:: ECONOMY :: ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МЕНТОРСТВА: ДОВІРА, ПІДТРИМКА ТА РОЗВИТОК СТУДЕНТА :: ECONOMY :: ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МЕНТОРСТВА: ДОВІРА, ПІДТРИМКА ТА РОЗВИТОК СТУДЕНТА
:: ECONOMY :: ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МЕНТОРСТВА: ДОВІРА, ПІДТРИМКА ТА РОЗВИТОК СТУДЕНТА
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 46

Термін подання матеріалів

19 листопада 2025

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ МЕНТОРСТВА: ДОВІРА, ПІДТРИМКА ТА РОЗВИТОК СТУДЕНТА

 
17.10.2025 15:25
Автор: Нечитайло Лариса Якимівна, кандидат біологічних наук, доцент кафедри біологічної та медичної хімії ім. Г.О. Бабенка, Івано-Франківський національний медичний університет; Кондрин Аліна Артурівна, студентка медичного факультету, Івано-Франківський національний медичний університет
[3. Педагогічні науки;]

ORCID: 0000-0002-7330-3411 Нечитайло Л.Я.

ORCID: 0009-0003-8326-8511 Кондрин А.А.

Сучасна система освіти все більше зосереджується не лише на передачі знань, а й на формуванні особистісних якостей студента, розвитку його комунікативних і соціально-емоційних навичок. У цьому контексті менторинг набуває особливої актуальності як ефективний інструмент підтримки, розвитку та мотивації [1, с. 57]. 

Менторство створює безпечний і довірливий простір для обговорення, зворотного зв’язку, саморефлексії та спільного пошуку шляхів професійного і особистісного зростання.

Психологічні аспекти менторингу відіграють ключову роль у побудові партнерських взаємин між ментором і менті, адже саме довіра, щирість, чутливість до потреб іншої людини та ефективна комунікація забезпечують позитивний результат цього процесу. Завдяки менторингу студенти отримують не лише нові знання та навички, а й усвідомлення власних цілей, розвиток самостійності й здатності до критичного мислення. Водночас ментор удосконалює власні компетенції у сфері комунікації, лідерства, саморефлексії та особистісного зростання [2, с. 28–33, 3, с. 70–73].

Отже, менторинг є взаємовигідним процесом, який сприяє формуванню культури підтримки, взаєморозуміння та партнерства між учасниками освітнього середовища. Саме тому дослідження психологічних аспектів менторства, зокрема ролі довіри, підтримки та розвитку студента, є важливим і своєчасним.

Мета роботи – проаналізувати психологічні аспекти менторства, зокрема роль довіри, підтримки та партнерства у процесі взаємодії ментора і студента, а також їхній вплив на особистісний і професійний розвиток обох учасників менторських відносин.

Згідно з науковими джерелами, менторство розглядається як професійний робочий альянс, у межах якого люди протягом певного часу співпрацюють, щоб сприяти розвитку та успіху одне одного шляхом надання кар’єрної та психосоціальної підтримки.  Подібне трактування узгоджується із визначенням, поданим у Тлумачному словнику української мови, де «наставник» тлумачиться як той, хто навчає, дає поради, консультує чи спрямовує інших, а «наставляти» — як процес навчання та підтримки, що допомагає людині рухатися у правильному напрямку [4].

Види менторства та їх особливості:

• Індивідуальне менторство (формат «один на один») передбачає безпосередню взаємодію між ментором і менті. У цьому форматі ментор надає персональні поради, підтримку та ділиться власними знаннями й досвідом. Основними перевагами такого підходу є індивідуальний підхід до потреб менті, можливість побудови глибших довірливих стосунків і отримання конкретних рекомендацій. Недоліком може бути обмежена кількість учасників та залежність результату від рівня особистого контакту між сторонами.

• Взаємне менторство ґрунтується на партнерстві між колегами або людьми з подібним рівнем досвіду. Формує спільне навчання, взаємну підтримку та лідерські навички. Недолік — можливий обмежений рівень досвіду обох сторін.

• Групове менторство передбачає роботу одного ментора з кількома менті одночасно. Такий формат сприяє взаємному обміну досвідом серед учасників, зменшує навантаження на ментора та розвиває командну взаємодію. Однак у цьому випадку кожен менті отримує менше індивідуальної уваги, а також виникає потреба в управлінні груповою динамікою.

• Онлайн-менторство здійснюється за допомогою цифрових засобів комунікації  (електронна пошта, відеозв’язок, спеціальні платформи). Його переваги — гнучкість, доступність і можливість міжнародної співпраці. Недоліки — відсутність безпосереднього контакту та можливі технічні труднощі під час взаємодії [5, с. 504–510].

Психологічна ефективність менторингу ґрунтується на поєднанні основних чинників — довіри, підтримки та розвитку.

Довіра формує підґрунтя відкритого діалогу між ментором і студентом. Саме вона створює атмосферу психологічної безпеки, відкритості й прийняття.

Підтримка реалізується через емпатійне слухання, позитивне підкріплення, визнання успіхів і доброзичливий зворотний зв’язок. Сприяє формуванню внутрішньої мотивації, підвищенню самооцінки та розвитку впевненості студента у власних силах.

Розвиток студента у процесі менторингу відбувається завдяки спільному визначенню цілей, стимулюванню саморефлексії, формуванню навичок критичного мислення й саморегуляції [6, с. 45–52].

Отже, менторинг базується на принципах гуманістичної педагогіки, орієнтованої на особистість, взаємну повагу та партнерство.

Висновок. Менторство є важливим психологічним і педагогічним феноменом сучасної освіти, що поєднує навчання, підтримку та особистісний розвиток. Сприяє формуванню позитивного освітнього середовища, у якому студенти відчувають довіру, підтримку й готовність до самореалізації.

Основою ефективного менторства є довіра, емпатія, взаємоповага, рефлексія та комунікація, які забезпечують психологічний комфорт і мотивацію до зростання. Завдяки менторингу відбувається формування емоційної стійкості, відповідальності, здатності до командної роботи та саморозвитку. Різні форми менторства — індивідуальна, взаємна, групова й онлайн — забезпечують гнучкість у виборі освітніх стратегій і сприяють розвитку критичного мислення, соціальної адаптивності та емоційного інтелекту.

Таким чином, менторство слід розглядати як партнерську взаємодію, що формує культуру підтримки й взаєморозуміння в освітньому середовищі та сприяє гармонійному особистісному й професійному розвитку його учасників.

Список літератури

1. Іванік О., Каравай А., Гавінек-Дагаргуль М. та інші. (2015). Рівний рівному - посібник для менторів. с. 57.

2. Петрова, Н. В., Гуменюк, Л. С. (2021). Психологічна підтримка студентів медичних закладів освіти в контексті менторингу. Медична психологія, № 3(67), с. 28–33.

3. Дорошкевич К.О., Вороновська М.М., Салата І.З. (2017). Застосування менторингу для стимулювання інноваційної діяльності працівників підприємств. Науковий вісник НЛТУ України. Вип. 27(7). С. 70–73. 

4. https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BE%D1%80

5. Фещенко , А., Волотовська , Т. (2024). Менторство — людиноорієнтований інструмент. Матеріали конференцій МЦНД, (25.10.2024; Умань, Україна), с. 504–510.

6. Бондар, Т. І. (2022). Менторинг у системі підготовки майбутніх медичних працівників: психологічний аспект. Психологічні перспективи, №39, с. 45–52.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ЕФЕКТИВНОЇ ПІДГОТОВКИ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ ТЕХНОЛОГІЙ
22.10.2025 13:42
ІНТЕГРАЦІЯ СИМУЛЯЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ
22.10.2025 12:38
ІНТЕГРАЦІЯ ГРАМАТИКИ ТА ЛІТЕРАТУРИ В НАВЧАЛЬНИХ КУРСАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНОЇ СПЕЦІАЛЬНОСТІ
22.10.2025 12:11
ОСВІТА ДОРОСЛИХ В УКРАЇНІ
20.10.2025 14:19
ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ КАРТ ПРИ ВИВЧЕННІ БІОЛОГІЇ ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ
20.10.2025 11:43
СІМЕЙНЕ ВИХОВАННЯ У ТРАНСФОРМАЦІЯХ ПОКОЛІНЬ: ВИКЛИКИ ДЛЯ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ
20.10.2025 11:20
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ МУЛЬТИПЛІКАЦІЙНИХ ФІЛЬМІВ
20.10.2025 10:51




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.097 сек. / Mysql: 1891 (0.083 сек.)