:: ECONOMY :: ДІЄВІ ІНСТРУМЕНТИ ЗБІЛЬШЕННЯ ДОХОДНОЇ ЧАСТИНИ ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО МІСЦЕВОГО БЮДЖЕТУ ВЛАСНИМИ ПОДАТКОВИМИ НАДХОДЖЕННЯМИ :: ECONOMY :: ДІЄВІ ІНСТРУМЕНТИ ЗБІЛЬШЕННЯ ДОХОДНОЇ ЧАСТИНИ ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО МІСЦЕВОГО БЮДЖЕТУ ВЛАСНИМИ ПОДАТКОВИМИ НАДХОДЖЕННЯМИ
:: ECONOMY :: ДІЄВІ ІНСТРУМЕНТИ ЗБІЛЬШЕННЯ ДОХОДНОЇ ЧАСТИНИ ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО МІСЦЕВОГО БЮДЖЕТУ ВЛАСНИМИ ПОДАТКОВИМИ НАДХОДЖЕННЯМИ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 29

Термін подання матеріалів

23 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 27



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ДІЄВІ ІНСТРУМЕНТИ ЗБІЛЬШЕННЯ ДОХОДНОЇ ЧАСТИНИ ДЕЦЕНТРАЛІЗОВАНОГО МІСЦЕВОГО БЮДЖЕТУ ВЛАСНИМИ ПОДАТКОВИМИ НАДХОДЖЕННЯМИ

 
27.05.2021 19:32
Автор: Денищенко Людмила Вікторівна, аспірант, Східноукраїнський національний університет ім. Володимира Даля
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;]

Територіальні громади України, що сформувалися під час реформи місцевого самоврядування, вже кілька років планують, формують та використовують свій бюджет самостійно. Разом з повноваженнями, які надала реформа, місцеві органи влади отримали і обов’язки власного бюджетування. За роки дії реформи з’ясувалось, що місцеві бюджеті, в більшості, є дотаційними. Це пояснюється багатьма причинами, бреде яких загальний економічний стан в країні, нерівномірність бізнес-структур як по території держави, так і у віддаленості від столиці або крупних міст, відмінностей у наявності природних ресурсів тощо. Що стосується саме регіональних факторів, то важливо виділити відсутність необхідних знань представників органів місцевого самоврядування, місцевих депутатів у процедурах бюджетного процесу та небажанні брати відповідальність за свої дії або бездіяльність, шукати шляхи підвищення економічного стану громади, корупція в органах влади та комунальних підприємствах. 

Усвідомлюючи об’єктивні та суб’єктивні причини такого стану місцевого бюджетування, потрібно відшукувати шляхи збільшення доходів місцевих бюджетів, ресурси і можливості, що можуть збагатити громаду. Це дозволить підвищити самостійність та спроможність громади, отримувати кошти для власних потреб і розвитку.

Всі доходи, кошти від яких надходять до місцевого бюджету, можна поділити на власні надходження та ті, що надходять від державного бюджету у вигляді субвенцій та дотацій. Кількість державних коштів є суворо регламентованою, вони повинні використовуватись тільки за призначенням, тому можливості регулювати їх розмір з боку громади неможливо. Тому, з метою збільшення дохідної частини бюджету, необхідно розглядати та аналізувати саме власні фінансові можливості. [2]

Якщо вивчати бюджет будь-якої громади, потрібно виділити декілька основних частин його власної дохідної частини:

- Податкові надходження, серед яких надходження від податку на доходи фізичних осіб (далі – ПДФО), рентної плати за використання ресурсів громади та її надр, акцизних податків, туристичного збору, єдиного податку, екологічного податку та інших;

- Неподаткові надходження, що складаються з доходів від власної підприємницької діяльності, адміністративних зборів та платежів, державного мита, власних надходжень та прибутків бюджетних установ тощо.

Найбільшу частину коштів, що отримує місцевий бюджет, складають надходження від ПДФО. Зазвичай, ця сума є більшою ніж половина власних надходжень. [1] Можна сказати, що цей податок є бюджетоутворюючим на місцевому рівні, є основним джерелом власних надходжень та фінансової свободи. Також, надходження від нього має багато можливостей до збільшення. Наприклад, підприємства, які працюють на території громади, не завжди зареєстровані за місцем діяльності, тому сплачують ПДФО до інших бюджетів. До того ж, широко розповсюджена практика використання праці неоформлених офіційно працівників. Голові громади потрібно знайти аргументи на користь переоформлення підприємства (або його частини, підрозділу) на території громади та сприяти офіційному працевлаштуванню всіх працівників. Це можуть бути домовленості щодо покращення умов функціонування для таких підприємств, наприклад, щодо створення або ремонту інфраструктури (доріг, дитячих садків для дітей працівників, освітлення території громади, підвищення безпеки діяльності тощо). До такого діалогу обов’язково потрібно запрошувати всіх підприємців, бо тільки бачення певної вигоди може змусити їх на відповідні кроки. 

Другим важливим джерелом податкових надходжень є кошти від рентних платежів, тобто платежів від природних ресурсів, що має громада. Причиною недостатніх надходжень є, зазвичай, відсутність або неналежний стан обліку ресурсів громади: лісових, водних та інших. Створення повного реєстру дозволить виявити розмір недоотриманих коштів та, можливо, суми корупційних схем в цій темі.

Суми податків на землю, орендні платежі за використання об’єктів комунальної власності – теж важливий ресурс для збільшення власних доходів громади. Для отримання реєстру земельних ресурсів громади потрібно звертатися до Держгеокадастру. Ця інформація дозволить отримати відповіді на питання: скільки землі має громада, скільки з неї використовується та який є невикористаний ресурс. Також, за допомогою цих даних можна з’ясувати, наскільки правильно нараховуються земельні платежі, скільки з них можна законно підвищити.

В цілому, що стосується власних податкових надходжень місцевого бюджету, важливо мати інформацію про податкові платежі до нього від кожного підприємства та в розрізі кожного податку. Така інформація може бути доступна або органам місцевого самоврядування або депутатам місцевої ради за їх офіційним запитом до обласної податкової адміністрації. 

Для того, щоб отримана інформація почала працювати на користь громади, недостатньо її отримати та проаналізувати. Пасивність місцевої влади потрібно переборювати певним набором публічних дій, а саме:

- Публічне озвучення на сесії отриманої інформації та заклик до спільної роботи по залученню визначених ресурсів податкових надходжень;

- Створення необхідних реєстрів всього майна громади та надання загального доступу до них;

- Постійна інформаційна робота з мешканцями та бізнес-структурами заради загального розуміння пошуку та використання резервів збагачення громади;

- Публічні виступи на можливих майданчиках: загальних зборах, місцевому телебаченні, в соціальних мережах, радіо тощо.

Таким чином, джерела власного збагачення та економічного розвитку громади знаходяться тільки в її руках. Потрібно тільки мати «характер» для їх знаходження та використання. Публічність, комунікації та прозорість - необхідні умови для цього процесу. Суспільний діалог бізнесу, мешканців та місцевої влади – залог успішності для нього. 

Список використаних джерел:

1. Офіційний сайт реформи місцевого самоврядування. Доступ: https://decentralization.gov.ua/finance

2. Денищенко Л.В. Питання наповнення спеціального фонду як важливого складника доходної чатсини місцевих бюджетів в умовах фінансової децентралізації. Економічний простір. Збірник наукових праць. № 167, 2021, - Дніпро: ПДАБА, 2021. 140 с.


_________________

Науковий керівник: Д’яченко Юрій Юрійович, доктор економічних наук, професор, Східноукраїнський національний університет ім. Володимира Даля




Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.183 сек. / Mysql: 1367 (0.141 сек.)