|  |  |  | 
 ОСНОВНІ ВЕКТОРИ РЕФОРМУВАННЯ БАНКІВСЬКОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ
		|  |  
		| 18.09.2014 23:33 |  
		| Автор: Бакаїм Наталія Ярославівна, аспірантка Львівського національного університету ім. Івана Франка |  
		| [Секція 5. Банківська справа. Фінанси, грошовий обіг та кредит;] |  
		| Жодна країна, що прагне стабільного економічного розвитку не досягла цього інакше ніж шляхом реформ. Інколи вони носять поступальний характер, а часом потрібний радикальний підхід до змін. Українська економіка, в тому числі банківський сектор є «територією», що потребує радикальних підходів. Поступові, поодинокі заходи, намагання економістів, фінансистів змінити ситуацію в країні натрапляють на складні чиновницькі схеми, що зводять спроби здійснення реформ, які конче необхідні, нанівець. Банківська система України внаслідок непродуманої політики НБУ, уряду, соціальної і економічної нестабільності переживає складний період. Необхідність структурних змін неминуча.
 Вихідним моментом у реформуванні залишається виконання вимоги до банків щодо підвищення розміру регулятивного капіталу[1]:
 •з 120 млн.грн. до рівня 500 млн.грн. до кінця 2014 року;
 •до 750 млн.грн. до кінця 2018 року.
 Разом з цим планується проведення стрес-тестування банків кожні два роки. Це неодмінно ж призведе до скорочення, злиття банків і матиме як позитивні так і негативні наслідки. Серед позитивних – стабільність функціонування банківської системи. Серед негативних – зменшення конкуренції і монополізація ринку.
 Приведення розмірурегулятивного капіталу до вищезазначених розмірів є простим критерієм для формування стабільної банківської системи, проте, на нашу думку, і поверхневим водночас, адже його необхідно розглядати в комплексі з оцінкою повноцінності виконання банками своїх основних функцій, серед яких:
 - залучення депозитів;
 - надання кредитів;
 - якість відображення реального фінансового стану у звітності.
 Важливим чинником дестабілізації банківської системи став стихійний відтік депозитів, який з початку 2014 року станом на 4 червня склав близько 86 млрдгрн, або 19,2%[2].
 Наявність функціонування довгострокової ресурсної бази для банків може забезпечити заборона на законодавчому рівні дострокового розірвання депозитних угод.
 Цікавою в цьому питанні є практика Заходу. В Австрії, наприклад, дострокове вилучення вкладу розглядається як кредит. За нього має бути сплачено 1% від достроково вилученої суми за кожний місяць, який залишився до строку закриття депозиту. У Великобританії взагалі немає такого поняття, як терміновий внесок, проте закони визначають можливість дострокового зняття депозитів, включаючи штрафи за дострокове розірвання договору [3].
 Серед позитивних сторін впровадження заборони – суттєве зниження ризиків раптової втрати ліквідності банками, серед негативу – низька довіра клієнтів, фінансова неграмотність, нерозуміння дії даного положення, його необхідності.
 Наступним моментом у механізмі реформування є повернення довіри до національної валюти і сприяння дедоларизації вкладів, що при аномальних стрибках курсу долара неможливе. Очевидно, що на даний час вартість гривні щодо долара і євро через ситуацію на Сході країни, політичну напругу, економічну нестабільність суттєво занижена.
 В той же час, НБУ планує збільшити суми і частки депозитів у гривні до 80% [4],хоча механізм реалізації цих положень досі незрозумілий
 Важливим кроком у реформуванні банківської системи має стати зменшення відсоткових ставок за депозитами і кредитами. НБУ в цьому напрямку планує затвердження відсотків на такому рівні [4]:
 - депозити (на рівні 3-4%);
 - кредити (на рівні 7-8%).
 Україна є однією країною з небагатьох, де ставки за депозитами сягають 20%-25%. На основі ставок за депозитами можна простежити тенденцію відсоткових ставок кредитних продуктів. Адже, зазвичай, при великих відсотках на депозит, ставки за кредитами теж високі. Проте, високі ставки по депозитах – є лише яскравим свідченням нестачі пасивів для здійснення своєї діяльності, низьку платоспроможність і потребують негайного втручання основного регулятора банківської системи.
 Для порівняння, у США, Німеччині, Франції ставки по депозитах складають 0,5%, а по кредитах до 11-15% [5]. Спостерігається значна різниця між відсотками на депозит і під кредит.
 Крім цього, необхідно посилення як зовнішнього так і внутрішнього контролю над кредитними операціями. Необхідні вищі вимоги до позичальника, побудова нових якісно інших підходів до формування взаємовідносин з клієнтами. Банкам також доцільно відмовитися від стимулювання нераціональної економічної поведінки. Адже, якщо банк видає кредити на речі, які клієнту не по кишені, то в результаті постраждає і сам банк.
 Щоб реалізувати реформи у кредитній і депозитній політиці банків необхідно на глобальному рівні:
 - знизити ризик країни;
 - знаходження надійного і дешевого джерела формування пасивів;
 - підвищення суверенного рейтингу.
 Стабільність і розвиток банківської системи залежить від розвитку реального сектору економіки.
 Отже, необхідно розвивати кредитування за такими напрямками:
 - інвестиційне кредитування;
 - кредитування малого і середнього бізнесу;
 - іпотечне кредитування.
 Цей комплекс заходів, в свою чергу, потребує консенсусу інших органів державної влади на яких НБУ не має впливу.
 Завершальною повинна стати реформа самої структури НБУ, а саме залучення під контроль НБУ[4]:
 1. до кінця 2014:
 - кредитні спілки;
 - кредитні бюро;
 - ломбарди.
 2. до кінця 2015 - страхові компанії.
 3. до кінця 2016 - ринок цінних паперів
 В такій ситуації теж можна виділити позитивні і негативні моменти. Серед негативних відсутність диференціації контролю, перехресного контролю.
 Без сумніву, зміни в банківській системі потрібні. Комплекс вищезазначених реформ несе в собі як переваги, так і загрози. Завдання НБУ в даному випадку зменшити загрози і провести роз’яснювальну політику щодо можливості отримання потенційних переваг від здійснення запропонованих реформ для усіх суб’єктів банківської діяльності на мікро- і макрорівнях.
 
 Список використаних джерел:
 1. ТОП-10 реформ банківської системи до 2020 року [Електронний ресурс] - Режим доступу:http://bankografo.com/reformi-bankivskoyi-sistemi-ochima-kliyentiv.html
 2. Відтік депозитів фізичних осіб в Україні з початку 2014 року склав 86 млрд грн. [Електронний ресурс] - Режим доступу:http://news.finance.ua
 3. Депозити знову хочуть «заморозити» [Електронний ресурс] - Режим доступу:http://vsim.ua/Groshi/depoziti-znovu-hochut-zamoroziti-156459.html
 4. НБУ скоротить третину персоналу, підвищить вимоги до капіталу, і створить мегарегулятор[Електронний ресурс] - Режим доступу:http://news.finance.ua
 5. ТОП-10 ставок за депозитами в світі [Електронний ресурс] - Режим доступу:http://groshi-v-kredit.org.ua/top-10-stavok-za-depozytamy-v-sviti.html.
 
 
 
 |  
| 
		 Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License |  
 
 
 
 
 
 |  |