:: ECONOMY :: СПЕЦИФІКА КАЗНАЧЕЙСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ ЗА ВИДАТКАМИ НА ПРИКЛАДІ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ :: ECONOMY :: СПЕЦИФІКА КАЗНАЧЕЙСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ ЗА ВИДАТКАМИ НА ПРИКЛАДІ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
:: ECONOMY :: СПЕЦИФІКА КАЗНАЧЕЙСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ ЗА ВИДАТКАМИ НА ПРИКЛАДІ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 42

Термін подання матеріалів

23 червня 2025

До початку конференції залишилось днів 20



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

СПЕЦИФІКА КАЗНАЧЕЙСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ ЗА ВИДАТКАМИ НА ПРИКЛАДІ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 
02.06.2025 09:57
Автор: Курганська Елеонора, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри фінансів, Одеського національного економічного університету, м. Одеса, Україна
[1. Економічні науки;]

В тезах здійснено аналіз за період 2020-2024рр. видатків місцевих бюджетів Одеської області . Виділено ряд важливих проблем щодо казначейського обслуговування бюджетів за видатками в системі казначейства та виявлено наявні й приховані недоліки системи.

Ключові слова: Державна казначейська служба, казначейська система, місцеві бюджети, державний бюджет, асигнування, видатки загального фонду, видатки спеціального фонду, фінансові ресурси, система казначейства.

У перший рік повномасштабного вторгнення місцеві бюджети Одеської області отримали доходи на рівні минулого року, проте видатків було проведено на суму 27 649,5 млн. грн, що 5% менше ніж у 2020 році (28 969,8 млн. грн) та на 16% менше ніж у 2021 році. За останні  5 років  простежується тенденція до зростання обсягів видатків місцевих бюджетів, з 28 969,8 млн. грн у 2020 році до 40 281,4 млн. грн у 2024 році, або на 40%.




Рис.1 Динаміка видатків місцевих бюджетів Одеської області у 2020-2024 роках, млн. грн

З кожним наступним бюджетним періодом в системі казначейства посилюється контроль за цільовим призначенням бюджетних коштів, разом з тим, підвищується навантаження на кожного фахівця в цілому. 




Рис.2 Аналіз структури видатків місцевих бюджетів Одеської області у 2020-2024 роках, млн. грн

Рис.2 демонструє  склад видатків місцевих бюджетів Одеської області за функціональними напрямками. Так найбільшу питому вагу серед видатків мають видатки на освіту, при цьому видатки на економічну діяльність та житлово-комунальне господарство також мають значний обсяг, а найменший обсяг мають видатки на фізичну культуру та спорт та кредитування.




Рис.3 Структури видатків місцевих бюджетів Одеської області у 2024 році, %

За питомою вагою у 2024 році (Рис.3) видатки на освіту з місцевих бюджетів Одеської області склали 42%,  економічну діяльність – 12%, державне управління – 9%, соціальний захист та соціальне забезпечення – 8%. Необхідно зазначите значне збільшення як в абсолютному значенні так й питомій вазі субвенції з місцевих бюджетів державному бюджету: з 0,3% у 2020 та 2021 роках, у 2022 році місцеві бюджети Одеської області надали установам державного бюджету субвенції на 432,8 млн. грн, або 1,6% всіх видатків, у 2023 році це 1 985,0 млн. грн, або 5,3% у питомій вазі, у 2024 році – 2 484,4 млн. грн, або 6,2% всіх видатків за рік. Таке збільшення викликане необхідністю залучення всіх можливих ресурсів задля зміцнення обороноздатності держави, у тому числі шляхом надання субвенцій з місцевих бюджетів установам сектору оборони та безпеки, куди й спрямовувалась ця субвенція. Слід звернути увагу й на зміни у перерахуванні реверсної дотації за минулі 5 років. Так у 2020 році реверсну дотацію, а саме кошти, що передаються до державного бюджету з місцевих бюджетів для горизонтального вирівнювання податкоспроможності територій, перераховували 6 місцевих бюджетів Одеської області на суму 511,9 млн. грн (бюджети міст Одеси, Чорноморська, Южного, селищ міського типу Таїрове, Авангард, села Визирка), у 2021 році  це бюджети 9 територіальних громад Одеської області (Авангардівська селищна ТГ, Таїровська селищна ТГ, Визирська сільська тг, Дачненська сільська тг, Нерубайська сільська тг, Одеська міська тг, Чорноморська міська тг, Чорноморська селищна тг, Южненська міська тг) на суму 586,9 млн. грн. У 2022 році реверсної дотації з місцевих бюджетів Одеської області до державного бюджету було перераховано лише 90,7 млн. грн, що було пов’язано з відміною у зв’язку з повномасштабним вторгненням перерахуванням такої дотації. У 2023 році сума перерахованих коштів по реверсній дотації з місцевих бюджетів Одеської області до державного бюджету склала 831,4 млн.грн від 13 територіальних громад: Красносільська сільська, Авангардівська селищна, Визирська сільська, Білгород-Дністровська міська, Болградська міська, Дачненська сільська, Доброславська селищна, Ізмаїльська міська, Одеська міська, Подільська міська, Чорноморська міська, Чорноморська селищна, Южненська міська. Зростання кількості місцевих бюджетів-донорів насамперед було пов’язано із збільшенням надходжень до місцевих бюджетів у зв’язку із збільшенням сум податку на доходи фізичних осіб, що сплачувався з доходів військовозобов’язаних осіб. У 2024 році Урядом країни було запровадження спрямування 10% частини податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу на матеріально-технічне забезпечення військових частин та формувань, тому вилучення реверсної дотації з місцевих бюджетів не здійснювалось.

Серед місцевих бюджетів Одеської області найбільший обсяг видатків загального фонду мають видатки бюджету Одеської міської територіальної громади – 32,7% та бюджету Одеської області – 17%, при тому що на 7 районних бюджетів припадає лише 0,08% всіх видатків. Таке співвідношення між рівнями місцевих бюджетів викликано насамперед проведеної децентралізацією та реорганізацією районів, утворення об’єднаних громад.

На сьогодні 54,4% всіх видатків загального фонду місцевих бюджетів Одеської області припадає на оплату праці з нарахуваннями, а на оплату комунальних платежів – 4,9%.

Як вже зазначалося, значна частка видатків бюджетів здійснюється за рахунок міжбюджетних відносин. Кожного року рішенням про Державний бюджет встановлюється перелік субвенцій, що надаються з державного бюджету місцевим бюджетам.

За минулі 5 років місцевими бюджетами Одеської області проведено видатків за рахунок 43 різних субвенцій з державного бюджету (Додаток А), з них:  у 2020 році 23 субвенції на суму 7 967,5 млн. грн; у 2021 році 23 субвенції на суму 9 206,2 млн. грн; у 2022 році лише 7 субвенцій на суму 7 225,0 млн. грн; у 2023 році 18 субвенцій на суму 7 441,2 млн. грн; у 2024 році 23 субвенції на суму 8 515,1 млн. грн (Рис.4).




Рис.4 Динаміка видатків місцевих бюджетів за рахунок субвенцій з державного бюджету у 2020-2024 роках, млн. грн

Щорічними незмінними субвенціями протягом 5 років з державного бюджету були: освітня субвенція, субвенція на підтримку особам з особливими освітніми потребами, субвенція на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я та субвенція на забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їх повноважень. Частка цих субвенцій в загальному обсязі видатків складала: у 2020 році 78% або 6 188,3 млн. грн; у 2021 році 84% або 7 744,0 млн. грн; у 2022 році 96% або 6 905,5 млн. грн; у 2023 році 87% або 6 443,2 млн. грн; у 2024 році 83% або 7 029,3 млн. грн

Особливістю 2020 року було отримання у 1 кварталі медичної субвенції на суму 970,5 млн. грн, що склало 12% всіх річних надходжень субвенцій з державного бюджету до державних бюджетів Одеської області. У подальшому у подальшому ці видатки проводяться безпосередньо з державного бюджету Національною службою здоров’я України на рахунки в банківських установах на ім’я медичних закладів, які стали некомерційними установами. 

Також через аналіз субвенцій можна простежити які нагальні потреби держави у кожному році потребували фінансування місцевих бюджетів через механізм отримання субвенційних коштів з державного бюджету. Так у 2020 та 2021 році це фінансування видатків, націлених на боротьбу з  COVID-19. У 2020 році такі видатки склали 3% всіх субвенцій з державного бюджету, або 212,0 млн. грн, це субвенції з фонду COVID-19 на: облаштування спеціалізованих шпиталів, кисень лікарням, медобладнання, здійснення доплат медпрацівникам та на деякі заходи спрямованих на запобігання пандемії. У 2021 році видатки субвенції  на боротьбу з  COVID-19 у закладах загальної середньої освіти склали 54,9 млн. грн, або 1% субвенцій з державного бюджету. Також у 2020 році місцеві бюджети Одеської області отримали 112,9 млн. грн субвенції на вибори депутатів місцевих рад, так як у цьому році проводились додаткові вибори до місцевих рад, а у 2021 році такою відмінністю було отримання 663,3 млн. грн субвенції на різницю в тарифах.

Потреби місцевих бюджетів у підтримці ветеранів, внутрішньо-переміщених осіб,  відновленні країни, ліквідації наслідків збройної агресії фінансувалися також через механізм отримання місцевими бюджетами субвенцій з державного бюджету. Протягом 5 останні х років обсяг таких субвенцій у загальній сумі витрат за рахунок субвенцій з державного бюджету зрозстав з 0,7% або 55,0 млн. грн у 2020 році (4 субвенції), 143,8 млн. грн або 1,6% у 2021 році (5 субвенцій), 268,3 млн. грн або 3,7% у 2022 році (одна субвенція на забезпечення нагальних потреб функціонування держави в умовах воєнного стану) до 856,8 млн. грн або 11,5% у 2023 році (6 субвенцій) та 1 116,3 млн. грн або 13,1% у 2024 році – це 8 субвенцій на: житло внутрішньо-переміщеним особам, які захищали Україну; житло особам, які захищали Україну; житло учасникам бойових дій на території інших держав; забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни; реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України в рамках Програми з відновлення України; задоволення потреб у забезпеченні безпечного освітнього середовища; реалізацію проектів (об'єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії; на проектування, відновлення, будівництво, модернізацію, облаштування, ремонт об’єктів будівництва громадського призначення; на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту.

Список використаних джерел:

1.Електронний ресурс: режим доступу: https://index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/gov/expense/ – офіційний веб – портал Міністерства фінансів України 

2.Кублікова Т.Б.,Курганська Е.І. Система казначейства: управління фінансовими ресурсами// Монографія. – Одеса: ОНЕУ. – 2015. – С.324

3.Lushpiienko Y., Sandiuk H.and other. Special procedures for electronic public procurement. – Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues. Volume 22, Special Issue 2S, 2019y. – p.1–6



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
МЕХАНІЗМИ ПІДТРИМКИ ЕКСПОРТУ ВИНОРОБНОЇ ПРОДУКЦІЇ ЯК ФОРМА ТОРГОВЕЛЬНОГО ПРОТЕКЦІОНІЗМУ
28.05.2025 04:43
ВПЛИВ ВІЙНИ НА ЕКОНОМІКУ УКРАЇНИ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВІДНОВЛЕННЯ
28.05.2025 04:32
ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ БЛОКЧЕЙН У ФІНАНСОВОМУ СЕКТОРІ
27.05.2025 12:51
ТРАНСФОРМАЦІЯ МЕТОДІВ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ
19.05.2025 20:15
ЦИФРОВІЗАЦІЯ МАРКЕТИНГУ ЯК СКЛАДОВА СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ БІЗНЕСУ
13.05.2025 14:59
АНАЛІЗ ПРОЦЕСУ НАДАННЯ ЗВОРОТНОГО ЗВ’ЯЗКУ В ОРГАНІЗАЦІЇ В УМОВАХ ПІДВИЩЕНОГО РИЗИКУ
13.05.2025 14:50
ОСОБЛИВОСТІ КАЗНАЧЕЙСЬКОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ НА ПРИКЛАДІ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
02.06.2025 09:51




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.246 сек. / Mysql: 1775 (0.19 сек.)