|
|
|
ДІАГНОСТИКА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ В ГАЛУЗІ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВА НА РИНКУ (НА ПРИКЛАДІ ПАТ «РІВНЕНСЬКА КОНДИТЕРСЬКА ФАБРИКА»)
|
12.02.2013 18:28 |
Автор: Мечкало Оксана Ярославівна, студентка Національного університету водного господарства та природокористування, м. Рівне
|
[Секция 1. Экономика и предпринимательство;] |
В умовах трансформаційних змін економіки України ключовим фактором завоювання та утримання позицій на ринку є конкурентоспроможність підприємства. Інструментом для вирішення стратегічних завдань підвищення конкурентоспроможності підприємницького потенціалу підприємства слугує економічна діагностика, яка набуває все більшого поширення в Україні та відіграє важливу роль у підвищенні ефективності використання активів підприємств. Аналіз конкуренції в галузі проводиться в два етапи. На першому етапі дається загальна характеристика конкуренції, аналізується рівень конкуренції на ринку, розглядаються різні показники інтенсивності конкурентної боротьби. На другому етапі аналізується структура виробничо-збутових показників діяльності конкурентів. У підсумку проводиться зіставлення ключових факторів успіху підприємства, що є об’єктом дослідження, з ключовими факторами успіху його конкурентів. В результаті чітко окреслюється положення підприємства на ринку збуту та в галузі. Виявлені переваги та недоліки дають можливість сформувати комплекс заходів щодо покращення діяльності підприємства на ринку [1, с.30]. Об’єктом дослідження обрано публічне акціонерне товариство «Рівненська кондитерська фабрика», засноване Установчим договором від 20 січня 1994 року і зареєстроване як юридична особа розпорядженням міського голови м. Рівне від 19 квітня 1994 року за № 472-Р. Місце знаходження товариства: Україна, м. Рівне вул. Хмільна, 30. Основними видами діяльності підприємтва є: виробництво і реалізація кондитерських виробів та інших продуктів харчування; вирощування і придбання сільськогосподарської продукції, її переробка та реалізація; створення мережі торгівельних точок і магазинів. Кондитерська галузь – одна з найбільш розвинених галузей харчової промисловості України. Виробнича потужність галузі становить 1,5 млн т., що дозволяє повністю забезпечити потреби внутрішнього ринку та експортувати значні обсяги продукції закордон. Українські кондитерські підприємства споживають близько 600 тис. т цукру на рік. Кондитерська промисловість України представлена підприємствами, які входять до системи Державного департаменту продовольства України. При цьому майже чверть обсягів кондитерського виробництва зосереджена на 28 фабриках «Укркондитер», заводах продтоварів «Укрпродсоюзу», у цехах і на підприємствах громадського харчування системи «Укрхліб» [2]. В Україні працюють майже 800 компаній-виробників кондитерської продукції. При цьому 5 компаній-лідерів займають понад 60 % у структурі національного виробництва, що свідчить про високу концентрацію на цьому ринку. Між першими 12–15 найбільшими компаніями конкуренція зберігається на досить високому рівні – як за ціновими, так і за неціновими (якість, упаковка тощо) параметрами та ринкова частка становить від 4 до 26%, виробляють до 72% загального обсягу продукції. Найбільшими виробниками кондитерських виробів в Україні є компанії: Roshen, ЗАТ «АВК», ЛКФ «Світоч», ЗАТ «Крафт Фудз Україна», ЗАТ ВО «Київ-Конті» [3, с.74]. Для оцінки сили конкуренції на ринку певного продукту або в галузі застосовуються різні методики. Дані про основних виробників кондитерських виробів та обсяг виробництва продукції України у 2010 році на ведемо у таблиці 1[3, с.70].
Таблиця 1
Основні виробники кондитерських виробів України у 2010 році
У вітчизняній і світовій практиці для оцінки рівня конкуренції в галузі застосовуть метод розрахунку частки фіксованого числа підприємств на ринку (індекс концентрації - сума часток найбільших трьох підприємств в галузі):
де CR— індекс концентрації найбільших трьох підприємств в галузі, %; qi— частка продажу і-го підприємства, %. При цьому вважається, якщо сукупна ринкова частка 3-ьох підприємств CR < 45% – ринок концентрований; 45% <CR< 70% – ринок помірно концентрований; CR > 70% – ринок висококонцентрований (монополізований) [1, с.17]. Розрахуємо індекс концентрації підприємств в кондитерській галузі:
CR=0,3150+0,1906+0,1450=0,6506
Оскільки CR=65,06%, ринок кондитерських виробів помірно концентрований. Отримані результати проведеного дослідження оцінки конкурентоспроможності ПАТ «Рівненська кондитерська фабрика» необхідно врахувати при розробці конкурентної стратегії підприємства. До резервів підвищення рівня конкурентоздатності ПАТ «Рівненська кондитерська фабрика» слід віднести, по-перше, проведення реорганізації відділу маркетингу та збуту ПАТ «Рівненська кондитерська фабрика». Проведення відділом маркетингу та збуту раціоналізації поточного асортименту продукції шляхом налагодження процесу випуску нової та елімінації застарілої продукції, яка не відповідає вимогам споживачів. Тобто, служба маркетингу повинна провести ретельний аналіз вимог та побажань споживачів з метою визначення тих видів продукції, які користуються попитом. Адже відсутність інформації про ринок призводить до не сфокусованого виробництва та неспроможності задовольнити попит на ринку. Єдиним шляхом для постійного задоволення попиту споживачів є створення внутрішньої системи планування та прогнозування. По-друге, для успішної реалізації товару на ринку необхідне розумне поєднання усіх засобів впливу комплексу маркетингових комунікацій: реклама, зв’язки з громадкістю та стимулювання збуту. Завдяки продуманій і грамотній стратегії просування товару на ринок і завоювання великої прихильності споживачів, можливо досягти високих економічних результатів. По-третє, підтримка високого рівня платоспроможності та фінансової стійкості підприємства, що є основою успішної реалізації конкурентної стратегії, шляхом прискорення ліквідності всіх активів підприємства; залучення стратегічних інвесторів з метою збільшення обсягу власного капіталу та продаж (або здача в оренду) не використовуваних видів основних засобів. Сучасні ринкові умови розвитку економіки України потребують, щоб при розробленні та подальшому впровадженні управлінських рішень враховувалося також конкурентне середовище, в якому перебуває підприємство. Конкурентне середовище характеризується комплексом взаємопов’язаних факторів, кожний з яких діє не ізольовано, а в тісному взаємозв’язку.
Список використаних джерел: 1. Горбачук Ю.А., Кушнір Н.Б. Економічна діагностика: інтерактивний комплекс навчально-методичного забезпечення. – Рівне: НУВГП, 2007-с.174. 2.Основні показники роботи кондитерської галузі за січень – жовтень 2012 року [Електронний ресурс]/Асоціація УКРКОНДТОР. Режим доступу: http://ukrkondprom.com.ua/statistika. 3. Лазебна І. Ринок кондитерських виробів України / І.Лазебна // Товари і ринки.-2011.-№31.-с.67-76.
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|