У сучасній методиці навчання англійської мови для студентів педагогічних спеціальностей дедалі більшої ваги набуває інтеграція мовних і літературних компонентів. Такий підхід сприяє не лише засвоєнню граматичних структур, а й формуванню комунікативної, соціокультурної та естетичної компетентностей майбутніх учителів [1].
Інтеграція граматики та літератури передбачає взаємопроникнення мовного аналізу й художнього сприйняття текстів. На відміну від традиційного розділення цих компонентів, інтегрований підхід дозволяє формувати у студентів глибше розуміння функціонування мовних одиниць у реальних контекстах [2]. Теоретичні засади інтегрованого навчання спираються на положення комунікативно-діяльнісного підходу, який розглядає мову як засіб пізнання культури й передачі досвіду. Літературний текст у цьому контексті стає ресурсом для розвитку не лише мовної, а й емоційно-ціннісної сфери студентів [3].
Активна комунікація сприяє практиці живого використання мови, збільшує мотивацію студентів до навчання, а як результат до впровадження сучасних методів у майбутній роботі.
Практична реалізація інтеграції може включати аналіз граматичних явищ на прикладі автентичних уривків з творів англійських письменників (наприклад, використання часів дієслова у творах Ч.Діккенса або умовних конструкцій у поезії В. Шекспіра). Також слушно використовувати твори дитячої літератури,які допомагають зрозуміти на своїх прикладах мовні конструкції та практикувати їх.
Такі завдання стимулюють критичне мислення, формують здатність до міжпредметних зв’язків і розвивають мовленнєву креативність [4].
Особливе значення має застосування інтегрованих технологій навчання — створення навчальних проєктів, виконання рольових ігор, літературних дебатів, які поєднують мовну, граматичну та літературну підготовку. Цифрові ресурси (зокрема платформи British Council, BBC Learning English, Lit2Go) дозволяють урізноманітнити методи роботи з текстом і підвищити мотивацію студентів [5].
Отже, інтеграція граматики та літератури в курсі англійської мови забезпечує цілісний розвиток професійної компетентності майбутніх педагогів, поєднуючи мовну точність, культурну обізнаність і педагогічну рефлексію. Такий підхід відповідає сучасним вимогам освіти, зорієнтованої на особистісний і творчий розвиток здобувача освіти [6]. Оскільки цей процес допомагає підготувати конкурентно спроможного працівника педагогічної галузі.
Список літератури:
1. Байрам, М. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Multilingual Matters, 2018.
2. Лазар, Г. Literature and Language Teaching: A Guide for Teachers and Trainers. Cambridge University Press, 2005.
3. Картер, Р., Маккарті, М. Vocabulary and Grammar: Theoretical Perspectives. Routledge, 2017.
4. Дафф, А., Мейлі, А. Literature. Oxford University Press, 2007
5. British Council. Teaching English Resources [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.britishcouncil.org/. (дата звернення: 19.10.2025).
6. Мейлі, А. Literature in Language Teaching: A Scheme for Teacher Education. Cambridge University Press, 2020.
|