:: ECONOMY :: ПЕДАГОГІЧНА КОНЦЕПЦІЯ ТЕОДОРА ЦЕКЛЕРА: МІЖ ГУМАНІЗМОМ, ВІРОЮ ТА СОЦІАЛЬНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ :: ECONOMY :: ПЕДАГОГІЧНА КОНЦЕПЦІЯ ТЕОДОРА ЦЕКЛЕРА: МІЖ ГУМАНІЗМОМ, ВІРОЮ ТА СОЦІАЛЬНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ
:: ECONOMY :: ПЕДАГОГІЧНА КОНЦЕПЦІЯ ТЕОДОРА ЦЕКЛЕРА: МІЖ ГУМАНІЗМОМ, ВІРОЮ ТА СОЦІАЛЬНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ
 
UA  PL  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 41

Термін подання матеріалів

27 травня 2025

До початку конференції залишилось днів 19



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ПЕДАГОГІЧНА КОНЦЕПЦІЯ ТЕОДОРА ЦЕКЛЕРА: МІЖ ГУМАНІЗМОМ, ВІРОЮ ТА СОЦІАЛЬНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ

 
23.04.2025 21:50
Автор: Клоновський Юрій Ярославович, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки», Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, м. Чернівці, Україна
[3. Педагогічні науки;]


Історія освіти України зберігає імена діячів, які, діючи на локальному рівні, формували педагогічні моделі, що випереджали свій час. Однією із таких постатей є Теодор Цеклер – протестантський пастор, педагог і філантроп, чия діяльність у Галичині на межі ХІХ–ХХ століть заклала підвалини опікунсько-гуманістичної освіти. У часи, коли значна частина населення перебувала в умовах бідності, безправ’я, освітньої ізоляції, Цеклер вибудував систему шкільництва, що не лише навчала, а й рятувала, підтримувала, формувала духовну опору для дітей.

Актуальність дослідження обумовлюється історичною потребою осмислення педагогічних моделей, орієнтованих на гуманізацію освіти, міждисциплінарність і служіння спільноті. Сучасні реалії – війна, міграція, сирітство, травматичний досвід учнів – вимагають повернення до педагогіки співчуття, яку практикував Теодор Цеклер.

Наприкінці ХІХ ст. освіта в Галичині була поліконфесійною, соціально стратифікованою та часто недоступною для бідних і сиріт. Шкільництво регіону орієнтувалося переважно на національні ідеї (українські, польські, єврейські громади), водночас протестантські ініціативи залишалися маргіналізованими, проте вирізнялися системністю й глибокою соціальною спрямованістю [1].

Теодор Цеклер, приїхавши до Галичини у 1890-х роках, поступово створив мережу освітньо-опікунських закладів, які були відкритими для всіх дітей незалежно від віросповідання, національності чи соціального походження.

Основа педагогічної концепції Цеклера – віра в безцінність кожної дитини як творіння Божого. Він вважав, що освітній процес має будуватися на принципах любові, терпіння, служіння, підтримки та співпереживання. Його педагогіка – це не лише навчання, а й виховання серця, совісті, відповідальності.

Практичне навчання у ремісничих школах Цеклера було не лише соціально орієнтованим, а й педагогічно мотивованим –  праця тут є інструментом, що дисциплінує, формує характер, готує до дорослого життя. Цей принцип перегукується з ідеями Й. Песталоцці, Ф. Фребеля, а також з українськими народними традиціями навчання через ремесло [3].

Учитель у школах Цеклера – не лише фахівець, а моральний авторитет, зразок поведінки. Це перегукується з протестантським розумінням покликання: навчати не словами, а життям. Цеклер особисто підбирав педагогічні кадри, проводив підготовчі курси для вчителів.

У своїх сиротинцях і школах Цеклер забезпечував повноцінний догляд за дитиною: їжа, одяг, лікування, психологічна підтримка. Він вважав, що дитина може вчитися лише там, де відчуває безпеку. Сьогодні це відповідає концепції trauma-informed education – освіти, чутливої до психологічних травм.

Школа у Цеклера – це простір любові й довіри, де кожна дитина мала шанс на гідне життя.

Педагогіка Цеклера мала виразне християнське підґрунтя. Його виховні заклади розпочиналися день з молитви, включали в навчання Біблію, церковні піснеспіви, християнську етику. Водночас не було примусу до віри – він надавав перевагу особистісному прикладу, а не формальному релігійному навчанню[ 4].

Цеклер не поділяв дітей за релігією. У його школах навчалися українці, поляки, німці, євреї, протестанти, католики, православні. Це був прообраз мультикультурної інклюзивної школи, яка вчила повазі до «інакшого». Вихованці часто залишалися в закладах на тривалий час, формуючи нові, дружні спільноти. Уже тут закладалися майбутні принципи свободи совісті [2].

Актуальність концепції Цеклера для сучасної педагогіки сьогодні, в умовах:

• війни й міграції;

• психологічної травматизації дітей;

• зростання сирітства;

• необхідності інтеграції внутрішньо переміщених осіб;

Слід зазначити, що педагогіка Теодора Цеклера дає відповіді на багато викликів, його модель може бути основою у створенні:

• опікунських освітніх центрів у громадах;

• програм наставництва в школах;

• практики інклюзивного духовного виховання.

Отже, педагогічна концепція Теодора Цеклера є системною моделлю християнсько-гуманістичного виховання, яка поєднує освітню, соціальну та духовну складові. Вона залишається актуальною як теоретична основа для формування сучасної освіти, орієнтованої на служіння, любові до дитини й моральне лідерство вчителя. Цеклер показав, як педагог може змінити долі не лише окремих дітей, формуючи у них суб’єктність цілих майбутніх поколінь.

Список літератури:

1. Цеклер Л., Бог чує молитву. Життя Теодора Цеклера розказане Ліллі Цеклер: спогади (пер. з нім.) Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2007. 

2. Grelewski, S., Wyznania protestanckie i sekty religijne w Polsce współczesnej. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1937, s. 268-269. 

3. Röskau-Rydel I., Die evangelischen Bildungseinrichtungen der Zöcklerschen Anstalten im ostgalizischen Stanislau (Stanisławów). Auslandsdeutsches Schulwesen des 20. Jahrhunderts zwischen Volkstumsarbeit und Auswärtiger Kulturpolitik, 2021, 24, s. 99-100. 

4. Zöckler T., Evangelisches Gemeindeblatt Für Galizien Und Die Bukowina: Amtliches Organ Der Galizisch-Bukowinaer Evangelischen Superintendentur A. U. H. B. Gallneukirchen. 1938. 

______________________

Науковий керівник: Тимчук Людмила Іванівна, доктор педагогічних наук, професор, Чернівецький національний університет  імені Юрія Федьковича



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION IN TIMES OF CRISIS: EXPERIENCE OF THE UNITED KINGDOM AND UKRAINE
26.04.2025 10:21
РОЛЬ ОСВІТНЬОГО ДИСКУРСУ У ФОРМУВАННІ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВИКЛАДАЧІВ
26.04.2025 09:14
СУЧАСНІ ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ВИКЛАДАННІ ВНУТРІШНЬОЇ МЕДИЦИНИ: ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ ВІРТУАЛЬНОГО СИМУЛЯТОРА BODY INTERACT
25.04.2025 15:22
EXPERIENCE IN PREPARING STUDENTS FOR EXAMS IN CLINICAL DISCIPLINES
22.04.2025 15:51




© 2010-2025 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.404 сек. / Mysql: 1746 (0.332 сек.)