:: ECONOMY :: ПРОЯВИ ВІКТИМНОСТІ У ПІДЛІТКІВ :: ECONOMY :: ПРОЯВИ ВІКТИМНОСТІ У ПІДЛІТКІВ
:: ECONOMY :: ПРОЯВИ ВІКТИМНОСТІ У ПІДЛІТКІВ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 43

Термін подання матеріалів

15 липня 2025

До початку конференції залишилось днів 15



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПРОЯВИ ВІКТИМНОСТІ У ПІДЛІТКІВ

 
21.06.2025 01:49
Автор: Лозійчук Тетяна Петрівна, здобувач вищої освіти факультету соціології психології та політології, Національний університет «Одеська юридична академія»
[4. Психологічні науки;]

Слово «віктимологія» дедалі частіше вживається в суспільстві, позначаючи науку про осіб, які перебувають у кризовому стані (жертв злочинів, катастроф, відчуження, біженців тощо), та засоби допомоги їм. Вона досліджує постраждалих, їхню поведінку і риси, що сприяють потраплянню у віктимогенно-небезпечні ситуації [2, с. 27]. 

Одним із ключових понять виступає віктимність — підвищена здатність особи з певних причин ставати об’єктом злочинних посягань. В.О. Туляков конкретизує поняття віктимності як суб’єктивної підвищеної схильності бути жертвою злочину та вразливості як об’єктивної підвищеної можливості стати жертвою злочину [4, с. 13].

Особливу увагу в цій проблемі викликає питання щодо віктимності неповнолітніх, як найбільш вразливої і соціально незахищеної верстви населення з огляду на нестабільну психіку та несформовані ціннісні орієнтири. Їхня віктимність має системний характер, зумовлений як психологічними, так і соціально-психологічними чинниками.

На неї впливають економічні, культурні, політичні проблеми, що дестабілізують суспільство й сприяють формуванню негативних якостей особистості [2, с. 38].  Одна із найбільш яскравих характеристик підліткового віку – особистісна нестабільність, яка виявляється в емоційній лабільності, тривожності, суперечливості почуттів, моральній нестійкості, коливаннях самооцінки. 

До суб’єктивних чинників підвищеної віктимності належать: біофізичні (стать, вік, стан здоров’я), фізіологічні (індивідуальні особливості організму), психологічні (мотиви, установки, переконання, патології психіки тощо)  [1,.с..2]. Наприклад, фізично слабкі дівчата частіше стають жертвами булінгу; підлітки з вадами здоров’я — ізольованими; надміру слухняні — піддаються маніпуляціям; інтелектуально обдаровані — стикаються з неприйняттям. 

Аналізуючи  психофізіологічні  характеристики неповнолітнього віку, можна дійти висновку, що причиною  підвищеної  конфліктності  з  батьками та педагогами, емоційної напруженості, запальності, нестриманості, низького рівня самоконтролю  та  самокритичності  є  особливості  нервової системи, що мають генетичну основу. Для дітей та підлітків характерна слабкість нервової системи, яка обумовлює надчутливе сприйняття дійсності, вразливість, легкість переходу до збудження та імпульсивності (швидкість реакції, з якої емоції стають спонукальною силою вчинків, без попереднього обмірковування  та  осмислення),  емоційність  та інтенсивність переживань.

Зокрема, наприклад, хлопець, який швидко збуджується і не вміє контролювати гнів, може провокувати конфлікти, що закінчуються фізичними нападами на нього з боку інших; участь у небезпечних челленджах, сексуальних експериментах або контактах із сумнівними компаніями, лише для того, щоб отримати схвалення або «відчути себе дорослим». Такі дії нерідко закінчуються ситуаціями, у яких підліток стає жертвою — психологічно або фізично.

Віктимну поведінку в підлітків більшість вчених поділяють на п’ять основних типів: агресивну (схильність до конфліктів, провокацій, емоційна нестійкість), саморуйнівну (ризикована, необачна поведінка як форма протесту чи самоствердження), ініціативну (принциповість і рішучість, що можуть провокувати агресію з боку інших), пасивну (байдужість, емоційне відчуження, ізоляція), некритичну (наївність, довірливість, відсутність життєвого досвіду). Додатково також виокремлюють типи, пов’язані з корисливістю, статевою розбещеністю, побутовими конфліктами, алкоголізмом, психічними відхиленнями тощо [3, с. 62]. Така суголосність позицій вчених, на наш погляд, пов’язана із застосуванням однієї і тієї самої методики «Схильність до віктимної поведінки» О. О. Андроннікової, яка пов’язує віктимність із дезадаптацією та умовами, які зумовлюють дезадаптивний стиль реагування, що призводить до ураження психофізичного здоров’я.

Висновки. Проблема віктимності неповнолітніх потребує особливої уваги, оскільки саме дана вікова група є найбільш вразливою. Психологічна нестабільність, емоційна чутливість, та складнощі із соціалізацією підвищують їхню сприйнятливість до зовнішніх загроз. Серед чинників віктимності виділяють як біологічні (вік, стать, фізичний стан), так і психологічні (низький самоконтроль, нестійка самооцінка, імпульсивність, тривожність, депресивність). Дослідники зазвичай виокремлюють п’ять основних типів віктимної поведінки у підлітків: агресивний, саморуйнівний, ініціативний, пасивний і некритичний.

Список використаних джерел:

1. Берднік І.В., Беребенець К.А. Особливості віктимності неповнолітніх та шляхи запобігання їй. URL:https://doi.org/10.24144/2788-6018.2021.03.29 

2. Гарькавець С. О. Психологічні основи віктимології. Навчально-методичний посібник. Київ: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2023. - 170 с.

3. Папуша В.В. Віктимна поведінка підлітка: форми прояву та їх аналіз/Наука і освіта: Науково-практичний журнал Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. - Nº 11.– 2016. - 60-66 с.

4. Туляков В.О. Вчення про жертву злочину: соціально-правові основи: автореф. Дис. д-ра юрид. наук: 12.00.08. Одеса, 2001. - 38 с.

_______________________

Науковий керівник: Ташматов Вячеслав Абдуллайович, кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології,  кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри економіки та маркетингу, Національний університет «Одеська юридична академія»



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОСОБЛИВОСТІ ПОВЕДІНКИ МОЛОДІ НА ДОШЛЮБНОМУ ЕТАПІ
24.06.2025 17:55
ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ САМОТНОСТІ В ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ
23.06.2025 20:12
ОСОБЛИВОСТІ ТА ЕТАПИ ПЕРЕЖИВАННЯ ПСИХОЕМОЦІЙНИХ ТРАВМ В УМОВАХ ВІЙНИ
23.06.2025 20:06
ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ САМООЦІНКИ ТА СТРЕСОСТІЙКОСТІ ОСОБИСТОСТІ
23.06.2025 19:55
ГЕНДЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ТА ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ
23.06.2025 19:45
ГЕНДЕРНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ФІЗИЧНОЇ АКТИВНОСТІ ТА ПСИХОЛОГІЧНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ СТУДЕНТІВ
23.06.2025 17:48
ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ГЕНЕРНИХ ВІДМІННОСТЕЙ ТРИВОЖНОСТІ ОСОБИСТОСТІ
23.06.2025 14:45
КОГНІТИВНО-ПОЗИТИВНА УСТАНОВКА ЯК ОСНОВА ЖИТТЄВОГО ЗАДОВОЛЕННЯ ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ
23.06.2025 13:57
ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
23.06.2025 12:55
АГРЕСИВНІСТЬ ЯК ФАКТОР ДЕСТРУКТИВНОГО СТИЛЮ УПРАВЛІННЯ
19.06.2025 13:42




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.345 сек. / Mysql: 1804 (0.273 сек.)