Національній системі освіти, в тому числі вищої, на сучасному етапі її розвитку притаманне інтенсивне впровадження освітніх інновацій, які покликані забезпечити збереження минулих досягнень та модернізацію системи відповідно вимог сьогодення, з урахуванням новітніх наукових досягнень та соціально-культурних аспектів [1].
Розкриваючи сутність поняття «інноваційний процес» в освіті, ми погоджуємося з думкою професора Л. Ребухи, що це цілеспрямована діяльність зі створення, запровадження та поширення нового змісту, форм, методів, засобів, елементів навчального процесу з метою змін в освітньому середовищі та досягнення нової якості навчання [2]. Навчальний процес завжди спрямований на передачу знань, умінь і навичок здобувачам вищої освіти, на формування особистості та громадянської позиції. Тож впровадження інноваційних технологій у підготовку майбутніх спеціалістів є запорукою формування загальних та професійних компетентностей, передбачених освітніми програмами [3].
В залежності – від сфери застосування освітні інновації можна поділити на:
– інновації у змісті освіти (оновлення змісту навчальних програм, підручників, посібників тощо);
– інновації в технології навчання;
– інновації в організації педагогічного процесу (оновлення форм і засобів навчально-виховного процесу);
– інновації в управлінні освітою; інновації в освітній екології [4].
Традиційною технологією навчання у вищій школі тривалий час була лекційно-практична система, характерними елементами якої є лекція, як основна форма передачі великого обсягу систематизованої інформації для подальшої самостійної роботи здобувачів, та семінарсько-практичні заняття, як форма структурування, поглиблення, закріплення навчального матеріалу та використання його на практиці та для контроля знань.
Інноваційні технології навчання – це цілеспрямоване забезпечення освітнього процесу за допомогою нових прийомів, способів та засобів організації освітньої діяльності для підвищення її ефективності та здобуття кількісно і якісно нових освітніх результатів [5]. Одним із важливих напрямів в освітніх інноваціях є застосування інтерактивних технологій навчання, які дозволяють не тільки формувати професійні компетентності здобувачів вищої освіти, але й сприяють розвитку широкого спектру здібностей та вмінь: відкритості, комунікативності, переконливості, креативності, стресостійкості, вміння швидко й продуктивно навчатися, працювати в команді, критично мислити, розподіляти час тощо [6].
Інноваційні інтерактивні методи навчання можуть бути застосовані при проведенні усіх видів занять: лекцій, семінарів, практичних. Інтерактивна лекція дозволяє залучити в процес всіх здобувачів освіти, зберігати та контролювати їхню увагу, трансформувати просту презентацію навчального матеріалу в цілісне його вивчення. Прикладами інтерактивних лекцій є проблемна лекція, лекція- дискусія, лекція – провокація, лекція із залученням здобувача освіти. Ці форми забезпечують не тільки засвоєння теоретичних знань, а й розвиток аналітичного та критичного мислення, формування пізнавального інтересу, мотивує до контролю та аналізу інформації [4; 6].
Більш ширшим є спектр інтерактивних методів при проведенні семінарських і практичних занять. Це імітаційні та рольові ігри, які передбачають програвання професійних ситуацій, в яких викладач розробляє ситуаційне завдання, розподіляє ролі здобувачів для проведення гри, виділяється час для підготовки до виконання ролей, власне гра, і обов’язкове підсумкове обговорення з систематизацією результатів визначенням помилок, зворотнім зв’язком [7].
Метод «мозкового штурму» передбачає швидке продукування ідей щодо досягнення певної визначеної мети. Цей метод дозволяє стимулювати творчу активність, динамічність процесів мислення, абстрагування від усталених поглядів та зосередження зусиль на конкретній практичній меті.
Методи роботи в малих групах дозволяють залучити всіх здобувачів до безпосередньої співпраці, формує відповідальність, взаємне заохочення, комунікативні вміння тощо. Прикладами методів роботи в малих групах є «навчання в команді», «пазл», «займи позицію», «акваріум», «6 капелюхів мислення де Боно», «гарячий стілець», «мікрофон», «2-4-всі», «дискусія», «круглий стіл» тощо [4; 6; 7].
Проектне навчання передбачає самостійне розв’язання здобувачами важливого для майбутньої професійної діяльності завдання. Цей метод передбачає великий обсяг самостійної роботи: пошук актуальних джерел інформації, її аналіз, порівняння, систематизацію та узагальнення, обґрунтування висновків, оформлення роботи та її публічне представлення. При цьому викладачу відводиться роль координатора, консультанта, експерта [7].
Чільне місце також посідають методи роботи з кейсами (case study) [2; 6: 7]. Ці методи забезпечують аналіз конкретних професійних ситуацій, їх критичне дослідження, вирішення чітких цільових завдань. Кейс-метод дозволяє напрацювати навички аналізу інформації з виділенням суттєвих та несуттєвих деталей, формує навички критичного мислення, прийняття професійного рішення, комунікації, уважності до деталей.
Отже, інноваційні освітні технології, і, зокрема, інтерактивні методи навчання, забезпечують активну взаємодію між викладачем та здобувачем освіти, активну взаємодію між здобувачами в процесі пошуку і створення нового знання, формування та розвитку професійних компетентностей, а також створює підґрунтя для досягнення сучасного рівня та якості освіти.
Список літератури:
1. Прокопова О., Ляска О., Голіней В. Інноваційна складова у вищій освіті: методо-теоретичні підходи та практична реалізація. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 4(18). С. 517–527.
2. Інноваційні технології навчання в умовах модернізації сучасної освіти: монографія / за наук. ред. д. пед. н., проф. Л. З. Ребухи. Тернопіль: ЗУНУ, 2022. 143 с.
3. Камінський В.В., Коваленко В.В., Мунтян Л.Я., Кірієнко Т.В. Інновації в українській вищій медичній освіті: пріоритетні напрями, прогноз майбуття. Академічні візії. 2023. Вип. 19. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7920287.
4. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: Підручник. 3-тє вид., випр. 2015. К.: Академвидав. 304с.
5. Білоус І., Дем’янюк А., Кричківська О. Інноваційні технології навчання в контексті розвитку сучасної освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченко. 2022. №1(349). С.136 – 147.
6. Інтерактивні методи навчання у вищій школі: монографія/ Антюшко Д. П., Володавчик В. С., Сєногонова Л. І., Сич Т. В. Харків: Видавництво Іванченка І.С. 2022. 189с.
7. Волкова Н.П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі: навчально-методичний посібник. Дніпро: Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с.
|