:: ECONOMY :: ІННОВАЦІЇ ТА ПРАКТИКИ ДЕРЖАВНОЇ ПІДТРИМКИ БІЖЕНЦІВ З УКРАЇНИ В ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ :: ECONOMY :: ІННОВАЦІЇ ТА ПРАКТИКИ ДЕРЖАВНОЇ ПІДТРИМКИ БІЖЕНЦІВ З УКРАЇНИ В ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ
:: ECONOMY :: ІННОВАЦІЇ ТА ПРАКТИКИ ДЕРЖАВНОЇ ПІДТРИМКИ БІЖЕНЦІВ З УКРАЇНИ В ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 11



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ІННОВАЦІЇ ТА ПРАКТИКИ ДЕРЖАВНОЇ ПІДТРИМКИ БІЖЕНЦІВ З УКРАЇНИ В ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ

 
22.04.2024 15:58
Автор: Дулік Тетяна Олександрівна, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри соціального забезпечення та податкової політики, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро; Александрюк Тетяна Юріївна, старший викладач кафедри соціального забезпечення та податкової політики, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро
[13. Соціологічні науки;]

ORCID: 0000-0002-9984-8452 Дулік Т.О.

ORCID: 0000-0001-7608-2784 Александрюк Т.Ю.

На сьогодні у країнах Європи та світу через посилення різних викликів, ризиків та загроз з якими стикається людство, система соціального захисту та державної соціальної допомоги різним категоріям населення, у тому числі мігрантам, емігрантам, біженцям, є об’єктивною необхідністю підтримання їх життєдіяльності, гарантій унормованого порядку та достатнього рівня життя та забезпечення таким громадянам.

Дослідження питання надання державної соціальної допомоги у європейських країнах біженцям із України через велику війну набуває сьогодні дедалі більшого значення. Так, за даними фінального звіту в рамках проєкту «Біженці з України: наміри повернутися, вплив на українську економіку та рекомендації щодо державної політики», складеного на підставі даних двох хвиль соціологічних опитувань, проведених дослідницькою агенцією Info Sapiens на замовлення Центру економічної стратегії у листопаді–грудні 2022 та квітні–травні 2023 років, а також за інформацію із відкритих джерел, станом на кінець червня 2023 року, зазначено, що за кордоном через війну в Україні перебуває 5,6–6,7 млн. українців. У той же час прогнозні дані на кінець 2022 року складали 5,3–6,2 млн. осіб, що на 0,3–0,5 млн. більше, ніж за оцінками, представленими у проміжному звіті. Це зумовлено масованими обстрілами по енергосистемі України взимку 2022-2023 років, посиленням ракетних обстрілів українських міст та підривом Каховської ГЕС на початку червня 2023 року [1]. За даними Управління Верховного комісара Організації Об’єднаних Націй у справах біженців (далі - УВКБ ООН), станом на 26.06. 2023 р., в Європі перебуває 5 млн. 977 тис. українських переселенців, а за її межами – 362 тис. осіб. Найбільша кількість осіб, що перебувають у європейських країнах представлена на рис. 1 [2]. 




Рис. 1. Найбільша кількість українських переселенців, що перебуває у європейських країнах за даними УВКБ ООН 

Джерело: складено авторами за даними [2].

Між тим, за іншими офіційними даними, зазначається, що 47,6% українців перебувають у таких країнах: Польщі (22%), Німеччині (14,6%), США (11%); а також 23,95% в Чехії (7,9%), Італії (5%), Канаді (4,9%), Іспанії (3,4%), Ізраїлі (2,75%); решта – в інших країнах, які надали їм прихисток [2]. Крім того, за даними річного звіту Агентства Європейського Союзу з питань притулку зазначено, шо серед 20 національностей, які отримали найбільше позитивних рішень щодо отримання притулку в країнах ЄС у 2022 році, мали сирійці – 93%; далі українці – 86%; еритрейці – 84%; громадяни Малі – 65%; Сомалі – 57% та Афганістану – 51% [3, с. 23].

Водночас, попри всебічної підтримки українців у різних країнах Європи та інших країнах Заходу на початку війни (надання соціальних грошових виплат, притулку, медичних та освітніх послуг, працевлаштування тощо), наразі ці країни поділились на ті, що продовжують надавати всебічну соціальну допомогу та ті, що змушені її зменшувати через наявні внутрішні проблеми. Однак частка отримувачів державної соціальної допомоги та претендентів на її отримання від країн Заходу серед українських біженців (особи похилого віку, інваліди, діти та багатодітні сім’ї, вагітні жінки та інші) й досі залишається великою, оскільки руйнівна війна триває та більшість із них ще не можуть повернутися в Україну, з них майже 63% українців, які перебувають за кордоном, – повнолітні, 22% – діти до 18 років [2]. При цьому досить суттєвою є кількість тих осіб, що зуміли влаштуватися в різних країнах світу (Німеччина, Польща, Чехія, країни Балтії, Франція, Велика Британія, Італія, Норвегія, Бельгія, Ірландія, Швейцарія та інші європейські країни), забезпечили себе матеріально, почали займатись суспільно корисною діяльністю, мають гідні умови життя та отримують соціальну допомогу. 

Порядок надання державної соціальної допомоги для зовнішньо переміщених осіб, або зовнішніх мігрантів, або біженців у європейських країнах відповідає міжнародним правовим нормам, конвенціям та угодам, що урегульовують їх статус, захищають права та інтереси. Крім того, додатково, 4 березня 2022 р. Радою Європейського Союзу була прийнята Директива про тимчасовий захист громадян України на території країн об’єднаної Європи. Проте з часом деякі місцеві органи влади та міграційні центри в окремих країнах Європи внаслідок «міграційного перенавантаження» були змушені тимчасово призупинити прийом біженців. 

Державна соціальна допомога біженцям із України в європейських країнах надається у формі соціальних виплат, забезпечення житлом, сприяння соціальній адаптації, отримання доступу до освіти, працевлаштування та охорони здоров'я тощо [3, с. 24]. Обсяг та якість такої допомоги різниться залежно від рівня соціально-економічного розвитку країни, політичної ситуації та інших національних особливостей та її законодавства. Однак загальною тенденцією є те, що українським біженцям, які отримали такий статус, надається певна підтримка та допомога як з боку держави, так і неприбуткових організацій. 

Так, за даними УВКБ ООН, станом на 26.06. 2023 р. найбільша кількість українських переселенців, зареєстрованих у національних програмах захисту в європейських країнах представлена на рис. 2 [2]. 

Цей графік свідчить про те, що за чисельністю національні програми для українських біженців переважають у Польщі, Чехії, Словаччині, тобто не лише в тих країнах, які прихистили найбільшу їх кількість. При цьому їм надається низка привілеїв, що мають тільки громадяни країн ЄС або їх постійні резиденти (право на проживання, житло, працевлаштування, соціальні виплати, медичне страхування та обслуговування тощо).




Рис. 2. Найбільша кількість українських переселенців, зареєстрованих у національних програмах захисту в країнах ЄС

Джерело: складено авторами за даними [2].

На сьогодні головними пріоритетами у національних програмах країн ЄС для біженців із України є: правовий захист біженців, роз’яснення їх прав, обов’язків, соціальних гарантій, створення гнучкої системи мовної підготовки, навчання, перепідготовки та підтвердження набутої в Україні кваліфікації, забезпечення працевлаштування, медичного обслуговування, належних умов для довгострокового комфортного проживання, надання іншої соціальної допомоги тощо. 

Таким чином, подальші інновації у системі державної соціальної допомоги для біженців із України у європейських країнах будуть зосереджені на забезпеченні фінансування та заходах щодо покращення зайнятості, освіти, захисту вразливих верств населення, забезпечення житлом, соціальних послуг та співпраці з некомерційними організаціями.

Список літератури

1. Біженці з України: хто вони, скільки їх та як їх повернути? Фінальний звіт. URL: https://ces.org.ua/refugees-from-ukraine-ukr-final-report/ (дата звернення 21.04.2024)

2. Кількість українців та їх міграція за кордон через війну URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3732355-kilkist-ukrainciv-ta-ih-migracia-za-kordon-cerez-vijnu.html (дата звернення 21.04.2024)

3. Звіт про ситуацію у сфері надання притулку, 2023: Підсумковий звіт. Агентство ЄС з питань надання притулку (EUAA, European Union Agency for Asylum), 2023. 30 с. URL: https://euaa.europa.eu/sites/default/files/publications/2023-07/2023_Asylum_Report_Executive_Summary_UK_1.pdf (дата звернення 21.04.2024)



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.178 сек. / Mysql: 1425 (0.135 сек.)