:: ECONOMY :: ОЦІНЮВАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНТНОСТІ УПРАВЛІНСЬКИХ ПРАЦІВНИКІВ :: ECONOMY :: ОЦІНЮВАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНТНОСТІ УПРАВЛІНСЬКИХ ПРАЦІВНИКІВ
:: ECONOMY :: ОЦІНЮВАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНТНОСТІ УПРАВЛІНСЬКИХ ПРАЦІВНИКІВ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 20



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ОЦІНЮВАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНТНОСТІ УПРАВЛІНСЬКИХ ПРАЦІВНИКІВ

 
23.05.2019 11:24
Автор: Дарміць Ростислав Зеновійович, старший викладач кафедри менеджменту і міжнародного підприємництва, Інститут економіки і менеджменту, Національний університет «Львівська політехніка»; Настьошин Наталія Романівна, кафедра обліку та аналізу, Інститут економіки і менеджменту, Національний університет «Львівська політехніка»
[Секція 2. Менеджмент. Маркетинг;]

Успішне функціонування підприємств в умовах конкурентного середови-ща забезпечується наявністю відповідних факторів виробництва, до яких слід віднести і персонал, що володіє певними характеристиками. Кадровий потенці-ал, що сформований у результаті накопичення працівниками визначеного запа-су знань, навичок, здібностей, мотивацій і стану здоров'я, - доцільно використа-ти у тій чи іншій сфері.

Потенціал – сукупність усіх наявних засобів, можливостей, продуктивних сил і т. ін., що можуть бути використані в якій-небудь галузі, ділянці, сфері. За-пас чого-небудь, резерв. Приховані здатності, сили для якої-небудь діяльності, що можуть виявитися за певних умов [1, с.902].

Оцінювання потенціалу, а також рівня його використання є важливим для керівництва підприємства. Цей процес дозволяє визначити відповідність харак-теристик людини вмінням, знанням, навичкам, необхідним для виконання функ-ціональних обов’язків (ф/о) згідно посадової інструкції (п/і), а також щоб ви-значити нахили, риси характеру і перспективи майбутнього професійного чи кар’єрного зростання.

Оцінювати – визначати якості, цінність і т. ін. кого-, чого-небудь. Склада-ти уявлення, робити висновки про кого-, що-небудь, визначити суть, характер, значення, роль і т. ін. чогось. Розуміти, визнавати позитивні якості, цінність і т. ін. кого-, чого-небудь [1, с.693]. Різноманітність оцінки працівників підпри-ємств узагальнюється у низці аспектів [2, с.183]:

• оцінка як елемент управління персоналом і як система атестації кадрів;

• оцінка як необхідний засіб пізнання якісного стану трудових ресурсів підприємства, його слабких і сильних сторін;

• оцінка як основа для вдосконалення й розвитку індивідуальних трудових рис працівника;

• результати оцінки є найважливішим мотиваційним чинником поліпшен-ня трудової діяльності й ставлення до праці.

Тлумачення компетентності – динамічна комбінація знань, вмінь і практи-чних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально-етичних цінностей, яка визначає здатність особи успішно здійснювати професійну та подальшу діяльність [3]. Компетентний – 1) який має достатні знання в якій-небудь галузі, який з чим-небудь добре обізнаний; 2) який має певні повноваження [1, с. 445].

Компетентність управлінця на відповідність посаді слід розглядати крізь призму таких складових, як знання, вміння, навички, нахили чи здібності та ви-значальні риси характеру (табл.1).




Будь-який управлінець, що є частиною апарату управління (АУ), при найманні на роботу, фактично повинен освоїти/опанувати ф/о посади, на яку він претендує.

Тому обов’язки (згідно п/і) формують своєрідний потенціал для розвитку компетентності управлінця на відповідній посаді, тоді як рівень володіння ф/о вказує на величину використання потенціалу компетентності на посаді. Потен-ціал посади можна прирівняти до рівня (величини) компетентності, якою має володіти управлінець на конкретній посаді в межах ланок та рівнів управління ОСУ.

Апарат управління - це сукупність органів управління або працівників цих органів чи іншої організації та установи [4]; складна, скоординована систе-ма, що виникає в результаті горизонтального і вертикального поділів управлін-ської праці; базується на поєднанні сформованої структури управлін-ня ("скелету") з відповідним штатом менеджерів, які здійснюють процес мене-джменту з метою забезпечення управлінського впливу на керовану підсистему організації [5, с.64].

Таким чином, керівнику, який дбає за результати свого підприємства, слід періодично здійснювати моніторинг персоналу на різних посадах АУ для вияв-лення рівня відповідності; наявності потенціалу розвитку на займаній посаді; відповідності рівня винагороди – рівню компетентності працівника.

По суті посадова компетентність має бути віддзеркалена у професійно-кваліфікаційній характеристиці та п/і, які, як правило, формулюються «розми-то» [6].

Як приклад, на основі п/і головного бухгалтера можна оцінити компетен-тність, а також потенціал розвитку на посаді [посадової компетентності]. Для конкретного управлінця можна знайти відображення знань, вмінь і навичок у п/і. Проте, ці складові компетентності певною мірою залежать від особистісних якостей, які дають можливість оцінити працівника за інших умов функціону-вання. Встановивши рівні вагомості для складових п/і можна оцінити рівень компетентності управлінця як за участі експерта, так і безпосередньо шляхом самооцінювання (табл.2).










За результатами аналізування п/і головного бухгалтера існує потенціал для розвитку компетентності на рівні 33,5 відсоткових пункти.

Варто зазначити, якщо рівень успішності управлінця становить/прямує до 95-100 %, то це свідчить про обґрунтоване обіймання посади, повноцінну про-фесійну самореалізацію фахівця на посаді, відповідність рівня ЗП, адекватність фахівця затребуваному згідно п/і рівню професійних вимог.

Проте, можлива ситуація, коли потенціал розвитку працівника на форма-льній посаді вичерпаний або наближається до умовної 1 (100%). В такому ви-падку, якщо працівника не задовільняє існуюче становище, керівництву варто вжити заходів щодо забезпечення працівнику перспектив роботи, яка у більшій мірі відповідатиме його можливостям, інтересам та наявній кваліфікації, з ура-хуванням оплати праці.

Якщо ж відсоток успішності є нижчим 1, то це вказує з одного боку, на рівень володіння/опанування посадовими обов’язками фахівцем, а з іншого – існує потенціал для розвитку працівника на посаді, чому можна сприяти шля-хом мотивування, забезпечення передумов навчання, перепідготовки чи підви-щення кваліфікації тощо.

У процесі оцінювання посадової компетентності важливо врахувати нюан-си.

1. Наповнення п/і, яку необхідно розробляти на основі кваліфікаційних характеристик посад та особливостей штатного розпису, а також з урахуванням світових тенденцій, запитів і конкурентних пропозицій ринку праці. Для уник-нення загроз дублювання ф/о важливим є визначення і чітке розмежування зон відповідальності управлінців з урахуванням специфіки та цілей діяльності підп-риємства.

2. Щодо п/і для однакових посад на різних підприємствах може існувати низка відмінностей функціонального, організаційного чи адміністративно-го характеру, що накладатиме відбиток на оцінюванні і порівнянні компетент-ності.

3. Відхилення у процесі оцінювання експертами чи шляхом самооцінки. В першому випадку результати будуть залежати від рівня компетентності та вузькоспеціалізованості експертів у питаннях оцінювання. При самооцінюванні управлінець може як недооцінити, так і переоцінити свої можливості через ха-рактерологічні чи фізіологічні причини (амбітність, вік, очікування тощо).

4. Оцінювання за п/і не враховує швидкості виконання роботи. Однак, уміння раціонально планувати/використовувати робочий час та критерій своє-часності при виконанні ф/о дозволяє компенсувати цей момент. Додатково мо-жна врахування фактор часу не лише через критерій своєчасності, але й – випе-редження/перевищення вимог затрат часу, можливості отримання часового ре-зерву внаслідок якісних параметрів компетентності фахівця на посаді.

Рівень наповнення п/і управлінця фактично визначає поле діяльності, що може характеризуватись такими показниками, як напруженість, насиченість, де-талізація та формалізованість трудових процесів. Очевидно, що на різних підп-риємствах з огляду на політику, ОСУ, масштаб діяльності, – рівні такої інстру-ктивної бази можуть суттєво відрізнятись, що також вносить корективи в оці-нювання.

Водночас, за однакових/співмірних умов формування системи вимог до управлінця на посаді такий підхід через порівняння рівнів посадової компетен-тності (або потенціалу розвитку) дозволяє зацікавленим респондентам такої ін-формації об’єктивно співвідносити компетентність фахівців у системі координат посадових обов’язків.

Список використаних джерел: 

1. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. – Київ; Ірпінь: Перун, 2005. – 1728 с.; 

2. Федулова Л. І. Менеджмент організацій: Підручник. – Київ: Либідь, 2004. – 448 с.; 

3. ЗУ «Про освіту» № 2145-VIII від 5.09.2017 р., зі змінами від 20.12.2018р.; 

4. Економічна енциклопедія: У 3-х томах. т. 3. / Редкол.: С. В. Мочерний (відп. ред.) та ін. – К.: Видавничий центр “Академія”, 2000. – 864 с.; 

5. Менеджмент: графічна і таблична візуалізація: навч. посібник / О. Є. Кузьмін, О. Г. Мельник, І. С. Процик, С. Б. Романишин, Р. З. Дарміць. –  4-те вид., випр. та допов. – Львів: Видавництво ЛП, 2018. – 375 с.; 

6. Гончаренко С. Українсь-кий педагогічний словник. - К.: Либідь, 1997 - 206 с.; 

7.  Посадова компетент-ність як новаторство у визначенні навчальних потреб службовців органів пуб-лічного управління / С. А. Попов, Н. В. Бєдєлєва // Теоретичні та прикладні пи-тання державотворення. - 2011. - Вип. 8. - С. 520-532. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tppd_2011_8_36



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО АНАЛІЗУ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ
30.05.2019 16:13
ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ СТИМУЛЮВАННЯ ПЕРСОНАЛУ НА ОСНОВІ КЛЮЧОВИХ ПОКАЗНИКІВ ЕФЕКТИВНОСТІ
29.05.2019 13:06
ОСНОВНІ ПРИЧИНИ НЕВДАЧ РЕФОРМУВАННЯ АПК
29.05.2019 12:51
CRM-СИСТЕМА ЯК ІНСТРУМЕНТ УДОСКОНАЛЕННЯ ВЗАЄМОВІДНОСИН З КЛІЄНТАМИ
27.05.2019 12:52
МЕНЕДЖМЕНТ СУБЪЕКТА ХОЗЯЙСТВОВАНИЯ НА МЕЖДУНАРОДНЫХ РЫНКАХ НА ОСНОВЕ ЦЕЛИ
21.05.2019 19:48
КЛАСИФІКАЦІЯ ОСНОВНИХ ОЗНАК СИСТЕМИ МЕНЕДЖМЕНТУ ТУРИЗМУ
17.05.2019 12:54




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.218 сек. / Mysql: 1396 (0.169 сек.)