:: ECONOMY :: ОЦІНКА ВПЛИВУ ВИПАДКОВИХ ФАКТОРІВ НА ЗАТРИМКИ БПЛА ЗА ДОПОМОГОЮ ЕКСПОНЕНЦІЙНОГО РОЗПОДІЛУ :: ECONOMY :: ОЦІНКА ВПЛИВУ ВИПАДКОВИХ ФАКТОРІВ НА ЗАТРИМКИ БПЛА ЗА ДОПОМОГОЮ ЕКСПОНЕНЦІЙНОГО РОЗПОДІЛУ
:: ECONOMY :: ОЦІНКА ВПЛИВУ ВИПАДКОВИХ ФАКТОРІВ НА ЗАТРИМКИ БПЛА ЗА ДОПОМОГОЮ ЕКСПОНЕНЦІЙНОГО РОЗПОДІЛУ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 42

Термін подання матеріалів

23 червня 2025

До початку конференції залишилось днів 23



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ОЦІНКА ВПЛИВУ ВИПАДКОВИХ ФАКТОРІВ НА ЗАТРИМКИ БПЛА ЗА ДОПОМОГОЮ ЕКСПОНЕНЦІЙНОГО РОЗПОДІЛУ

 
12.05.2025 16:48
Автор: Єна Максим Вікторович, аспірант, Національний аерокосмічний університет, Харківський авіаційний інститут; Погудіна Ольга Костянтинівна, кандидат технічних наук, доцент, Національний аерокосмічний університет, Харківський авіаційний інститут
[2. Інформаційні системи і технології;]

ORCID: 0009-0006-0664-3244 Єна М.В.

ORCID: 0000-0001-5689-2552 Погудіна О.К.

Затримки в доставці БПЛА можуть виникати з різних причин: зміни погоди, перевантаження зон, обмеження маршруту або несподівані події в повітряному просторі. Для точного моделювання таких затримок доцільно використовувати стохастичний підхід, що дозволяє враховувати випадковість і невизначеність у поведінці системи. Найбільш доцільним методом у даному контексті є метод Монте-Карло, який забезпечує генерацію великої кількості сценаріїв на основі розподілу ймовірностей [1].

Стохастична модель затримки

Вводиться змінна затримки τ, яка для кожного дрона моделюється як випадкова величина, що підпорядковується експоненційному розподілу:




де λ — параметр інтенсивності (середня частота появи перешкод), який задається відповідно до реальних умов (наприклад, погодна статистика, щільність зон, частота перенаправлень) [2].

Процедура симуляції

Метод Монте-Карло полягає в багаторазовому прогоні симуляції з випадковими значеннями затримок τi, що дозволяє оцінити вплив непередбачуваних факторів на середній час доставки, MAE [3] та частоту перенаправлень:

- На кожному кроці для кожного БПЛА додається випадкова затримка τi∼Exp(λ).

- Після N симуляцій обчислюються середні показники:




де τi — значення затримки у i-ій симуляції; E[τ] — математичне сподівання (середнє значення) затримок за результатами симуляцій. Показує типовий час затримки; Var[τ] — дисперсія, яка вимірює розкид затримок відносно середнього. Чим вона вища, тим менш передбачувані затримки [3].

На рисунку 1 представлено приклад розподілу затримок для 1000 дронів, згенерованих методом Монте-Карло при параметрі λ=0.2:




Рисунок 1 – Гістограма розподілу затримок (метод Монте-Карло)

Як видно, більшість затримок є короткими (0–5 од.), а великі затримки трапляються рідко — характерно для експоненційного розподілу.

На рисунка 2 та 3 наведено графіки, які демонструють вплив параметрів симуляціі на розподіл затримок.




Риснок 2 - Середнє значення математичного сподівання (E[τ])

Цей графік демонструє розподіл затримок, аналогічний попередньому, але з додатковою вертикальною синьою пунктирною лінією, що позначає середнє значення затримок: E[τ] ≈ 4.85 – це середнє арифметичне всіх згенерованих затримок. Його положення відображає, як зміщується центр маси розподілу праворуч у разі високої дисперсії.




Рисунок 3 – Дисперсія (Var[τ]) розкиду навколого середнього значення математичного сподівання

Цей графік доповнює попередній двома червоними пунктирними лініями:

- Вони показують +σ та -σ відносно E[τ], тобто стандартне відхилення (σ ≈ 4.92).

- Це дає змогу оцінити, наскільки дані відхиляються від середнього (68% значень для експоненційного розподілу мають знаходитись у межах [E[τ] ± σ]).

Запропонована стохастична модель затримок на основі методу Монте-Карло дозволяє гнучко моделювати вплив випадкових перешкод на час доставки БПЛА в міських умовах. Завдяки використанню експоненційного розподілу, система отримує можливість враховувати різні інтенсивності появи подій та їхнє статистичне відображення в розподілі затримок. 

Побудовані графіки демонструють не лише характер розподілу, а й поведінку середнього значення та дисперсії, що є ключовими метриками для оцінювання стабільності й надійності маршрутів. 

Отримані результати формують основу для адаптивного реагування системи управління, що розглядається у наступному підрозділі.

Список літератури

1. Єна, М. (2025). СИМУЛЯЦІЯ ТРАФІКУ БПЛА В МІСЬКИХ ПОВІТРЯНИХ МЕРЕЖАХ ЗА МОДЕЛЯМИ МОНТЕ-КАРЛО ТА ДИСКРЕТНО-ПОДІЙНОГО МОДЕЛЮВАННЯ. Випробування та сертифікація, (1(7), 115-122. https://doi.org/10.37701/ts.07.2025.13

2. Ghayouraneh, S., Rankin, J. Monte Carlo Simulations to Predict Traffic Flow Patterns of UAM Vehicles. University of Arkansas at Fayetteville, South Dakota School of Mines and Technology, November 2020. [Online]. URL: https://scholarworks.uark.edu/etd/4136.

3. Chow, J. Y. J. Dynamic UAV-based traffic monitoring under uncertainty as a stochastic arc-inventory routing policy. International Journal of Transportation Science & Technology, 2016, vol. 5, no. 3, pp. 167-185. https://doi.org/10.1016/j.ijtst.2016.11.002.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
РОЛЬ ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В БАНКІВСЬКІЙ СФЕРІ
28.05.2025 04:37
СТРАТЕГІЯ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНИМИ РЕСУРСАМИ ПРОЕКТІВ БУДІВНИЦТВА СУДІВ
28.05.2025 03:28
ЗАДАЧА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ЛОГІСТИКИ
28.05.2025 00:33
WEB-ОРІЄНТОВНА СИСТЕМА МОНІТОРИНГУ ТА ДИСТАНЦІЙНОГО КЕРУВАННЯ МЕРЕЖЕЮ 3D-ПРИНТЕРІВ
27.05.2025 13:28
ПОРІВНЯННЯ СТВОРЕННЯ ЧАТ-БОТІВ У AMAZON LEX ТА AZURE
26.05.2025 16:16




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.188 сек. / Mysql: 1746 (0.144 сек.)