Система управління підприємством передбачає організацію усього процесу виробництва та координування усього фінансового та економічного процесу. Вона координує та регулює діяльність підприємства, а також планує систему управління відповідними методами. Система визначає політику підприємства на ринку, щодо споживача та конкурентів, реагує на зміни та пристосовує політику до умов нестабільної ринкової економіки.
У системі управління виокремлюється функція стратегічного управління та планування, які передбачені забезпечити зростання діяльності у перспективі, та майбутнє. Також на сучасному етапі розвитку підприємств з’являються нові категорії управління – персоналом, інформаційної системи і, власне, контролю.
На великих підприємствам дані категорії поєднуються у відділи. Звідси і пішла нова функція управління та наука – контролінг. Він передбачає постійний контроль та спостереження керівниками даного відділу діяльності підприємства у виробничій та фінансово-економічній сферах. Такий контроль здійснюється постійно з певним інтервалом. Також передбачаються випадкові та невідомі перевірки задля відображення справжньої ситуації на підприємстві.
Контролінг пов'язаний з такими підрозділами як система управління персоналом, організаційна та інформаційна системи, система цілей, планування та контролю. Далі контролінг виходить на більшу арену, тобто знаходиться серед системи постачання, виробництва та реалізації. Контролінг – це компонент управління без якого неможливе функціонування підприємства на ринку. Він забезпечує достовірною інформацією відділи, а також координує та регулює об’єкти системи управління.
В залежності від ринку збуту, асортиментної політики, масштабу підприємства функції координації та контролінгу посилюються. Також та це впливає зовнішнє та внутрішнє середовище. Завданням контролі гну в системі управління є контроль роботи, збір інформації та обліку документації, розробка планів та їх виконання в залежності від ситуації. Проводиться аналіз відхилень та оцінюються результати. Управлінський апарат бере участь у цьому циклі.
Досвід зарубіжних країн показує, що доцільність введення відділу контролінгу на підприємстві призводить до покращення його функціонування та збереження прозорої системи. В подальшому це відзначається на ступені прихильності споживача до продукції.
Контролінг проводить постійний аналіз зовнішнього середовища. Це призводить до готовності підприємства до негараздів або ж навпаки до відкритості іноземний країнам та вітчизняним колегам. Дана функція дозволяє пристосуватись на проаналізувати ситуації на ринку. Ускладнення середовища вимагає напруженої роботи системи управління та контролю.
Вивчення контролінгу не потребує великих знань у сфері бухгалтерського обліку та математики. Необхідно мати уявлення як побудована і будується економіка світу. Тільки тоді в голові керуючого складається загальна картина функціонування світу і підприємств у ньому. Тоді в подальшому вся робота зводиться до того, щоб налагодити систему зв’язку підприємство-споживач-ринок-прибуток. Тільки тоді коли підприємство докладе зусиль задля забезпечення виконання бажань суспільства, а не для підвищення власного прибутку, тоді воно принесе користь і нам, і собі. А коли в основі діяльності лежить підвищення доходу та задоволення власний амбіційних бажань – підприємство ніколи не буде лідером. Ні в Україні, ні на світовому ринку.
Список використаних джерел:
1. Давидович І.Є. Контролінг. Навчальний посібник.
|