:: ECONOMY :: ДОСЛІДЖЕННЯ МІЖНАРОДНИХ ІНІЦІАТИВ ЩОДО РИЗИКІВ ТРАНСФЕРТНОГО ЦІНОУТВОРЕННЯ :: ECONOMY :: ДОСЛІДЖЕННЯ МІЖНАРОДНИХ ІНІЦІАТИВ ЩОДО РИЗИКІВ ТРАНСФЕРТНОГО ЦІНОУТВОРЕННЯ
:: ECONOMY :: ДОСЛІДЖЕННЯ МІЖНАРОДНИХ ІНІЦІАТИВ ЩОДО РИЗИКІВ ТРАНСФЕРТНОГО ЦІНОУТВОРЕННЯ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 29

Термін подання матеріалів

23 квітня 2024

До початку конференції залишилось днів 0



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ДОСЛІДЖЕННЯ МІЖНАРОДНИХ ІНІЦІАТИВ ЩОДО РИЗИКІВ ТРАНСФЕРТНОГО ЦІНОУТВОРЕННЯ

 
28.07.2021 22:26
Автор: Дейнека Вікторія Феліксівна, завідувач відділу Науково-дослідного інституту фіскальної політики Університету державної фіскальної служби України; Шавло Ірина Анатоліївна, науковий співробітник Науково-дослідного інституту фіскальної політики Університету державної фіскальної служби України
[Економічне спрямування]

Протягом останніх десятиліть на глобальному рівні відбулися суттєві зміни у світовому економічному, фінансовому та податковому просторі. Дедалі більше уваги приділяється таким податковим наслідкам глобалізації економічної діяльності, як використання нових фінансових інструментів, новітніх мобільних інформаційно-комунікаційних технологій; збільшення в геометричній прогресії кількості та обсягів надання послуг, операцій, предметом яких є нематеріальні активи; розширення практики використання мультинаціональними підприємствами (транснаціональними корпораціями) «податкових сховищ (гаваней)»; агресивне податкове планування; реструктуризація моделей бізнесу з метою зниження бази оподаткування;  використання ТЦ тощо. 

Розмивання бази оподаткування та виведення прибутку з-під оподаткування (BEPS) – проблема глобального характеру, яка породила глибоку економічну кризу, вирішення якої є викликом для багатьох країн світу. 

Одним із методів таких процесів стало запровадження низкою країн системи державного регулювання та контролю за ТЦ.

З метою реагування на зазначені фактори виникла необхідність в об’єднанні зусиль двох міжнародних інституцій ОЕСР та Групи двадцяти (G 20) для вироблення дієвих рішень щодо BEPS та вирішення питань, пов’язаних із міжнародним оподаткуванням. Такий підхід дозволив залучати до цього процесу не тільки країни-члени цих інституцій, а й значну кількість держав-партнерів і країн, що розвиваються. 

Як наслідок, у багатьох країнах світу проведено суттєві реформи систем оподаткування, які зумовили формування нових вимог до ведення бізнесу. 

Основним документом проєкту ОЕСР і Групи двадцяти, для вирішення зазначеної проблеми є План BEPS. П’ятнадцять кроків цього Плану передбачають здійснення комплексу заходів, які дають змогу країнам-учасницям боротися з агресивним податковим плануванням, спрямованим на штучне зменшення бази оподаткування, та переміщенням оподатковуваного прибутку до низькоподаткових юрисдикцій.

Характеристика кроків BEPS та інших міжнародних ініціатив щодо ризиків ТЦ закладена у таких діях [1]:

1. Підготовка заходів з питань оподаткування підприємств цифрового сектору. Його мета виявлення основних труднощів застосування поточних правил міжнародного оподаткування компаній, що працюють у цифровому секторі, а також розроблення детальних варіантів вирішення проблем, ураховуючи загальний глобальний підхід і порядок прямого та непрямого оподаткування. 

План передбачає аналіз таких питань:

1) «цифрова» присутність у країні без створення податкової присутності;

2) віднесення вартості, яка формується в результаті передання інформації користувачам шляхом продажу/надання цифрових продуктів та послуг;

3) кваліфікація та визначення джерела доходу в нових моделях ведення бізнесу;

4) забезпечення податкових зборів з ПДВ / податку на торговельну діяльність та надання послуг щодо діяльності міжнародних компаній, які працюють у цифровому секторі.

2. Усунення різноманіття у сфері оподаткування гібридних інструментів. Цей  захід полягає у розробленні положень Модельної конвенції ОЕСР та рекомендацій щодо зміни положень національних законодавчих актів для усунення наслідків (наприклад, відсутність податкового законодавства в обох юрисдикціях, використання гібридних фінансових інструментів). Зазначене передбачає такі етапи:

1) внесення змін в Модельну конвенцію ОЕСР, щоб обмежити використання пільг за Договорами про уникнення подвійного оподаткування в ситуаціях, що призводять до зловживань;

2) розроблення положень національних законодавчих актів, що протидіють повному звільненню на рівні одержувача прибутку, за якими сторона,  що проводить виплати застосовує податковий звіт;

3) розроблення положень національних законодавчих актів, які обмежують застосування податкового обліку за платежем, що не підлягає податковій ставці на рівні отримувача доходу або не підлягає податковій звітності згідно з правилами оподаткування контрольованих іноземних компаній (CFC) або іншими зіставними правилами тощо;

4) облік витрат для цілей оподаткування платежів, за якими податковий висновок також застосовується в іншій юрисдикції;

5) розроблення положень, що регулюють ситуацію, коли понад одна країна претендує на застосування заходів, окреслених вище, до будь-якої транзакції або структури.

3. Посилення правил щодо контрольованих іноземних компаній. Правила контрольованих іноземних компаній актуальні в межах проєкту BEPS, оскільки розроблені для протидії виведенню прибутку компаній-резидентів на рівень дочірніх компаній, розташованих у низькоподаткових юрисдикціях. Відповідно до Плану, крім того, що ці правила передбачають податкові зобов’язання у країні резиденції кінцевої материнської компанії, вони також позитивно впливають на податкову систему у країні джерела доходу, оскільки обмежують переведення прибутку в низькооподатковуваних юрисдикціях.

4. Обмеження розмивання податкової бази за допомогою використання вирахування процентних витрат, а також витрат за іншими інструментами фінансування. Захід полягає в аналізі ефективності різних обмежень шляхом вирахування процентних витрат, а також розроблення рекомендацій щодо змісту положень, які протидіють розмиванню податкової бази. Також передбачається розроблення правил трансфертного ціноутворення щодо операцій з надання фінансових гарантій, гарантій виконання договорів, деривативів, венчурного фінансування та договорів страхування.

5. Удосконалення заходів боротьби з податковими зловживаннями, зокрема порядку обміну інформацією та вимог до фактичної присутності. Це стосується введення більш ефективного обміну інформацією, а також вимог до фактичної присутності для застосування податкових пільг.

6. Заходи, спрямовані проти протиправних дій, шляхом застосування угод про уникнення подвійного оподаткування. У межах цього заходу передбачається розроблення положень Модельної конвенції ОЕСР та рекомендацій щодо зміни положень національних законодавчих актів для унеможливлення зловживань положеннями договорів про уникнення подвійного оподаткування у визначених обставинах.

7. Заходи проти штучного уникнення статусу постійного представництва. Визначення терміна «постійне представництво» буде переглянуте для того, щоб унеможливити випадки зловживань, за якими здійснюються правила незалежного агенту, а також структури з участю комісіонерів та штучного поділу діяльності на відповідність вимогам, що дозволяють отримувати пільги, передбачені для підготовчих та допоміжних видів діяльності.

8. Нематеріальні активи. У межах цього пункту планується доповнити правила, що регулюють трансфертне ціноутворення, положеннями, які протидіятимуть BEPS завдяки переданню нематеріальних активів всередині групи. Зокрема, планується:

- формулювання нового визначення поняття «нематеріальні активи»;

- забезпечення належного розподілу прибутку від передання та використання нематеріальних активів;

- розроблення правил щодо передання нематеріальних активів, за якими складно здійснити оцінювання;

- внесення поправок про порядок розподілу витрат між взаємозалежними особами. 

Передбачені результатом цього пункту Плану внесення змін до Модельної конвенції ОЕСР.

9. Ризики і капітал. В межах цього пункту заплановано доповнити правила, що регулюють трансфертне ціноутворення, заходами  BEPS, в результаті яких відбуватиметься передання значного обсягу ризиків або розподіл капіталу всередині групи, особливо щодо факту перенесення прибутку унаслідок прийняття договірних ризиків або надання капіталу. Країнам необхідно розробити заходи, які забезпечать відповідність отриманого доходу та виробленої вартості.

10. Інші транзакції з високим рівнем ризику. Пропонується доповнити правила, що регулюють передавальне ціноутворення, положеннями, що протидіють BEPS шляхом здійснення транзакцій з високим рівнем ризику між взаємопов’язаними особами, шляхом:

- уточнення порядку застосування методів підтвердження ринкового рівня цін товару та послуги для цілей оподаткування, зокрема методу розподілу прибутку; 

- введення відповідних змін, що суперечать звичайним способам розмивання податкової бази, таких як виплата винагороди за надання управлінських послуг, а також облік для цілей оподаткування витрат головної організації.

11. Розроблення порядку збирання та аналізу інформації про розмивання податкової бази та виведення прибутку з-під податку на прибуток.  Очікуваний результат цього пункту Плану є рекомендації щодо типу інформації та методології для аналізу інформації.

12. Розроблення вимог щодо обов’язкового розкриття інформації платниками  податків інформації про транзакції з використанням схем агресивного податкового планування. На цьому етапі пропонується розроблення рекомендацій щодо обов’язкового розкриття інформації про агресивні або неправомірні угоди, режими або структури, з урахуванням витрат на податкові органи та бізнес, а також досвід інших країн у реалізації цих проєктів. Міжнародні податкові схеми потребують особливої уваги. У межах цього періоду необхідно проаналізувати поняття «податкові вигоди», а також розробити модельні угоди про обмін інформацією щодо міжнародних податкових схем між податковими органами. Положення  цього пункту Плану є рекомендаціями щодо зміни положень національних законодавчих актів.

13. Перегляд вимог до підготовки документації з трансфертного ціноутворення. Податкові органи часто стикаються із труднощами розуміння повного ланцюга створення вартості, що утруднює застосування  принципу «витягнутої руки» і збільшує можливості для зловживань у межах BEPS.

14. Удосконалення механізмів вирішення спорів, що передбачає розроблення механізму вирішення проблем, пов’язаних із застосуванням договорів, зокрема таких, як відсутність положень про арбітражне вирішення спорів, а також можливість відмови в доступі до цієї процедури й арбітражної процедури.

15. Розроблення багатостороннього інструменту для внесення змін до двосторонніх угод. Захід, спрямований на реалізацію вказаних пунктів Плану. Будь-які зміни в Модельній конвенції ОЕСР не будуть прямо впливати  на двосторонні угоди. А крім того, зміни цих угод потребують багато часу. Отже, передбачається розроблення багатостороннього договору з метою внесення змін у двосторонній договір для забезпечення інноваційного підходу в питаннях міжнародного оподаткування.

Резюмуючи, необхідно зауважити, що боротьба з «агресивним податковим плануванням» – це послідовна і цілеспрямована робота міжнародних інституцій, яка має  підтвердження в ухваленні конкретних рішень із послідовною їхньою реалізацією. Це видно на прикладі внесення змін до Директиви ЄС про материнські та дочірні компанії, запуску обміну інформацією фінансового характеру між податковими органами, у тому числі відповідно до стандартів автоматичного обміну ОЕСР, трансформації і вдосконалення національного законодавства в галузі податкового контролю за трансферним ціноутворенням як у державах ЄС, так і Україні. 

Список використаних джерел:

1. План BEPS Організації економічного співробітництва та розвитку. URL: https://www.oecd.org/tax/beps/beps-actions/ (дата звернення 23.07.2021).



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ОСОБЛИВОСТІ ОБЛІКУ КАПІТАЛЬНИХ ІНВЕСТИЦІЙ
25.07.2021 23:20
FORMATION OF AN EFFECTIVE PROFIT MANAGEMENT SYSTEM
25.07.2021 23:02
ДО ПИТАННЯ ПРО КОНКУРЕНТНУ РОЗВІДКУ
02.08.2021 20:54




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.222 сек. / Mysql: 1396 (0.176 сек.)