:: ECONOMY :: ЖІНОЧА ОСВІТА ЯК ЯВИЩЕ ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ М. ЧЕРКАСИ У ХХ СТОЛІТТІ :: ECONOMY :: ЖІНОЧА ОСВІТА ЯК ЯВИЩЕ ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ М. ЧЕРКАСИ У ХХ СТОЛІТТІ
:: ECONOMY :: ЖІНОЧА ОСВІТА ЯК ЯВИЩЕ ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ М. ЧЕРКАСИ У ХХ СТОЛІТТІ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 27

Термін подання матеріалів

22 лютого 2024

До початку конференції залишилось днів 2



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ЖІНОЧА ОСВІТА ЯК ЯВИЩЕ ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ М. ЧЕРКАСИ У ХХ СТОЛІТТІ

 
21.11.2022 12:28
Автор: Постоєнко Віталіна Сергіївна, студентка 1 курсу ОС Магістр, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького; Чистякова Катерина Віталіївна, студентка 1 курсу ОС Магістр, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
[6. Історичні науки;]

Виникнення жіночих гімназій у провінції було закономірним наслідком модернізації суспільного життя [4, 92]. Створення загальнодоступної відкритої жіночої середньої освіти у формі гімназій засвідчило ментальну «зрілість» тогочасного суспільства щодо підвищення освітнього рівня дівчат. Адже здобуті знання дозволяли не лише підійти на крок ближче до перспективи «навчати та навчатися», але й створити гідне матеріальне підґрунтя в майбутньому.

На початку XX ст. стало актуальним питання жіночої освіти. Законодавчо жіноча гімназія визначалася як освітній заклад, призначений для «должного и надлежащего просвещения и образования всех желающих и способных приходящих учениц всех сословий и вероисповеданий» [3, 83]. Так у цей час у місті Черкаси існувало 3 жіночі гімназії: Самойловської, Благовещенського та Городецького. 

Приватна жіноча гімназія була створена у м. Черкаси А. В. Самойловською в 1904 р. Через деякий час пожертв меценатів і власних коштів Самойловській надали можливість замовити проект нової будівлі, проектованого спеціального для навчального закладу. «Будували гімназію 2 роки – в 1910 – 1912-х рр., а відкриття приурочили до 300-річчя будинку Романових. У гімназії навчалось близько 400 учениць, працювали відомі педагоги. В основному дівчат готовили як учителів молодших класів, але при цьому навчали ще як доглядати за дітьми, надавали ази кулінарії, ручній праці, танцям та музиці. Навчання було платним, лише кілька гімназисток навчалось безоплатно» [5].

За архівними даними можна проаналізувати актуальність жіночої освіти у Черкаському повіті. Так, у 1912 р. навчалось 251 учениця, у 1913 р. – 256, у 1914 р. – 219 [2].

Гімназію Городецького побудували у період з 1903 по 1905 рр. На цю архітектуру місто виділило величезну суму на ті роки – 83 000 руб [1, 56]. Це був перший «палац» міста у стилі модерн, прикрашений ракушками на даху, квітковими гірляндами, із використанням незвичних архітектурних прийомів, характерних для стиля Городецького. У грудні 1905 р. тут вперше розпочали своє навчання 360 молодих міщанок та дворянок. У гімназії навчалися лише дочки заможних сімей, виховання яких було світським. Викладачами у гімназії були випускницями інституту благородних дівчат, де вони навчалися разом із графинями та баронесами [8].

Згідно положення жіночі гімназії мали складатися з семи класів «с годичным для каждого класса курсом, но для приготовляющихся к педагогической деятельности может быть учреждаем при женских гимназиях еще и восьмой дополньтельний класс, также с годичным, а где возможно и с двугодичным курсом обучения» [7, 23]. 

Попечитель київської шкільної округи зробив наказ, «щоб керівництво жіночих гімназій склало і розіслало в департамент народної просвіти, попечителям шкільних округ і по вищих школах реєстри тих осіб, яким видано було в їх гімназіях які-небудь свідоцтва за час починаючи з 1903 до 1908 р. І далі в кінці кожного шкільного року керівництво всіх середніх жіночих шкіл розсилатиме такі реєстри учениць, які будуть завершувати науку» [6, 2].

Генерація модерного жіноцтва являла собою якісно новий тип особистості, запорукою чого ставала гімназійна освіта. Поряд з цим, простежується бажання родин надати донькам ґрунтовну освіту, що демонструють численні батьківські клопотання про відкриття додаткових класів, прохання про зарахування понад комплект, звернення щодо нестачі місць у навчальних закладах.

Список використаних джерел

1. Береза Н. І. Черкассам 700 лет: подборка документов и материалов / Н. І. Береза, В. Н. Болтенків [та ін.]. – Черкаси, 1986. – С. 55–56, 66–68.

2. Держархів Черкаської обл., 133, оп. 1, спр. 43, арк. 9

3. Драч О. О. Розвиток жіночої освіти в Україні у другій половині ХІХ ст. / О. О. Драч // Збірник наукових праць. Харківський державний педагогічний університет ім. Г. С. Сковороди. Серія «Історичні науки». – 1999. – Вип. 2. – С. 84–91.

4. Драч О. О. Жіноча середня освіта провінційного міста: осмислення практики функціонування гімназій Черкас (кінець ХІХ – початок ХХ ст.) [Електронний ресурс] / О. О. Драч, А. А. Котиченко // Вісник Черкаського університету. – Черкаси, 2013. – № 9. – С. 86–93.

5. Женская гимназия А. В. Самойловской [Електронний ресурс] – Режим доступу:https://zruchno.travel/ObjectEntity/ObjectEntitylang=ru&idCrm=8e8e7d53-02b0-851b-59df-588b78ac58ac.

6. Рада [Електронний ресурс] // Київ. – 30.04.1909. – № 97. – С. 1–4. Режим доступу  : https://cutt.ly/8MZwe20

7. Родевич М. Сборникь действующихь постановлений и распоряжений по женским гимназиям и прогимназиям Министерства народного просвещения [Електронний ресурс] / М. Родевич. – С.Пб, 1884. – Режим доступу :  https://www.prlib.ru/item/442813

8. Черемис В. Привид Городецького у Черкасах Що насправді побудував архітектор у нашому місті? [Електронний ресурс] / В. Черемис. – Черкаси, 2017. – Режим доступу : https://in.ck.ua/ua/sytuacii/pryvyd-gorodeckogo-u-cherkasah.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ПРОСТІР І ЧАС У НАУКОВО-ПОПУЛЯРНІЙ ІСТОРИЧНІЙ ЛІТЕРАТУРІ
21.11.2022 13:10
СУЧАСНІ ВІТЧИЗНЯНІ ДОСЛІДЖЕННЯ З ІСТОРІЇ КАТОРЖНИХ ТЮРЕМ УКРАЇНИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПОЧАТОК ХХ СТ.)
09.11.2022 12:33




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.196 сек. / Mysql: 1338 (0.152 сек.)