:: ECONOMY :: РОЛЬ СИСТЕМИ PROZORRO В ЕКОНОМІЦІ УКРАЇНИ :: ECONOMY :: РОЛЬ СИСТЕМИ PROZORRO В ЕКОНОМІЦІ УКРАЇНИ
:: ECONOMY :: РОЛЬ СИСТЕМИ PROZORRO В ЕКОНОМІЦІ УКРАЇНИ
 
   
       

Світ економічної науки. Випуск 27

Термін подання матеріалів

26 листопада 2020

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Акція! 100 грн на мобільний
Календар конференцій
Наші збірники
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

РОЛЬ СИСТЕМИ PROZORRO В ЕКОНОМІЦІ УКРАЇНИ

 
17.04.2019 15:17
Автор: Разумова Ганна Вікторівна, кандидат економічних наук, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури; Андрусяк Олександр Олександрович, студент, Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
[Секція 7. Інвестиційно-інноваційні процеси в економіці;]

На сьогоднішній день державні публічні закупівлі є важливим соціальним феноменом, за допомогою якого задовольняються суспільні потреби через надання державних послуг. В економічному контексті державні закупівлі є значною статтею державних видатків та становлять 8-21% від ВВП [1, с. 2].

Проте, ми живимо в епоху «digital word» і сучасний суспільство потребує змін в усіх сферах життя, в тому числі й в такому. Така зміна в Україні прийшла в 2015 році з появою системи ProZorro – електронної системи закупівель. Для цього було створено окрему структуру – державне комерційне підприємство «ProZorro». На даний момент ядро електронної системи складається з Центральної бази даних й API. API можна вважати за операційну систему, яка функціонує у веб-режимі та дає доступ адміністраторам та приватним торговим майданчикам до інформації щодо тих чи інших аукціонів та конкурсів.

На сьогоднішній день до електронної системи (Е-системи) долучилися 23 акредитованих майданчика. Рахункова палата в звіті за травень 2018 року перерахувала 6 найбільших електронних торгівельних майданчиків: «ДержзакупівліОнлайн», «Закпкі.ПРОМ.УА», НТП «Інформаційні технології», «Е-тендер», «Приватбанк», «Ньютенд». Дані майданчики обслуговують основні потоки грошей. 

За оцінками аудиторів потоки 5 найбільших майданчиків за 2017 рік складають 473 млн. грн. В той же час загальні потоки грошей з усіх 18 майданчиків в 2017 році становили понад 500 млн. грн. В даній ситуації можна говорити про монопольне положення деяких майданчиків, але той факт, що в порівнянні з 2017 роком у 2018 році з’явились ще 6 майданчиків може спростити це твердження [2].

Якщо говорити про статистичні показники за 2018-2019 роки, то, станом на сьогодні, за допомогою системи ProZorro нараховано 1,66 млн. тендерів на різних стадіях, 85,7 % з яких мають статус завершеної закупівлі. Очікувана сума перерахованих тендерів складає 1,32 трлн. грн. Загальна кількість учасників дорівнює 165,5 тис. Кількість організаторів складає 30,11 тис., з яких найбільший рейтинг мають такі структури: КМДА, Міністерство інфраструктури України, Міністерство освіти і наука України, Міністерство внутрішніх справ України, Дніпропетровська ОДА – всі ці учасники показали найвищі показники за кількістю тендерів, в тому числі завершених закупівель [3]. Показник, який, на нашу думку, можна вважати одним з найкращих аналітичних екранізаторів успішності даного електронного порталу – економія – склав 38,99 млрд. грн. 

Таким чином, реформа досягла своєї цілі з точки зору сучасної світової практики, а саме: поява так званого золотого трикутника «Golden triangle of partnership» – унікального поєднання бізнесу, держави та громадської спільноти для просування змін, які дозволять підтримувати високий рівень довіри між основними стейкхолдерами (рис. 1).




Рис. 1. Золотий трикутник партнерства: влада, громадськість і бізнес

Джерело: [4]

За такого становища виконується умова доступності інформації, зберігаючи рівні можливості для учасників у публічних тендерах. Цей факт призводить до посилення конкуренції й, відповідно, до досягнення цінової рівноваги. Ще одним важливим позитивним фактором можна вважати моніторинг в реальному часі. Користувач може без проблем  знайти потрібну інформацію або вказати на деякі проблеми у платформі.

Але, попри позитивні зміни, є й певні недоліки. На такі недоліки у власних звітах звернула увагу Рахункова палата України, яка має статус органу державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) [5,6]: 

1. Велика кількість учасників ринку, які згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» підпадає під обов’язкову процедуру публічних закупівель, ігнорує участь в проведенні тендерів саме на Prozorro  (близько 74 %).

2. Сама процедура державної закупівлі потребує багато часу. Скорочення терміну на проведення типових процедур значно підвищить ефективність електронного майданчику та дасть значний приріст до загальної кількості проведених тендерів.

3. Відсутність комплексної системи захисту інформацію. Вирішення даної проблеми може сприяти посиленню участі збоку закордонних підприємств і сприяти посиленню конкуренції в межах країни. 

4. Існування істотного дисбалансу між приростом чистого доходу та зростанням витрат на оплату праці. Наприклад, у І півріччі 2018 року показник чистого доходу зріс на 19,2 %, порівнюючи з відповідним показником в 2017 році, а витрати на оплату праці – на 119,6 %. З огляду на це Prozorro, як організація, потребує значного скорочення штату робітників для усунення даної «прірви». 

Загалом, попри масу позитивних рис для організації державних закупівель та підтримки бізнесу в апріорі, Prozorro залишається системою з низкою проблем та недоліків. На думку авторів, при дотриманні вищезгаданих рекомендацій ДП «Прозоро» може покращити ефективність власної діяльності.

Список використаних джерел:

1. Вплив ProZorro [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://cep.kse.org.ua/assets/img/articles/Prozorro_report_ua.pdf.

2. Доходи приватних майданчиків для проведення держзакупівель через ProZorro становлять 0,5 млрд. гривень на рік [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ukranews.com/ua/news/585656-dokhody-pryvatnykh-maydanchykiv -dlya-provedennya-derzhzakupivel-cherezprozorro-stanovlyat-05-mlrd.

3. ProZorro. Публічні закупівлі. Модуль аналітики. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://bi.prozorro.org/hub/stream/aaec8d41-5201-43ab-809f-3063750dfafd?fbclid=IwAR3d8LuqLGaWflgu4ihVucDDUIJpWbLPhVsLayDSmeIfo65DwU5_KpeDCFs

4. ProZorro [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ru.wikipedia.org/wiki/ProZorro.

5. Про розгляд Звіту про результати аналізу стану публічних (державних) закупівель у 2017 році //Рахункова палата України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ac-rada.gov.ua/doccatalog/document/16756726/R_RP_13-1_2018.pdf?subportal=main.

6. Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності використання та розпорядження майном державного підприємства «ПРОЗОРРО», що має фінансові наслідки для державного бюджету // Рахункова палата України [Електронний ресурс]. –Режим доступу: http://www.ac-rada.gov.ua/doccatalog/document/16758676/R_RP_304_2018.pdf;jsessionid=630CEB066

A5784561295F9D436D3B2D1?subportal=main.



допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ІНВЕСТИЦІЇ В ЛЮДСЬКИЙ КАПІТАЛ – ПРІОРИТЕТ РОЗВИТКУ ДЕРЖАВИ
16.04.2019 18:39
ІНДЕКСИ ОЦІНКИ ІНВЕСТИЦІЙНОЇ ПРИВАБЛИВОСТІ
09.04.2019 15:59




© 2010-2020 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.229 сек. / Mysql: 728 (0.199 сек.)