Глобалізація економіки, поглиблення євроінтеграції та світові економіко-політичні зміни зумовлюють потребу масштабно досліджувати соціально-економічний розвиток провідних європейських країн, щоб розуміти головну траєкторію їхнього руху та прогнозувати перспективи співпраці. Італія є однією з провідних економік єврозони, яка має потужну галузь послуг, розвинений промисловий сектор та активну зовнішню торгівлю. Водночас економіка Італії зіштовхується з серйозними структурними проблемами, а саме старінням населення, регіональною асиметрією, високими борговими зобов’язаннями та недостатнім рівнем інновації, що потребує широкого аналізу та розробки дієвих реформ.
Не менш важливими є питання співпраці між Італією та іншими країнами, зокрема з Україною. Розуміння соціально-економічних процесів всередині Італії допомагає прогнозувати перспективи співробітництва та виокремити галузі найбільшого потенціалу для співпраці.
У період після 2018 року соціально-економічний розвиток Італії характеризується співіснуванням позитивних та негативних явищ. Валовий внутрішній продукт у цей час показує помірну траєкторію зростання після тимчасового скорочення у 2020 році, що було зумовлено COVID-19 та зовнішніми економіко-політичними викликами [1; 6]. Вже у 2021-2024 роках економіка поступово відновилася завдяки покращенню платіжного балансу, покращенню ситуації на ринку праці та зміцненню галузі експорту.
Не менш виразно цей процес відображається на показниках платіжного балансу [2]. Розбалансування поточного рахунку у 2022 році було тимчасовим явищем, що пояснюється зовнішніми економіко-політичними чинниками, а це зростання світових цін на природний газ та сировинно-енергетичну продукцію [7]. Вже у 2024 році ситуація покращилася завдяки покращенню зовнішнього середовища та зміцненню галузі експорту. Італія зберігає позитивне сальдо зовнішньої торгівлі товарами завдяки високотехнологійній промисловості, виробництву одягу, взуття, автомобілів, сільськогосподарській та харчовій галузі.
Послуги тим часом традиційно залишаються джерелом негативного сальдо платіжного балансу. Це пояснюється тим, що Італія покриває цей сектор за допомогою зовнішніх постачань (фінансових послуг, програмного забезпечення, транспорту), що перевищує дохід від туризму та інших галузей. Первинний дохід після 2022 року також перейшов у від’ємне сальдо, що пояснюється зростанням зовнішніх зобов’язань та відпливом дивідендів. Вторинний дохід завдяки допомозі закордону завжди мав негативну траєкторію, що природно для розвиненої економіки [2].
Не менш виразно це проявляється на ринку праці та рівні життя. Рівень безробіття після COVID-19 поступово знижується завдяки покращенню економіки та створенню нових місць праці. Водночас рівень інфляції пережив істотне зростання у 2021-2022 роках під впливом зовнішніх факторів, що поклали додатковий тиск на платоспроможність підприємств та населення [1; 5]. Рівень бідності залишається досить високим, що говорить про структурну нерівності та потребу покращувати розподіл багатства [3]. Регіональні диспропорції між північчю та півднем Італії зберігаються, що проявляється у рівнях безробіття, бідності та економіко-соціального розвитку. Це зумовлено тим, що північ концентрує галузі з високою доданою вартістю, поки південь покладається на сільське господарство та галузі з нижчим рівнем оплати праці [5; 6].
Не менш виразно це проявляється у зовнішніх економіко-торговельних зв’язках з іншими країнами, зокрема з Україною. Розпочинаючи з 2018 року співпраця між двома економіками розвивалася досить стабільно, але повномасштабне вторгнення Росії у 2022 році змінило ситуацію. В умовах війни співробітництво набуло нового виміру, адже Італія надає допомогу Україні, що містить фінансування, гуманітарну допомогу, постачання зброї та навчальні місії [4]. Одночасно економіка України втратила деякі галузі співпраці, зокрема сировинно-аграрну галузь, що раніше забезпечувала помітну частку експорту до Італії.
Послуги стали тим сектором співпраці, який зберігає позитивну динаміку, а це завдяки галузі IT, транспорту та освіти. Це дає підставу прогнозувати покращення співпраці після відновлення України та зміцнення економіки обох країн. Розуміння цих процесів допомагає точніше визначати галузі співпраці, що допоможуть покращити економіко-торговельну взаємодію між двома партнерами [8].
Отже, соціально-економічний розвиток Італії після 2018 року характеризується співіснуванням структурних проблем та позитивних зрушень. Реалізація реформ, покращення управління та зміцнення співпраці з іншими країнами, зокрема з Україною, дозволить забезпечити економіці Італії поступове покращення показників та покращити рівень життя населення. Результати аналізу показують, що головними завданнями на цьому шляху будуть скорочення регіональних диспропорцій, покращення ситуації на ринку праці, зміцнення галузі послуг, покращення платіжного балансу та створення умов для економіко-структурних реформ. Це допоможе забезпечити економіці Італії високу резистентність до зовнішніх викликів та покращити співпрацю з іншими країнами, в тому числі із Україною, що покращить рівень економіко-політичної взаємодії між двома партнерами.
Список літератури:
1. Italy Indicators. The World Bank. URL: https://data.worldbank.org/country/italy
2. Italy: Balance of Payments Standard Presentation by Country. Internation Monetary Fund Data. URL: https://legacydata.imf.org/regular.aspx?key=62805740
3. Istituto Nazionale di Statistica URL: https://www.istat.it/en/
4. G7 Leaders’ statement in support of Ukraine. G7 Italia. URL: https://www.g7italy.it/en/g7-leaders-statement-in-support-of-ukraine/
5. Simone G., Pianta M. Understanding Inflation: The Italian Case. Intereconomics,
2023. URL: https://www.intereconomics.eu/contents/year/2023/number/1/article/understanding-inflation-the-italian-case.html
6. OECD. OECD Economic Surveys: Italy 2024. URL: https://www.oecd.org/en/publications/oecd-economic-surveys-italy-2024_78add673-en.html
7. Giordano C., Tosti E. Weathering the storm: a characterization of the recent terms-of-trade shock in Italy. Banca d’Italia, 2024. URL: https://www.bancaditalia.it/pubblicazioni/qef/2024-0831/index.html
8. Торгово-економічне та інвестиційне співробітництво України з Італійською
Республікою. Посольство України в Італійській Республіці, в Республіці Мальта
та в Республіці Сан Марино (за сумісництвом). URL: https://italy.mfa.gov.ua/spivrobitnictvo/3155-trade/torgovelno-ekonomichne-spivrobitnictvo-mizh-ukrayinoyu-ta-italiyeyu
9. Italy to prolong war supplies to Ukraine until the end of 2025. Reuters. URL: https://www.reuters.com/world/europe/italy-prolong-war-supplies-ukraine-until-end-2025-2024-12-23/
|