:: ECONOMY :: ЕКОЛОГІЧНІ ПОДАТКИ ЯК СТИМУЛИ НИЗЬКОВУГЛЕЦЕВОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ :: ECONOMY :: ЕКОЛОГІЧНІ ПОДАТКИ ЯК СТИМУЛИ НИЗЬКОВУГЛЕЦЕВОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ
:: ECONOMY :: ЕКОЛОГІЧНІ ПОДАТКИ ЯК СТИМУЛИ НИЗЬКОВУГЛЕЦЕВОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 21



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ЕКОЛОГІЧНІ ПОДАТКИ ЯК СТИМУЛИ НИЗЬКОВУГЛЕЦЕВОГО РОЗВИТКУ В УКРАЇНІ

 
27.01.2017 11:44
Автор: Гайдуцький Іван Павлович, кандидат економічних наук
[Секція 6. Податкова система. Бюджетна система. Правові відносини в економічній системі;]

Одним із найбільш ефективних механізмів стимулювання економічного розвитку є податкова політика. Шляхом зниження податків держава може сигналізувати підприємствам про бажані для суспільства тенденції розвитку. І, навпаки, шляхом збільшення податкового навантаження – попереджати підприємства про необхідність зміни характеру економічної діяльності, яка шкодить суспільним інтересам. Однак у багатьох країнах світу податкова система сформована на базі застарілого світогляду, коли природний капітал вважався «безкоштовним», атмосфера – безпечною і її неможливо було забруднити, а клімат – стабільним і його неможливо змінити наслідками економічної діяльності. Такий підхід призвів до виснаження природних ресурсів, забруднення навколишнього середовища і загроз катастрофічних змін клімату. Для зупинки цих негативних тенденцій світовій спільноті необхідно розвивати податкову політику, щоб запобігти надмірному споживанню і виснаженню природних ресурсів та захистити навколишнє середовище від викидів парникових газів.
Таку роль можуть відіграти спеціальні енергетичні та екологічні податки. Однак діюча практика цих податків у переважній більшості «прив’язана» до ресурсів або до виробничих потужностей, а не до результатів – наслідків шкідливої діяльності, зокрема викидів парникових газів. І це серйозна проблема системи екологічних податків, що вимагає подальшого її суттєвого удосконалення та розвитку.
Для України значення екологічних податків, як механізму мотивації енергоконверсії особливе, оскільки їх потенціал задіяний ще дуже слабо. В Україні екологічні, енергетичні, транспортні (за використання ресурсів та забруднення навколишнього середовища) збори використовуються з 2005 р. Однак офіційно як екологічні податки вони прописані в Податковому кодексі лише в 2010 р. Але на практиці це проявилось, головним чином, у зміні назви раніше існуючих зборів за забруднення навколишнього середовища, обсяг яких непорівнянний із глибиною екологічних проблем в Україні.
Бюджетна статистика екологічних податків в Україні ведеться з 2012 року. За цей час сума цих податків зросла з 1 млрд грн у 2012 р. до 4 млрд грн у 2014 р., або з 0,4% до 1,4% до загальної суми податкових надходжень. Це найнижчий показник серед країн Європи і в 10 разів нижчий, ніж країнах ЄС з низьким показником. Звідси видно, що в Україні механізм екологічних податків ще не задіяний в систему мотивації сталого низьковуглецевого розвитку та мотивації його інвестування. Більше того, значення цього механізму в Україні взагалі недооцінюється. Так, згідно з Енергетичною стратегією України до 2030 року гіпотетичні надходження від оподаткування двоокису вуглецю складатимуть менше 0,02% прогнозованого у Стратегії розміру ВВП [8].
Саме через низький рівень екологічних податків в Україні низькі й витрати на охорону навколишнього середовища, які за останні роки коливаються від 0,3 до 0,4% від ВВП. Це теж на порядок менше, ніж у каїнах Європи. Припущення про те, що на екологічні цілі можуть бути використані надходження від інших податків, які нерідко відносяться до екологічних (податки за ресурси, у т.ч. паливно-енергетичні), теж не підтверджується. В 2014 р. частка витрат на охорону навколишнього середовища виявилась нижча, ніж частка всіх трьох видів податків у співвідношенні до ВВП [9].
Таким чином екологічні податки в Україні поки що не мають ні повного екологічного, ні тим більше, антивуглецевого спрямування. Мається на увазі як з точки зору впливу на обмеження екологічних наслідків економічної діяльності, так і використання цих податкових надходжень на інвестування сталого низьковуглецевого розвитку.
Між тим за розрахунками, якщо використати світовий досвід і піти на становлення ставки податку на двоокис вуглецю до 200 грн. за тону, що Україна може щорічно отримувати потенційні надходження до бюджету в обсязі 40 млрд грн. це може становити до 2-3% ВВП країни [9]. Використання цієї суми на інвестування сталого низьковуглецевого розвитку може істотно прискорити процес енергоконверсії, а відновлювальна енергетика може почати конкурувати з вуглецевою.


Список використаних джерел:
1. Мица Н.В. Сутність та проблеми енергозбереження в Україні / Н.В.Мица // Сталий розвиток економіки. – 2011. - № 4 – С. 40-47
2. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.me.gov.ua/
3. Крістіне Розенбергер. Політика України в галузі енергетики. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kas.de/wf/doc/kas_33444-1522-13-30.pdf?130206104926
4. Євростат [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/
5. Титко Р. Відновлювальні джерела енергії / Р.Титко, В.М. Калініченко. - Варшава – Краків – Полтава. 2010.
6. Міністерство енергетики та вугільної промисловості України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mpe.kmu.gov.ua/
7. Себастьян Джеймс. Стимулювання відновлювальної енергетики. Міжнародний біоенергетичний форум. Використання потенціалу сільськогосподарських відходів як джерела відновлюваної енергії в Україні. Київ, травень 2013. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.agrievent.com.ua/images/bio-ifc-23-05-13/presentations/04_Sebastian%20James.pdf
8. Маслюківська О. Фінансування заходів по енергозбереженню від надходжень від податку на двоокис вуглецю. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ekmair.ukma.kiev.ua/bitstream/123456789/576/1/Masliukivska_Finansuvannia%20zakhodiv.pdf
9. Міністерство фінансів України . [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.minfin.gov.ua/
10. Боске Б.. Экологизация налоговой системы в России. Экономика и охрана природы: проблемы и пути их решения. - М.: 2001. - 116 с.
11. Маслюківська О. Використання податку на двоокис вуглецю як інструмент енергозбереження в Україні // Економіка природокористування і охорони здоров’я.: Зб. наук. праць / РВПС України НАН України. – К.:РВПС України НАН України, 2007. – с.174-180.
12. Исследовательская компания Abercade / [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.abercade.ru/
13. World Energy Trilemma 2013: Time to get real – the case for sustainable energy investment / World Energy Council / [Electronic Resource] – Mode of access: http://www.worldenergy.org/publications/2013/world-energy-trilemma-2013

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
ФІНАНСОВІ ТА ПОДАТКОВІ УМОВИ ІСНУВАННЯ ОБ’ЄДНАНИХ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД
27.08.2015 21:13
СУТНІСТЬ ПОДАТКОВОЇ АВТОНОМІЇ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
14.09.2015 18:20
ПДВ: ПРОБЛЕМИ СПРАВЛЯННЯ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ
05.10.2015 16:29




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.234 сек. / Mysql: 1396 (0.178 сек.)