Для попередження основних стоматологічних захворювань велике значення має догляд за порожниною рота [1,2]. Гігієнічний стан ротової порожнини та дотримання навичок за її доглядом - одні з основних факторів, що формують стоматологічне здоров’я дітей [3,4].
Метою нашої роботи було вивчення рівня санітарно-гігієнічних знань дітей, які проживають в умовах антропогенного навантаження та природних геохімічних умов.
Матеріали та методи. Для вирішення поставленої мети нами було проведено анкетування 558 дітей (основна група) міст Новояворівськ, Яворів Львівської області, які характеризуються високим рівнем забруднення (ЕЗР), серед них віком 6, 9, 12, 14 та 16-ти річних згідно рекомендацій ВООЗ. Групу порівняння склали 214 дітей м. Львова, який належить до екологічно чистого регіону (ЕЧР). Статистична обробка даних проведена методом варіаційної статистики з урахуванням критерію Стьюдента та використанням програмного забезпечення Statistica 7.0 (StatSoft, Inc). Анкету було розроблено на кафедрі стоматології дитячого віку Львівського національного медичного університету імені Данила Галицького.
Результати. Аналіз отриманих даних свідчить, що про необхідність гігієни ротової порожнини знають 68,81±1,14% опитаних, тоді як серед дітей 6-ти річного віку такі знання мають лише — 27,35±1,02% опитаних. Більша частина дітей — 65,23±1,11% - знають про значення гігієни ротової порожнини від батьків, у лікаря стоматолога отримали відомості 11,29±1,25% опитаних, від вчителів або вихователів — 10,22±1,15%, 7,71±1,53% - з рекламних джерел, а 5,56±0,98% осіб стверджували, що таких відомостей їм ніхто не давав.
Дані анкетування показали, що більшість дітей почали чистити зуби з 6-ти річного віку — 58,12±1,79%, а 20,15±1,12% осіб з 9-ти — 10-ти років і лише 5,75±0,89% опитаних цю процедуру почали виконувати з 3 — 4-х річного віку.
У залежності від віку дітей, догляд за порожниною рота є різним. Так, серед дітей 6-ти річного віку щоденно чистять зуби 31,23±1,34% особи, але більшість з них роблять це тільки вранці. З віком зростає кількість дітей, які щоденно доглядають за ротовою порожниною і у дітей 9-ти років складає 52, 58±1,89% і то до сніданку. Двічі на день чистять зуби 21,15±1,58% дітей 9-ти річного віку. Найбільше серед опитаних 92,89±2,69% щоденно доглядають за ротовою порожниною у групі 16-ти річних дітей: 41,57±1,89% з них роблять це регулярно та 54,15±2,01% чистять зуби лише вранці після сніданку. Відсоток дітей, які взагалі не чистять зуби, з віком зменшується з 27,15±1,67% серед дітей 6-ти річного віку до 0,98±0,37% серед 16-ти річних дітей.
Аналіз методики чищення зубів свідчить, що 47,56±1,67% опитаних дітей неправильно чистять зуби. Вони виконують лише горизонтальні рухи та затрачують на цю процедуру до 1 хвилини часу. Тільки 36,54%±1,79% школярів, що пройшли анкетування, дотримуються правильної методики чищення зубів, поєднують вертикальні, горизонтальні та кругові рухи щітки. Найбільша їх частина нами виявлена серед дітей 16-ти річного віку — 75,69±2,34% . У групі 6-ти річних дітей не виявлено жодної дитини, що вміє правильно чистити зуби.
У розробленій нами анкеті було поставлено ряд запитань про вживання дітьми солодощів, адже нераціональне харчування призводить до порушення обміну речовин, розвитку ряду захворювань, в тому числі стоматологічних. Дані анкетування свідчать, що 64,35±2,03% дітей люблять вживати мучні та кондитерські вироби, 12,53±0,87% дітей вживають їх дуже часто, кілька разів протягом дня. Періодично вживають солодощі - 34,56±1,89% опитаних.
Висновок. Отже, підсумовуючи вищезгадане, можна стверджувати, що у більшості дітей, які проживають в екологічно несприятливих регіонах, рівень санітарно-гігієнічних знань і навичок є дуже низьким, а серед дітей 6-ти річного віку з питанням гігієни ротової порожнини ознайомлено лише менше третини опитаних.
Список використаних джерел:
1. Бабієнко ВВ, Михайленко ВЛ. Гігієнічна оцінка впливу довкілля на здоров'я дітей сільської місцевості півдня України. Проблеми екології та медицини. 2015;19.1-2:3–6.
2. Борисова ІВ. Стимулювання медико-гігієнічної активності молоді - важливий напрямок поліпшення стоматологічного здоров'я. Україна.
Здоров'я нації. 2016;3:70‒75.
3. Каськова ЛФ, Батіг ВМ, Абрамчук ІІ. Стан ротової порожнини та профілактика стоматологічних захворювань у підлітків, які навчаються у різних закладах освіти за різними формами навчання (огляд літератури). Буковинський медичний вісник. 2017.21.2:137‒143.
4. Хоменко ЛО, Остапко ОІ, Біденко НВ. Вплив стану організму на стоматологічні захворювання у дітей та підлітків. Медична наука України. 2016.12.1-2:58‒62.
|