Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) - сукупність методів, виробничих процесів і програмно-технічних засобів, інтегрованих з метою збору, обробки, зберігання, поширення, відображення і використання інформації в інтересах її користувачів [1].
З появою в процесі утворення такої складової, як інформатизація, стало доцільним переглянути її завдання. Основними з них є:
• підвищення якості підготовки фахівців на основі використання в навчальному процесі сучасних інформаційних технологій;
• застосування активних методів навчання і, як результат, підвищення творчої та інтелектуальної складових навчальної діяльності;
• інтеграція різних видів освітньої діяльності (навчальної, дослідницької і т.д.);
• адаптація інформаційних технологій навчання до індивідуальних особливостей слухача (студента);
• забезпечення безперервності і наступності у навчанні та вихованні;
• розробка інформаційних технологій дистанційного навчання;
• вдосконалення програмно-методичного забезпечення навчального процесу.
Можна виділити кілька аспектів використання різних освітніх засобів ІКТ в освітньому процесі:
1. Мотиваційний аспект. Застосування ІКТ сприяє збільшенню інтересу і формування позитивної мотивації слухачів (студентів), оскільки створюються умови:
• максимального врахування індивідуальних освітніх можливостей і потреб слухачів (студентів);
• широкого вибору змісту, форм, темпів і рівнів проведення навчальних занять;
• розкриття творчого потенціалу слухачів (студентів);
• освоєння студентами сучасних інформаційних технологій.
2. Змістовний аспект. Можливості ІКТ можуть бути використані:
• при побудові інтерактивних таблиць, плакатів та інших цифрових освітніх ресурсів по окремим темам і розділів навчальної дисципліни,
• для створення індивідуальних тестових міні-занять;
• для створення інтерактивних домашніх завдань і тренажерів для самостійної роботи студентів.
3. Навчально-методичний аспект. Електронні та інформаційні ресурси можуть бути використані в якості навчально-методичного супроводу освітнього процесу.
Викладач може застосовувати різні освітні засоби ІКТ при підготовці до заняття; безпосередньо при поясненні нового матеріалу, для закріплення засвоєних знань, в процесі контролю якості знань; для організації самостійного вивчення слухачами (студентами) додаткового матеріалу і т.д.
Комп'ютерні тести і тестові завдання можуть застосовуватися для здійснення різних видів контролю та оцінки знань.
Крім того, викладач може використовувати різноманітні електронні та інформаційні ресурси при проектуванні навчальних і позанавчальних занять.
4. Організаційний аспект. ІКТ можуть бути використані в різних варіантах організації навчання:
• при навчанні кожного слухача (студента) за індивідуальною програмою на основі індивідуального плану;
• при фронтальній або підгруповій формах роботи.
5. Контрольно-оцінний аспект. Основним засобом контролю і оцінки освітніх результатів слухачів (студентів) в ІКТ є тести і тестові завдання, що дозволяють здійснювати різні види контролю: вхідний, проміжний і підсумковий. Тести можуть проводитися в режимі on-line (проводяться на комп'ютері в інтерактивному режимі, результат оцінюється автоматично системою) і в режимі off-line (оцінку результатів здійснює викладач з коментарями, роботою над помилками) [2].
Таким чином, використання ІКТ у підготовки фахівців спеціальності «Публічне управління та адміністрування» значно підвищує не тільки ефективність навчання, але і допомагає вдосконалювати різні форми і методи навчання, підвищує зацікавленість студентів у глибокому вивченні програмного матеріалу.
Список використаних джерел:
1. Гончаренко С. Український педагогічний словник. — К. : Либідь, 1997. — 376 с.
2. Інформаційно-аналітична система контролю та оцінювання навчальної діяльності студентів ВНЗ : монографія / [А. А. Тимченко, Ю. В. Триус, І. В. Стеценко, Л. П. Оксамитна та ін.]. — Черкаси : МакЛаут, 2010. — 300 с.
|