:: ECONOMY :: ОБРАЗ ЛЯЛЬКИ У ДИЗАЙНІ: КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНИЙ КОНТЕКСТ :: ECONOMY :: ОБРАЗ ЛЯЛЬКИ У ДИЗАЙНІ: КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНИЙ КОНТЕКСТ
:: ECONOMY :: ОБРАЗ ЛЯЛЬКИ У ДИЗАЙНІ: КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНИЙ КОНТЕКСТ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 46

Термін подання матеріалів

19 листопада 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ОБРАЗ ЛЯЛЬКИ У ДИЗАЙНІ: КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНИЙ КОНТЕКСТ

 
20.10.2025 10:43
Автор: Соболєвська Світлана Олександрівна, кандидат культурології, магістрантка кафедри графічного дизайну Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв
[10. Мистецтвознавство;]


Розглядаючи образ ляльки у культурно-історичному контексті в сфері дизайну варто зазначити, що зазвичай її автор наділяє ляльку не побутовими, а образними функціями, оскільки, створюючи необхідні образи в уяві людини, лялька надає нам можливість програвати певні життєві сценарії. Отже, варто погодитися з думкою Л. Герус про те, що у ролі умовної людиноподібної фігурки лялька як образ людини та її символ фокусує час, відображаючи напрямок історичного розвитку людства і його культури [1]. Саме через через художній образ ляльки кодується важлива інформація, зокрема, її тендітність і схожість з людиною нагадує нам про плинність людського життя. Будучи універсальним культурним медіатором, лялька допомагає долучити людину до світу культури і, маючи асоціації з людиною, стає антропоморфною метафорою, яка допомагає своєму автору реалізувати індивідуальні і ситуаційно-специфічні версії реальності [3]. 

Якщо звернутися до історико-культурного аналізу образу української вузлової ляльки (ляльки-мотанки), науковець О. Найден осмислює її значення не просто в якості іграшки чи декоративного елементу дизайну. На його думку українська народна лялька стає символом родової пам’яті, архетипом і носієм глибинної етнокультурної інформації, тож він досліджує ляльку-мотанку як сакральний артефакт, що відображає структуру світу, уявлення про людину, світобудову і рід. Також О. Найден підкреслює, що традиційна вузлова лялька не має рис обличчя, оскільки її символіка полягає не у реалістичному зображенні, а саме у знаковості. Відсутність індивідуальних рис і хрест на обличчі ляльки (як вертикальна та горизонтальна осі) формують образ, що має транслювати ідею гармонії космосу і людини у ньому [2]. 

Українську народну і стилізовану авторську народну ляльку, що містять магічні знаки-образи та символіку різних кольорів можна вважати відображенням культурної пам’яті українського народу, яке нині віднайшло своє нове осмислення та оновлення у сучасному дизайні. В свою чергу лялька, маючи антропоморфні ознаки, є метафорою людини. 

 

Ескіз ілюстрації до поетичного видання С. Соболевської (авторка – С. Соболєвська)

Тож ретельне опрацювання ескізів дозволяє створити унікальний образ ляльки. І оскільки лялька у створеному людиною образі містить у собі відкриту або приховану метафору, сутність якої той, хто її створив, розкриває та інтерпретує за власним задумом або залишає таємницею, щоб інші люди побачили у даному образі свій відгук і власні метафори життя. Таким чином автор ляльки спонукає до репрезентації внутрішнього світу тих, хто розглядає його ляльку. І репрезентація будучи опосередкованим або вторинним уявленням через подібне у свідомості людини образів (першообразів) матеріальних або ідеальних об’єктів, їх властивостей та взаємовідносин, у випадку з лялькою буде саме візуальною, адже перед людьми постає зоровий образ [3]. 

Образи народної та авторської ляльки, попередньо досліджені у культурно-історичному контексті, можуть бути використані в ілюструванні художньо-літературного видання. Образ ляльки має допомогти розкрити зміст віршованих творів, оскільки такі ілюстрації мають приваблювати читача своїм оригінальним виглядом і доповнювати зміст віршованого тексту. Образ ляльки, знаки і кольорове вирішення має поглибити розуміння поезії, зокрема філософської та інтимної лірики сучасної авторки, і забезпечити створення мистецького симбіозу між словом і візуальним виразом [4].

Список літератури:

1. Герус Л. Українська лялька в народному одязі: історичний досвід та сучасна практика. Народознавчі зошити. 2018. №1 (139). С. 206 – 214.  

2. Найден О. С. Українська народна лялька. Київ: Стилос, 2020. 240 с.

3. Соболєвська С. О. Лялька-метафора як універсальний культурний медіатор і засіб арт-терапії. Культурологічний альманах. Київ, 2023. Вип.1. С. 219–224.

4. Соболєвська С. О. Образ народної та авторської ляльки в культуротворчому і дизайнерському аспектах. Українознавство: наук. журнал. Київ: НДІУ, 2024. №2 (91). С.57–65.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.098 сек. / Mysql: 1891 (0.083 сек.)