:: ECONOMY :: МЕДІАЕКОЛОГІЧНІ ПАРАМЕТРИ МЕДІАЕКОЛОГІЧНОГО ТЕКСТУ В УМОВАХ СУЧАСНОСТІ :: ECONOMY :: МЕДІАЕКОЛОГІЧНІ ПАРАМЕТРИ МЕДІАЕКОЛОГІЧНОГО ТЕКСТУ В УМОВАХ СУЧАСНОСТІ
:: ECONOMY :: МЕДІАЕКОЛОГІЧНІ ПАРАМЕТРИ МЕДІАЕКОЛОГІЧНОГО ТЕКСТУ В УМОВАХ СУЧАСНОСТІ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 42

Термін подання матеріалів

23 червня 2025

До початку конференції залишилось днів 23



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

МЕДІАЕКОЛОГІЧНІ ПАРАМЕТРИ МЕДІАЕКОЛОГІЧНОГО ТЕКСТУ В УМОВАХ СУЧАСНОСТІ

 
13.05.2025 21:59
Автор: Бончак Тарас Володимирович, аспірант кафедри української преси Львівського національного університету імені Івана Франка
[17. Соціальні комунікації;]


В основу патогенного тексту покладено текстуальну стратегію, яка марнує реальний час читача. Формальною ознакою такої стратегії є порушення просторово часовою взаємодії (континіуму) тексту, внаслідок якої деформується реальний образ світу. Патогенний текст стає свідомим механізмом марнування реального часу читача. Будь-який текст, що примушує гаяти час, служить панівній ідеології, адже постійний користувач такого тексту не здатен не тільки якимось чином впливати на соціальне життя, а навіть не хоче змінити власне [3, с. 152].

До медіаекологічних параметрів тексту слід віднести такі:

1) тема (заголовок). Ще у ХХ ст. Еріх Фромм вважав, що заголовки статей тенденційні і часто не відповідають змісту вміщених під ними статей, редакційні статті упереджені та написані у фальшиво-розважальному та моралізаторському тоні. Філософ вважав, що попит є лише на новини і редакції визначають, які події є новинам, а які ні. Актуальною проблема коректності заголовків є умовах українських воєнних реалій. Такі ресурси підвищують рівень тривожності у своїх реципієнтів в перший час після прочитання, коли особа зустріла цей матеріал на теренах, наприклад, Facebook. Іноді ледь не з точністю до 80-90% текст статті не збігається зі самим заголовком, або ж веде на інші сторінки, де розміщена абсолютно інша інформація чи рекламний контент. Друковані видання рідше зловживають заголовками, проте враховуючи зниження попиту на друковані видання й в газетах також можуть міститися заголовки, що достатньо відрізняються від змісту самої статті. Заголовки часто викликають у свого споживача емоції на кшталт: «пропало все», тобто підвищують інтерес (особливо якщо це новини), але вміст самої ж статті має інший контекст. Отже, медіаекологічним параметром тексту є чіткий, правдивий заголовок, що співпадає з вмістом статті, не вводить в оману, не викликає гіперінтересу своєю сенцаційністю, проте не позбавлений можливості підвищувати інтерес до статті;

2) аналіз. Аналіз важливий. Аналіз у викладеному тексті майже завжди присутній, якщо не в чітко вираженій формі, коли доступно зрозуміло всім та завжди, до фактично латентного прояву. Отже, в медіаекологічному тексті аналіз не повинен містити ознак зангажованості чи завуальованості. Якщо яскраво виражена заангажованість, то втрачається інтерес до цього медіа в певної цільової аудиторії і неважливо чи це медіа, як газета чи в електронній версії чи можливо текст в усному форматі на радіо чи телебаченні. Отже, аналіз присутній завжди, але не завжди варто розуміти його як власне аналіз в контексті «було/стало», «сальдо», «%» тощо, хоч для наукової журналістики це безумовно важлива складова. Аналіз, як і заголовки повинні характеризуватися високим рівнем об’єктивності, а не лише викликати резонанс, бо в новинах часто можна простежити деякий контекст – погано сьогодні, краще буде завтра.

3) докази. Докази – важливі, без доказів текст, це лише слова особи чи медіа під певним брендом або ж взагалі плітки/чутки. Докази як і аналіз також містяться в більшості текстів. Для деяких галузей журналістики є абсолютно провідною складовою. Докази повинні бути зібрані та опрацьовані, подані в тій форм яка не буде зміщувати фокус уваги споживача;

4) ресурси (джерела) інформації – провідна складова тексту. Висвітлення джерел інформації є обов’язковою практикою в кожному авторитеному медіа. Завжди зустрічаються підписи після цитат: «голова/експерт/фахівець/дослідник/професор/речник/інженер» чи «згідно даних державної служби статистики у Львівській обл.» або ж «речник ДСНС в Одеській області» тощо. Демонстрація джерел інформації є доказом, що це не вигадки, додають авторитетності для медіа, підтверджують експертну думку. Авторитетні медіа як от: Detector.media, Zaxid.net, чи менші Lviv.media, Sykhiv.media завжди вказують джерело походження інформації чи будь-яка друкована газета також. Але не завжди авторами текстів є великі та авторитетні редакції. Авторами текстів в епоху диджиталізації може виступати будь-хто. Від маркетологів, копірайтерів комерційних підприємств до пересічних індивідів, що мають доступ до інтернету. Надзвичайно часто саме вони як учасники (навіть лідери) медіатизації є авторами патогенних текстів, що мають на меті продаж конкретних товарів чи послуг й текст є частиною воронки продаж. Такі тексти часто стають вірусними і розповсюджуються за допомогою різних меседжерів, у соціальних мережах, форумах, блогах.

5) рекомендації – можуть бути представлені в обсязі, як декількох абзаців так й одного-двох речень. Не завжди в тексті можуть міститися рекомендації, проте в текстах, що можна вважати медіаекологічними, а не патогенними все ж рекомендації можна вважати провідним медіаекологічним параметром. Рекомендації бувають у більшості текстів і виступають логічним завершенням. Тому об’єктивність рекомендацій, відсутність зверхності в підтексті, експертні рішення підвищують авторитет тексту.

Негативний вплив патогенних текстів оцінюється, як дія психологічної бомби повільної дії. Такі тексти загрожують формуванню особистості, а отже, не можуть бути використані як матеріал для навчання, розвитку й аналізу [1, с. 146]. 

Патогенні тексти можуть використовуватися в інформаційних війнах, коли ж медіаекологічні мають інше спрямування.

Сюндюков І. у статті «Прицільний вогонь по свідомості» вважає, що інформаційна війна – це таке явище при аналізі якого не легко зберегти холодний, тверезий розум [2, с. 259].

Чим більше читач буде поінформований про можливість патогенного впливу, а також буде захищеним від насильства та пропаганди, тим якісніше і серйозніше сприйматиме надруковане. Для цього необхідно виключити статті пропаганди політичних структур, держорганів, кримінальних новин, адже вони не мають необхідного інформаційного навантаження, а лише погіршують внутрішній стан людини. Проте сьогодні таке вирішення проблеми неможливе, адже періодика «тримається» на подібних новинах, саме завдяки їм має змогу отримувати прибутки [1, с. 147].

Висновки. Медіаекологічні параметри тексту, це ті ж самі складові, що й в патогенному тексті, проте кардинально відрізняються якісними ознаками. Параметри патогенного тексту спрямовані на маніпуляцію підсвідомістю, насилля над довірливими, пропагують або ж толерують щось, а медіаекологічні характеризуються іншими якостями, що спрямовані на високоякісне задоволення потреб реципієнта, стають надійним мостом для комунікації між автором і адресатом, виконують виховну функцію. Споживач патогенного і медіаекологічного тексту іноді, це абсолютного протилежного світогляду індивіди, що володіють невеликим набором спільних якостей.

Список літератури:

1. Кононенко М. «Патогенні тексти на шпальтах місцевих газет». «Медіапростір», 2015, вип. 8 – с. 144-147. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/8531/1/Kononenko.pdf (дата перегляду 13 травня 2025).

2. Кость С. А. Журналістика і війна: навч. посібник. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2018. – 414 с.

3. Масімова Л. Г. Критерії патогенності тексту. Наукові записки Інституту журналістики, 2010 – с. 150-152. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1059/1/L_Masimova_KPT_GI.pdf (дата перегляду 13 травня 2025).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.816 сек. / Mysql: 1746 (0.693 сек.)