Через повномасштабну агресію росії на території України багато українських підприємців втратили свої виробничі потужності, логістичні маршрути. До того ж зменшилася купівельна спроможність населення, що стало однією з причин скорочення прибутку компаній через складність збуту товарів. На тлі такої ситуації різноманітні програми та ініціативи для підтримки експорту та популяризації українських товарів за кордоном є можливістю збільшення прибутків та освоєння нових ринків для підприємців. [1]
З 2014 року у рамках інтеграції України до ЄС було укладено низку договорів для полегшення потрапляння українських товарів на ринок ЄС, як, наприклад, фінансова програма «EU4Business». Ця ініціатива передбачає надання грантів, кредитів та навчальних тренінгів для малих та середніх підприємств у якості підтримки від ЄС. Позики від Євросоюзу надаються через банки України, такі як: АТ АКБ «Банк Львів», «Ощадбанк», АТ «Агропросперіс Банк» та інші. Метою програми є полегшення доступу до іноземних ринків та підвищення конкурентоспроможності українських товарів на них. Завдяки цій програмі у 2021 році кількість українських експортерів зросла на 12,95%, а обсяги експорту – на 11,75%. Після початку повномасштабної війни у рамках цієї ініціативи банками ЄС було надано багато позик і грантів на відновлення малих та середніх підприємств України, як компанія «snEco». [2]
Великим проєктом є ініціатива «Українські полиці» або ж Ucare. Його було розпочато з ініціативи лідерів виробництва продовольчої продукції України та імпакт-проекту FoodTechShelf. Ucare передбачає створення зв’язків між українським виробником, та закордонним дистриб’ютором. До цієї ініціативи долучилися більш як 300 («Чумак», «Ascania») українських компаній та мережі супермаркетів з різних країн: країни Європи, США, Канада. [3] Наприклад, Coop Danmark в Данії, YamaYa та Gyomu Super в Японії, Walmart у США тощо. [4]
Платформа бізнес-знайомства ЄС-Україна Solidarity Lanes – ще один спосіб поєднання українського експортера та європейського покупця, через онлайн платформу для пошуку та спілкування у рамках плану «Шляхів (Ліній) солідарності Україна-ЄС». Цей план передбачає налагодження логістичних маршрутів та знаходження нових партнерів підприємцями з України. Для останнього й існує платформа. [5, 6]
Таким чином можна зробити висновок, що на сьогодні існує вдосталь ініціатив і програм, які сприяють експорту українських товарів та збільшенню кількості експортерів. Ці програми – один зі шляхів зростання українського підприємництва та економіки України.
Список використаних джерел:
1.Європейська правда, стаття «Як повномасштабна війна змінила формати співпраці України та ЄС», URL: https://www.eurointegration.com.ua/articles/2022/11/8/7150040/;
2.Сайт програми «EU4Business», URL: https://eu4business.org.ua/;
3.Ucare, URL: https://ucare.foodtechshelf.com/ua/;
4.До проєкту “Українські полиці” долучилися вже 300 виробників, URL: https://landlord.ua/news/do-proiektu-ukrainski-polytsi-doluchylysia-vzhe-300-vyrobnykiv/;
5.Keeping Ukrainian goods moving: EU-Ukraine Business Matchmaking Platform, URL: https://eu-ua-solidarity-lanes.seu.b2match.io/;
6.European Commission to establish Solidarity Lanes to help Ukraine export agricultural goods, URL: https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/european-commission-establish-solidarity-lanes-help-ukraine-export-agricultural-goods-2022-05-12_en.
__________________________________________________________________
Науковий керівник: Лежепьокова Вікторія Геннадіївна, кандидат економічних наук, доцент
|