:: ECONOMY :: ДЕОНТОЛОГІЧНИЙ ДИСКУРС В ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ :: ECONOMY :: ДЕОНТОЛОГІЧНИЙ ДИСКУРС В ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ
:: ECONOMY :: ДЕОНТОЛОГІЧНИЙ ДИСКУРС В ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 46

Термін подання матеріалів

19 листопада 2025

До початку конференції залишилось днів 1



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ДЕОНТОЛОГІЧНИЙ ДИСКУРС В ПЕДАГОГІЧНІЙ ОСВІТІ

 
09.10.2025 11:00
Автор: Абизова Лариса Віталіївна, кандидат філософських наук, доцент кафедри філософії, історії та соціально-гуманітарних дисциплін, Донбаський державний педагогічний університет; Ківін Олексій Маркович, аспірант кафедри філософії, Український державний університет імені Михайла Драгоманова
[7. Філософські науки;]

ORCID: 0009-0003-9121-8733 Абизова Л.В.

ORCID: 0009-0000-7919-9216 Ківін О.М.

Завданням філософії, етики і педагогіки є культивування ціннісного ставлення до життя та людини. Принципи гуманізму вимагають поваги до людей і визнання гідності кожної особи. Головні принципи педагогічної етики та деонтології беруть свій початок у основних ідеях гуманізму, таких як добро, емпатія, справедливість, автономія особистості. Концепція антропоцентризму в цьому контексті є однією з основних і відповідає завданням вищої педагогічної  освіти, які диктує сучасний світ, постійному професійному вдосконаленню педагогів.

Тлумачення антропоцентризму - одного з напрямків сучасної філософської думки, передбачає спробу опису антропоцентризму як ключової ідеї деонтологічного дискурсу, обумовленої важливістю і навіть фундаментальністю самої когнітивної установки зрозуміти світ з опорою на досвід розуміння законів буття та природи людини [2]. Антропоцентризм  належить до ідей, які формують базову матрицю роздумів про людину і, як наслідок, ставлення до людини в сучасній освітній практиці.

У праці «Сутність християнства» Л. Фейєрбах стверджував, що людина – це єдиний і найвищий предмет філософії. У певному сенсі таке потрактування визначило момент актуалізації ідеї антропоцентризму у філософії. Однак, передісторія антропоцентризму сформувалася ще в античні часи і стала ключовою константою античного світу. Сократ вважав, що у Всесвіті для людини немає цікавішого об'єкта пізнання, ніж сама людина. Приблизно те ж саме мав на у вазі Протагор, наголошуючи, що людина є мірою всіх речей. На думку Аристотеля, людина - це сутність загального буття. В епоху середньовічної патристики і схоластики людина займала особливе місце у світі, адже в ній поєднувалися матеріальний та духовний світи, що забезпечувало єдність матеріального тлінного тіла та безсмертної душі і пояснювало її богоподібність.

В сучасних світоглядних координатах та постнекласичній науці антропоцентризм стає вкрай затребуваним поняттям, одночасно багатозначним і складним. Антропоцентризм - це прагнення поставити людину в центр, але не цінностей, як це робить гуманізм, а буття. Основною перевагою принципу антропоцентризму є вказування на унікальність статусу людини у бутті. «Людина – це істота, яка здатна до трансценденції, до виходу за межі власного досвіду»[1, 8].  

Своєрідні етичні «координати», які описують моральний статус людини в системі соціально-педагогічних  відносин, правила професійної поведінки педагогічного працівника окреслюють наступні принципи деонтологічної парадигми: повага людської гідності, визнання автономії особистості, благодіяння («твори добро!»), справедливість. Термін «автономія» походить від грецьких слів autos і nomos, що відповідно означають «сам» та «закон». У Стародавній Греції та Римі це слово означало самоврядування міст-держав (полісів). І. Кантом термін "автономія" був запропонований для характеристики автономної волі, яка сама встановлює закон своєї дії. "Автономія" відрізняється від "гетерономії" - несправжнього буття людської волі, коли, як закон, вона орієнтується на зовнішній для себе авторитет. В педагогічній етиці цей термін розуміється більш прагматично — людина визнається як «автономна особистість» у тому випадку, коли вона діє вільно на основі раціонального розуміння власного блага.  

Принципи благодіяння («твори добро») здається самоочевидним. Хіба не доречно вимагати прагнути добра і не завдавати собі чи іншим зла? Поняття «блага» і «зла» відносні, їхня релятивність визначається  точкою зору про «адресність» блага.

Отже, в сучасному світі ідея антропоцентризму, у певному сенсі повертаючись до своїх античних витоків, інтерпретує людину як центр макрокосму і вищу цінність. Антропоцентризм, будучи по суті філософською проблемою, виходить за межі філософії, стає домінантою деонтологічного дискурсу в  освіті, основою  сучасної педагогічної етики. Антропологічна спрямованість професійно-етичної парадигми в освіті характеризується переорієнтацією з традиційних моделей патерналізму до колегіальної моделі, що, з одного боку, забезпечує успадкування традиційних моральних цінностей, а, з іншого – сприяє формуванню духовно-етичного потенціалу фахівців-педагогів в нових соціокультурних умовах.

Список літератури: 

1. Загороднюк В. Ідентичність людини: даність чи проблема. // Ідентичність людини: філософсько-антропологічний аналіз. Монографія.В.П. Загороднюк, Г.І. Шалашенко, В.В. Козачинська, Т.В. Лютий, Н.В. Хамітов, Г.П. Ковадло, Л.А. Солонько, А.М. Дондюк, С.Д. Вишинський, К.С. Малєєв, Київ: НАН України, Інститут філософії імені Г. С. Сковороди, 2023. 296 с.

2. Хамітов Н. В. Філософська антропологія: актуальні проблеми. Від теоретичного до практичного повороту : [монографія] / Н. В. Хамітов. Київ : КНТ, 2017. 394 с. 



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОСТАННІ ДНІ В УКРАЇНІ, СКІЛЬКИ ЧАСУ ЗАЙМЕ ОЧИЩЕННЯ УПЦ МП ВІД МОСКОВСЬКОЇ ЦЕРКВИ?
12.10.2025 15:10




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.117 сек. / Mysql: 1891 (0.101 сек.)