класах з урахуванням безпеки дозволяє набути практичних навичок з медичного сортування, надання допомоги за протоколами та роботи в команді.
Ключові слова: медична освіта, симуляційне навчання, практичні навички, медичне сортування, дистанційне навчання.
Вступ. В умовах воєнного стану важливість підготовки медичних кадрів, здатних діяти в екстремальних ситуаціях, зростає в рази. Системний підхід у навчанні реалізується поєднанням та узагальненням теоретичних знань з військово-польової хірургії, екстреної та невідкладної медичної допомоги, медицини катастроф, анестезіології, травматології з урахуванням організації медичної служби в умовах воєнного стану та взаємодії лікарів з військовими та рятувальними службами [1, с. 14].
Дисципліна "Екстремальна медицина" надає знання та навички студентам стоматологічного факультету необхідні для надання медичної допомоги в умовах надзвичайних ситуацій. Повномасштабне вторгнення поставило перед вищою медичною школою України нові виклики, вимагаючи негайної реорганізації та адаптації навчальних програм до реалій воєнного часу [2, с.1-14].
Мета: Якісно підготувати студентів до роботи в будь-яких надзвичайних ситуаціях.
Методика викладання. Програма з дисципліни «Екстремальна медицина» для студентів стоматологічного факультету була відредагована з урахуванням особливостей воєнного стану та необхідності у формуванні саме практичних навичок. Студенти повинні оволодіти не лише діагностикою невідкладних станів у лікарняних умовах, але й навичками, критично необхідними на місці події.
В умовах, коли доступ до клінічних баз може бути обмеженим або небезпечним, симуляційний центр надає можливість напрацьовувати практичні навички на фантомах в безпечному, контрольованому середовищі.
Симуляціне навчання допомагає формувати мануальні та навички комунікації й лідерства для прийняття рішень у стресових умовах.
Студенти повинні не просто знати, а й уміти автоматично застосовувати сучасні протоколи надання допомоги, зокрема адаптовані до умов бойових
дій [3].
Вивчення організаційних аспектів виходить за межі мирного часу. Студенти мають розуміти послідовність дій бригад ЕМД при масових ураженнях, особливості роботи в "червоній", "жовтій" та "зеленій" зонах, а також основи взаємодії при хімічній, біологічній, радіаційній та ядерній загрозі. Вони мають чітко визначати пріоритетність дій на місці події відповідно до симптомів постраждалого. [4, с. 1 – 73].
Для студентів-стоматологів цей підхід, з одного боку, надає можливість навчитись розпізнавати невідкладні стани безпосередньо у стоматологічному кріслі, а з другого – опанувати практичні навички. До таких навичок ми включаємо: тимчасову зупинку масивної кровотечі (включаючи використання турнікетів), проведення серцево-легеневої реанімації (відновлення та забезпечення прохідності дихальних шляхів, непрямого масажу серця, застосування дефібриляторів), накладання асептичних та оклюзійних пов'язок, пункцію грудної клітки при пневмотораксі, накладання транспортної іммобілізації.
В умовах масових уражень, які є характерними для воєнного часу, навичка медичного сортування стає однією з ключових. Студенти мають бути навчені швидко оцінювати стан великої кількості постраждалих та призначати пріоритетність надання допомоги та евакуації, використовуючи загальноприйняті системи (напр., START) [ 1, с. 514].
До того ж, лікар-стоматолог може бути залучений до надання допомоги у стабілізаційних пунктах або при масових ураженнях на місці події, тому він має володіти базовими навичками сортування та допомоги.
Залучення до викладання фахівців – військових медиків, лікарів медицини невідкладних станів – які мають реальний досвід роботи в умовах бойових дій, є неоціненним. Їхній досвід дозволяє доповнити академічні знання практичними кейсами та психологічно підготувати студентів до майбутніх викликів.
Вимушене впровадження дистанційних технологій показало їх ефективність для засвоєння теоретичного матеріалу. Використання онлайн-платформ (Moodle, Zoom тощо) дозволяє забезпечити безперервність навчання. Лекції, методичні матеріали та теоретичні модулі можуть вивчатися асинхронно, звільняючи час очних занять для інтенсивної практичної підготовки та симуляцій. У гібридному форматі ми отримали можливість навчити саме практичним навичкам студентів, які змогли відвідати симуляційний центр ХНМУ.
Висновки
1. Викладання "Екстремальної медицини" в умовах воєнного стану є життєво необхідним для підготовки медиків та стоматологів до реальних загроз.
2. Навчальні програми потрібно адаптувати до нових викликів.
3. Основну увагу слід приділяти практичним навичкам, необхідним в умовах бойових дій та при масових ураженнях.
4. Симуляційні тренінги мають активно використовуватись для відпрацювання навичок.
5. Важливо залучати до викладання фахівців із реальним практичним досвідом.
Список літератури
1. Медицина невідкладних станів. Екстрена (швидка) медична допомога : підручник / І.С. Зозуля, М.42 А.О. Волосовець, О.Г. Шекера та ін. ; за ред. І.С. Зозулі, А.О. Волосовій. — 5-е вид., переробл. і до¬ лови. — К. : ВСВ «Медицина», 2023. — 560 с.
2. Про затвердження Методичних рекомендацій щодо надання екстреної медичної допомоги постраждалим на догоспітальному етапі в умовах бойових дій / воєнного стану Наказ; МОЗ України від 15.03.2022 № 488 Прийняття від 15.03.2022 Постійна адреса: https://zakon.rada.gov.ua/go/v0488282-22.
3. Американський курс тактичної медицини TCCC для військових,2022 – 2025. Постійна адреса: https://tccc.org.ua.
4. Про затвердження порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах Наказ; МОЗ України від 09.03.2022 № 441 Прийняття від 09.03.2022 Постійна адреса: https://zakon.rada.gov.ua/go/z0356-22.
|