:: ECONOMY :: СІМЕЙНЕ ВИХОВАННЯ У ТРАНСФОРМАЦІЯХ ПОКОЛІНЬ: ВИКЛИКИ ДЛЯ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ :: ECONOMY :: СІМЕЙНЕ ВИХОВАННЯ У ТРАНСФОРМАЦІЯХ ПОКОЛІНЬ: ВИКЛИКИ ДЛЯ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ
:: ECONOMY :: СІМЕЙНЕ ВИХОВАННЯ У ТРАНСФОРМАЦІЯХ ПОКОЛІНЬ: ВИКЛИКИ ДЛЯ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 46

Термін подання матеріалів

19 листопада 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

СІМЕЙНЕ ВИХОВАННЯ У ТРАНСФОРМАЦІЯХ ПОКОЛІНЬ: ВИКЛИКИ ДЛЯ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ

 
20.10.2025 11:20
Автор: Радченко Олександр Миколайович, аспірант, кафедра педагогіки та освітнього менеджменту імені Богдана Ступарика, педагогічний факультет, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
[3. Педагогічні науки;]


У сучасному суспільстві, що переживає глибокі соціальні, культурні й інформаційні трансформації, змінюється не лише зміст освіти, а й структура взаємин між основними суб’єктами виховного процесу — школою, дитиною та родиною. Сім’я, будучи базовою соціальною інституцією, завжди відігравала визначальну роль у становленні особистості, однак в останні десятиліття її виховна функція зазнає суттєвих змін, що зумовлено як глобальними тенденціями (цифровізація, урбанізація, індивідуалізація), так і внутрішніми викликами українського суспільства — зокрема, війною, міграційними процесами, руйнуванням усталених міжпоколіннєвих зв’язків [1, с. 5].

Особливої уваги потребує аналіз того, як трансформується сімейне виховання у зв’язку зі зміною поколінь батьків і дітей. Різні покоління мають відмінний досвід соціалізації, освітні орієнтири, світоглядні засади, що безпосередньо впливає на стиль батьківства, комунікацію в родині та взаємодію з освітніми інституціями.

Дослідники наголошують, що нині школа дедалі частіше стикається з потребою не лише передавати знання учням, а й виступати активним учасником процесу родинної взаємодії, координатором виховання в умовах міжпоколіннєвої нестабільності [2, с. 31]. У цьому контексті вивчення поколіннєвих особливостей сімейного виховання має не лише теоретичне, а й практичне значення для вдосконалення педагогічної взаємодії між школою та родиною.

Мета даного дослідження полягає в тому, щоб проаналізувати особливості сімейного виховання в контексті поколіннєвих трансформацій, охарактеризувати стилі батьківства, притаманні різним поколінням, та виявити ключові виклики, з якими стикається сучасна школа у процесі взаємодії з родинами учнів.

Досягнення цієї мети передбачає розв’язання таких завдань:

• охарактеризувати соціокультурні особливості поколінь батьків (Baby Boomers, Generation X, Millennials) і дітей (Generation Z, Alpha) у контексті виховання;

• виявити зміни у виховних установках та практиках родин різних поколінь;

• проаналізувати бар’єри у комунікації між школою та батьками з урахуванням поколіннєвих відмінностей;

• обґрунтувати необхідність впровадження поколіннєво-чутливого підходу у педагогічну взаємодію школи та родини.

Формулювання мети з урахуванням викликів, пов’язаних із міжпоколіннєвим непорозумінням і цифровим розривом, дає змогу подивитися на проблему сімейного виховання не лише з традиційної педагогічної, а й з соціокультурної перспективи. Як підкреслює Т. Алєксєєнко, сучасна школа повинна не лише адаптуватися до змін у суспільстві, а й активно формувати середовище партнерства між поколіннями [1, с. 132].

Вивчення проблеми сімейного виховання в контексті поколіннєвих трансформацій потребує аналізу характеристик і соціальних особливостей різних поколінь, які визначають специфіку батьківства. До батьківської групи сучасних учнів належать представники поколінь Generation X (1965–1980) і Millennials (Generation Y, 1981–1996), а також частково Baby Boomers (1946–1964), які нині виконують роль бабусь і дідусів. До учнівської аудиторії відносяться Generation Z (1997–2012) і Generation Alpha (від 2012 року).

Кожне з поколінь формувалося в умовах певного історико-культурного контексту, що зумовило формування відмінних ціннісних орієнтацій, комунікативних стратегій і моделей батьківства. Представникам Baby Boomers загалом притаманний авторитарний стиль виховання, орієнтований на дисципліну, обов’язок і чітку ієрархію в родині. Generation X, сформована в умовах перехідного пострадянського періоду, демонструє гнучкіші підходи до виховання, схильність до критичного мислення та прагнення дати дітям більше свободи у виборі.

Покоління Millennials вирізняється акцентом на емоційній близькості, самореалізації дитини, формуванні її внутрішньої мотивації. Водночас у багатьох представників цього покоління спостерігається тенденція до гіперопіки або, навпаки, втрати контролю над виховним процесом через високий рівень зайнятості, стрес і інформаційне перевантаження. 

Учні поколінь Z та Alpha зростають у цифровому середовищі, яке формує їхню пізнавальну активність, стиль мислення, сприйняття інформації. Вони часто демонструють високий рівень технологічної обізнаності, водночас маючи труднощі в емоційній саморегуляції, концентрації уваги, побудові офлайн-комунікації. Ці особливості ставлять нові вимоги до школи, зокрема — до форм і методів взаємодії з батьками.

Серед ключових викликів:

• міжпоколіннєвий розрив: різні уявлення батьків і школи про цілі виховання;

• цифрова нерівність: не всі батьки володіють навичками цифрової комунікації для ефективної участі в освітньому процесі;

• емоційна віддаленість у родинах;

• відсутність сталих моделей співпраці між школою та родиною, особливо в умовах криз (війна, дистанційне навчання, релокація сімей тощо) [1, с. 163; 3, с. 48].

Аналіз поколіннєвих змін у стилях сімейного виховання засвідчує, що школа все частіше стикається з викликами, пов’язаними з нерівномірною педагогічною культурою батьків, розривами в комунікації та нерозумінням виховних пріоритетів. Зміни у цінностях, стилях мислення й способах взаємодії поколінь потребують від закладів загальної середньої освіти переосмислення своєї взаємодії з родиною.

Родина більше не може розглядатися лише як об’єкт педагогічного впливу — вона має бути повноправним суб’єктом виховного процесу. У цьому контексті особливої актуальності набуває впровадження поколіннєво-чутливого підходу, який передбачає врахування не лише вікових, а й культурно-історичних відмінностей між поколіннями. Важливо також посилювати педагогічну компетентність батьків шляхом налагодження постійного діалогу, освітніх консультацій, створення умов для співучасті родини в освітньому середовищі школи.

У майбутньому розвиток ефективної взаємодії школи й родини можливий лише за умови:

• визнання рівної суб’єктності обох сторін у вихованні дитини;

• врахування поколіннєвих особливостей у комунікації;

• впровадження інноваційних моделей співпраці, зокрема цифрових платформ взаємодії, консультаційних сервісів, інтерактивних програм батьківської освіти.

Таким чином, сучасна школа має трансформуватись у відкриту педагогічну систему, здатну гнучко реагувати на соціокультурні зміни, зміцнювати зв’язок із родиною та підтримувати її в реалізації виховної функції.

Список літератури

1. Алєксєєнко Т. Ф. Концептуалізація соціально-педагогічних основ сучасного сімейного виховання. Київ: ІСДО, 2020. 272 с.

2. Овчарук О. В. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ: К.І.С., 2004. 112 с.









Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ЕФЕКТИВНОЇ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ ТЕХНОЛОГІЙ
22.10.2025 13:42
ІНТЕГРАЦІЯ СИМУЛЯЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ
22.10.2025 12:38
ІНТЕГРАЦІЯ ГРАМАТИКИ ТА ЛІТЕРАТУРИ В НАВЧАЛЬНИХ КУРСАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНОЇ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
22.10.2025 12:11
ОСВІТА ДОРОСЛИХ В УКРАЇНІ
20.10.2025 14:19
ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ КАРТ ПРИ ВИВЧЕННІ БІОЛОГІЇ ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ
20.10.2025 11:43
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ МУЛЬТИПЛІКАЦІЙНИХ ФІЛЬМІВ
20.10.2025 10:51
ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МЕНТОРСТВА: ДОВІРА, ПІДТРИМКА ТА РОЗВИТОК СТУДЕНТА
17.10.2025 15:25




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.101 сек. / Mysql: 1891 (0.083 сек.)