:: ECONOMY :: ІНСТИТУЦІЙНА МОДЕЛЬ ВИРОБНИЦТВА ТА ЗНАНЬ ТНК :: ECONOMY :: ІНСТИТУЦІЙНА МОДЕЛЬ ВИРОБНИЦТВА ТА ЗНАНЬ ТНК
:: ECONOMY :: ІНСТИТУЦІЙНА МОДЕЛЬ ВИРОБНИЦТВА ТА ЗНАНЬ ТНК
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 22



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ІНСТИТУЦІЙНА МОДЕЛЬ ВИРОБНИЦТВА ТА ЗНАНЬ ТНК

 
17.01.2019 14:27
Автор: Бусарєва Тетяна Геннадіївна, кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародної економіки, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
[Секція 8. Світова економіка та міжнародні відносини;]

Найважливішим елементом розвитку світової економіки і міжнародних економічних відносин є транснаціональні корпорації (ТНК). В останні десятиліття їм приділяється багато уваги. Сьогодні немає жодного значного процесу в світовій економіці, що відбувався б без участі ТНК. Під визначенням ТНК розуміються підприємства (фінансово-промислові об'єднання), яким належать чи які контролюють комплекси виробництва або обслуговування, що знаходяться за межами тієї країни, в якій ці корпорації базуються, що мають велику мережу філій і відділень у різних країнах і що займають провідне становище у виробництві і реалізації того чи іншого товару.

Корпоративне знання - це знання, що створюється (або купується), що використовується і розповсюджується фірмою для досягнення поставлених перед нею цілей і рішення задач. Це результат витрачених співробітниками організації розумових, тимчасових і інших ресурсів або це зовнішнє знання, що купується корпорацією [1, стр.35]. Корпоративне знання складається з двох елементів: інноваційні знання - все нові знання, які фірма або сама створює, або залучає ззовні; рутинні знання - усталені знання фірми, які вона використовує в своїй повсякденній діяльності.

Рутинні знання представляють стереотипи поведінки, які дозволяють знижувати трансакційні витрати, полегшують вибір в умовах невизначеності. Інноваційні знання роблять фірму носієм інтерспеціфіческого ресурсу, в деякому роді монополістом. З іншого боку, інноваційні знання сприяють зростанню трансакційних витрат, ризику невизначеності, а також виникнення умов для опортуністичного поведінки, що призводить до підвищення уразливості фірми.

Існують умови переходу інноваційного знання в рутинне:

- відповідність інноваційного знання сфері діяльності корпорації або її структурних підрозділів;

- необхідність даного знання співробітникам корпорації для підвищення ефективності їх праці;

- наявність фахівців достатнього рівня кваліфікації або можливість їх найму;

- корисність для корпорації (економія різних видів ресурсів, підвищення ефективності роботи відділу, корпорації).[2, стр.1085-1105]

Інший критерій класифікації корпоративних знань - ступінь їх формалізації:

1) формалізовані знання - знання, які можуть бути кодифіковані і передані засобами формального мови від однієї особи іншій. До цього типу можна віднести знання, що містяться в будь-яких документах, представлені у вигляді таблиць, схем, графіків, формул. Ці знання можуть легко зберігатися і поширюватися;

2) неформалізовані знання - це знання, які не представлені у вигляді формальної системи або обчислення. Це можуть бути ідеї співробітників фірми, їх концепції та припущення, досвід, інтуїція, уміння, враження, думки, відносини, а також правила і норми ділового обороту, ніде не прописані, але припускаються і всім відомі. Ці знання набуваються на практиці і тільки частково можуть передаватися від однієї особи до іншої в залежності від здібностей людей до придбання нових знань.

Корпоративні знання проходять відбір. Це призводить до того, що частина знань залишається всередині корпорації і стає рутинним знанням, а інша частина експортується в зовнішнє середовище на оплатній основі, приносячи грошову користь корпорації [14]. Всі процеси, пов'язані з виробництвом і застосуванням знань всередині корпорації, можна розбити на етапи:

- виробництво інноваційних знань фірми;

- аналіз застосовності інноваційних знань (чи можливо завдяки новому знанню підвищити ефективність роботи корпорації або окремих її підрозділів);

- якщо позитивний ефект від застосування інноваційного знання всередині корпорації можливий, то нове знання перекладається в розряд усталених, або рутинних знань;

- якщо такий позитивний ефект неможливий, то кращим рішенням є експорт незатребуваного інноваційного знання в зовнішнє середовище на оплатній основі;

- крім експорту корпорація також запозичує із зовнішнього середовища нові знання, виробляти які самостійно корпорація не в змозі (або витрати виробництва корпоративних знань вище принесеної ними користі[3, стр.205-207]

На сьогодні найбільшої актуальності набула інституційна модель виробництва та управління корпоративним знанням організації . Групи інститутів формуються під впливом потреб підприємства при вирішенні виробничих завдань [9]. Важливе значення приймають інститути виробництва нових знань. Під інститутами виробництва нових знань розуміються правила і норми, що створюють умови для генерації необхідних організації нових знань. Але в економіці знань головне - не стільки створити нове знання, скільки продуктивно його використовувати. Тому доцільно запропонувати таку сукупність інститутів, що регламентують діяльність корпорації:

1) інститут використання знань - це усталені норми застосування знань співробітниками корпорації у своїй професійній діяльності;

2) інститут поширення знань пов'язаний з тим, що для підвищення ефективності роботи корпорації необхідно повсюдне поширення знань всередині корпорації;

3) інститут відносин з контрагентами - це усталені норми взаємодії корпорації з іншими господарюючими суб'єктами ринкових відносин ;

4) інститут перетворення знань являє собою сукупність норм, що дозволяють своєчасно доповнювати і оновлювати необхідні знання ;

5) інститут управління знаннями визначає напрямки діяльності, можливості і доцільності фінансування виробництва нових знань всередині корпорації ;

6) інститут впливу зовнішнього середовища пов'язаний з тим, що сукупність економічних, політичних, соціальних, екологічних та інвестиційних умов в місці знаходження корпорації істотно впливає на її діяльність;

7) інститути імпорту - експорту знань регламентують правила взаємодії корпорації з фірмою - виробником і фірмою - покупцем знань ;

8) інститут оцінки ризиків виробництва знань являє норми і правила обліку корпорацією виникаючих ризиків;

9) інститут оцінки сумлінності учасників контрактних відносин необхідний для регулювання взаємовідносин учасників і оцінки їх сумлінності, що дозволяє знизити ризик можливих збитків від опортуністичного поведінки будь-кого з них.

Серед основних сучасних тенденцій діяльності цих компаній можна виділити тенденції, пов'язані з концентрацією та централізацією капіталу. Йдуть інтенсивні об'єднавчі процеси злиттів і поглинань. Поряд з цим зростає значення малих і середніх ТНК, особливо у високотехнологічних галузях, де основний дохід підприємствам дає інтелектуальний капітал. ТНК високотехнологічних галузей промисловості утворили "нові економіки", що розвиваються більш інтенсивно, ніж "старі", при цьому технологічний і організаційний розрив між ними стає все відчутнішою. Сучасні тенденції розвитку ТНК пов'язані насамперед з новими інформаційними технологіями, завдяки яким стали можливими організація "горизонтальних" ТНК і виникнення різноманітних мережевих структур управління.

Список використаної літератури

1. Арсеньев М. С. Транснациональные корпорации // Российский экономический журнал. – 2017. - № 12. – 35с.

2. Blind G., Pyka A. The rule approach in evolutionary economics: A methodological template for empirical research // Journal of evolutionary economic. – 2018. – №5. – Р. 1085-1105.

3. Foster J., Pyka A. Introduction: co-evolution and complex adaptive systems in evolutionary economics // Journal of evolutionary economics. – 2016/ – № 2. – Р. 205-207.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
СТАН ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ЕКСПОРТУ ТА ІМПОРТУ В УКРАЇНІ
19.02.2019 09:42




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.147 сек. / Mysql: 1396 (0.111 сек.)