:: ECONOMY :: АКТУАЛІЗАЦІЯ ПРОБЛЕМИ ТОЛЕРАНТНОСТІ В СУЧАСНИХ УМОВАХ СУСПІЛЬНОГО РОЗВИТКУ :: ECONOMY :: АКТУАЛІЗАЦІЯ ПРОБЛЕМИ ТОЛЕРАНТНОСТІ В СУЧАСНИХ УМОВАХ СУСПІЛЬНОГО РОЗВИТКУ
:: ECONOMY :: АКТУАЛІЗАЦІЯ ПРОБЛЕМИ ТОЛЕРАНТНОСТІ В СУЧАСНИХ УМОВАХ СУСПІЛЬНОГО РОЗВИТКУ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 16



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

АКТУАЛІЗАЦІЯ ПРОБЛЕМИ ТОЛЕРАНТНОСТІ В СУЧАСНИХ УМОВАХ СУСПІЛЬНОГО РОЗВИТКУ

 
20.03.2024 16:25
Автор: Іваничко Інна Іванівна, аспірантка кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»
[3. Педагогічні науки;]


У складних умовах сьогодення непросто говорити про толерантність. Психологічно втомлені війною люди більше схильні до замкнутості, закритості, відчуженості. У стосунках з іншими переважають стриманість і уникання будь-якого джерела напруги. За таких обставин толерантність видається штучним поняттям. Але вихід за межі власного «панцира» егоїзму дозволяє побачити чисельні факти прояву людяності, турботи, співчуття, милосердя, допомоги, підтримки. Власне це актуалізує проблему толерантності, надає їй природної, «живої» сили, що проявляється у взаємодії людей у соціумі на різних рівнях. Якщо умовно виокремити у взаємодії людини із суспільством два рівні: звернений на взаємодію людини із інститутами державної влади – макрорівень, і звернений на взаємодію між людьми – мікрорівень, то на кожному з  них толерантність має свої характерні риси, свої форми прояву. 

На макрорівні толерантність має прямий стосунок не тільки до функціонування державних інститутів влади, а й є базовою умовою існування демократичного суспільства загалом. Особливого значення має дотримання принципів демократії під час ведення повномасштабної війни. І саме прояви толерантності у цьому випадку виступають індикаторами, що фіксують «відхилення» від затвердженого Конституцією курсу країни на європейський вектор розвитку. Навіть в умовах воєнного стану маємо пам’ятати про непорушність конституційно закріплених свобод, прав та обов’язків громадян, рівності людей перед законом у своїй гідності та правах.  Як не дивно, але саме толерантність на противагу емоційності забезпечує дотримання норм міжнародного права щодо воєнних злочинів та воєнних злочинців, неупереджене встановлення причетності до злочину та міри покарання. Ці факти матимуть велике значення у міжнародних судах у післявоєнний період для встановлення справедливих вироків і покарань. Окрім того, обмін полоненими, пошук осіб, що вважаються зниклими безвісти, пошук і повернення викрадених українських дітей неможливе без системного прояву толерантності у стосунках із ворогом. 

На мікрорівні толерантність описується крізь призму ціннісних настанов, норм культурної взаємодії, прийняття етики та доброчесності як основи у побудові партнерських взаємин як у площині професійного розвитку, так і у сфері міжособистісної взаємодії, взаємовідносин людей у полікультурному середовищі, яким є простір у прикордонних зонах. Варто зазначити, що в українських вузах зростає число студентів із країн Азії, а саме Пакистану, Індії, Бангладеш. Ужгородський національний університет не став виключенням,  тому етнічна толерантність, що проявляється у терпимості до іншого світогляду, способу життя, поведінки та звичаїв стає складовою частиною конструювання освітнього простору. Вона ґрунтується також на правових засадах. 

У контексті сучасних реалій проблему толерантності актуалізують також прояви інтолерантності (що насамперед пов’язують із сприйняттям «чужого», «іншого») та шляхи подолання крайніх форм її проявів.

Ґендерна ідеологія проходить наскрізною лінією від макро- до мікрорівня суспільних відносин: закріплені законодавчо норми і права щодо гендерної рівності громадян вибудовують простір толерантних/інтолерантних взаємин, прийняття/відкинення яких впливає на сприйняття людиною себе та інших, формування взаємин, які будують/руйнують.

Стає зрозумілим, що потрібно створювати програми ґендерного та правового виховання, спрямовані на: усунення ґендерних стереотипів і дискримінації; тих перешкод, які заважають людині проявитися як особистості; створення можливостей для реалізації особистості жінки та чоловіка у всіх сферах життєдіяльності [2, С.73]. Без толерантності у прийнятті цінностей інших людей, визнання їх прав і свобод жодна програма не дасть результату. Тобто толерантність виступає як дієвий механізм зниження соціальної напруги. З іншого боку культура толерантності проявляється у нетерпимості до будь-якого прояву дискримінації (політичної, релігійної, соціальної, культурної, гендерної, етнічної, сексуальної тощо). 

Ще одна важлива сфера, що актуалізує проблему толерантності – це впровадження інклюзії у освітнє середовище загальноосвітньої та вищої школи.  Інклюзивна освіта – це можливість для отримання учнів та студентів з особливими освітніми потребами навчатися в загальному освітньому середовищі за місцем свого проживання, що є альтернативою інтернатній формі навчання [1]. Толерантність у цьому випадку є запорукою встановлення терпимих взаємин, в основі яких цінність іншої людини, її життя, її права на життя у світі «для всіх». Проявляючись через доброзичливість та емпатію вона стає основою милосердя, розвиває прагнення допомогти, стимулює розвиток моральності, етичності у інших учнів/студентів.

 Варто зазначити, що у контексті актуалізації проблеми толерантності не можна оминути питання про толерантність як рису, притаманну сучасним юристам, поліціантам, соціальним працівникам, працівникам сфери обслуговування, медичним працівникам, а особливо педагогам, освітянам. Формування толерантності як складової педагогічної професійної діяльності стає важливим напрямом підготовки фахівців для дошкільної, початкової, середньої та вищої школи.

Таким чином, аналіз сучасних реалій розвитку суспільства і освіти, як суспільного інституту дозволяє констатувати актуалізацію проблеми толерантності на різних рівнях взаємодії людини із соціумом. На рівні суспільних інститутів як установ, що реалізують державну політику демократичного, європейського вектора розвитку суспільства толерантність виступає гарантією дотримання демократичних свобод і прав громадян; в умовах воєнного часу вона є «індикатором», що фіксує відхилення від провідного вектора розвитку.   

На рівні міжособистісної взаємодії, яка наповнюється новим змістом через міграцію, гендерну рівність, інклюзію в освіті та інших сферах життя толерантність виступає дієвим механізмом усунення протиріч, непорозумінь, уникнення дискримінації за будь-якими ознаками.

У перспективі спрямуємо зусилля на  розкриття толерантності у співвідношенні до понять «цінності», «чесноти», «мораль», «етика», «доброчесність», «емпатія».  

Список літератури:

1. Інклюзивна освіта: різні можливості – рівні права. https://osvita-mykolaivka.rada.today/inklyuzyvna-osvita/

2. Кононенко Т. Ґендерна рівність в антропології права. Виклики толерантності в умовах російської воєнної агресії: матеріали Всеукраїнської науково-дискусійної платформи, яка приурочена до Міжнародного дня толерантності, м. Кропивницький, 16 листопада 2022 року. Кропивницький : ДонДУВС, 2022. С.72-74.

________________________

Науковий керівник: Розлуцька Галина Миколаївна, доктор педагогічних наук, професор, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
23.03.2024 14:47
ЕВОЛЮЦІЙНІСТЬ ВИМОГ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
23.03.2024 14:39
ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ПРИРОДНИЧИХ НАУК
21.03.2024 15:20
ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ГРАМОТНОСТІ НА ЗАНЯТТЯХ З БІОЛОГІЇ ТА ЕКОЛОГІЇ В ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ
21.03.2024 14:52
ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ВИВЧЕНІ МОЛЕКУЛЯРНОЇ БІОЛОГІЇ ЗДОБУВАЧАМИ ВИЩОЇ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ
20.03.2024 17:47
ІНТЕГРАЦІЯ СИСТЕМ РОЗПІЗНАВАННЯ ЗОБРАЖЕНЬ У ПРОФЕСІЙНУ ПІДГОТОВКУ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІНЖЕНЕРНО-ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ: АНАЛІЗ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС
20.03.2024 15:33
ПРАКТИЧНА ОРІЄНТОВАНІСТЬ ОТОРИНОЛАРИНГОЛОГІЇ
19.03.2024 17:43
ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ОПП «ОБЛІК І ОПОДАТКУВАННЯ» У ВІДОКРЕМЛЕНОМУ СТРУКТУРНОМУ ПІДРОЗДІЛІ «ФАХОВИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ КИЇВСЬКОГО ЕКОНОМІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА»
13.03.2024 14:10
ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
05.03.2024 13:05




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.177 сек. / Mysql: 1425 (0.136 сек.)