:: ECONOMY :: ДО ПИТАННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФОРМУВАННЯ ОДНІЄЇ З КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НУШ «ЕКОЛОГІЧНА ГРАМОТНІСТЬ І ЗДОРОВЕ ЖИТТЯ» :: ECONOMY :: ДО ПИТАННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФОРМУВАННЯ ОДНІЄЇ З КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НУШ «ЕКОЛОГІЧНА ГРАМОТНІСТЬ І ЗДОРОВЕ ЖИТТЯ»
:: ECONOMY :: ДО ПИТАННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФОРМУВАННЯ ОДНІЄЇ З КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НУШ «ЕКОЛОГІЧНА ГРАМОТНІСТЬ І ЗДОРОВЕ ЖИТТЯ»
 
UA  RU  EN
         

Світ наукових досліджень. Випуск 30

Термін подання матеріалів

24 травня 2024

До початку конференції залишилось днів 16



  Головна
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
Календар конференцій
Архів
  Наукові конференції
 
 Лінки
 Форум
Наукові конференції
Наукова спільнота - інтернет конференції
Світ наукових досліджень www.economy-confer.com.ua

 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше

 Наша кнопка
www.economy-confer.com.ua - Економічні наукові інтернет-конференції

 Лічильники
Українська рейтингова система

ДО ПИТАННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ФОРМУВАННЯ ОДНІЄЇ З КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НУШ «ЕКОЛОГІЧНА ГРАМОТНІСТЬ І ЗДОРОВЕ ЖИТТЯ»

 
22.10.2023 22:35
Автор: Лукаш Оксана Іванівна, спеціаліст вищої категорії, учитель географії, Харківський ліцей № 12 Харківської міської ради; Мамотенко Алла Віталіївна, кандидат біологічних наук, старший викладач кафедри анатомії і фізіології людини імені професора Я.Р. Синельникова Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди
[3. Педагогічні науки;]

ORCID: 0000-0001-6101-9723 Alla Мamotenko

Актуальність. Відповідно до мети базової середньої освіти учитель повинен сприяти формуванню у учнів компетентностей, необхідних для їхньої соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації [1, с. 8]. Серед них однією із ключових є і «Екологічна грамотність і здорове життя». Саме під час її формування у учнів  спостерігається розвиток відповідального, шанобливого ставлення до навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу. Вона сприяє удосконаленню вміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку [2, с. 108], зростанню усвідомлення у учнів ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини та покращенню їхньої здатності дотримуватися здорового способу життя. 

Виходячи з вище зазначеного, метою роботи постало провести аналіз особливостей формування екологічної компетентності у світлі базової середньої освіти нової української школи.

Виклад основного матеріалу. Екологічна компетентність у змісті Державного стандарту базової середньої освіти передбачає: усвідомлення екологічних основ природокористування, необхідності охорони природи; дотримання правил поведінки на природі, ощадливого використання природних ресурсів, розуміння контексту і взаємозв’язку господарської діяльності і важливості збереження природи для забезпечення сталого розвитку суспільства [3]. Тобто, вона пов’язана з формуванням екологічної свідомості, екологічного мислення та цінностей, що забезпечить готовність учнів мобілізувати отримані знання і реалізувати їх у конкретній екологічній ситуації. У подальшому, це надасть змогу здобувачу освіти відповідально вирішувати всі  життєві ситуації, які постануть перед ним, при цьому навчить його підпорядковувати задоволення своїх потреб принципам сталого розвитку. 

Відомо, що екологічна освіта є сукупністю екологічних: знань, мислення, світогляду, етики та культури [4, с. 58]. У свою чергу, основою формування моделі поведінки у навколишньому світі  є результат пізнавальної діяльності людини по відношенню до довкілля та її цілеспрямованої взаємодії з навколишнім середовищем, тобто саме екологічні знання. Екологічна освіта і виховання є базою для формування світогляду здобувачів освіти, виховання у них любові до рідного краю, набуття умінь і навичок адаптації до навколишнього середовища, адекватної поведінки у ньому. Для того, щоб  сформувати основу ефективного захисту життєвого середовища треба розвивати високу свідомість і культуру населення у спілкуванні з природою. Тому, екологічна освіта і виховання  повинні мати безперервний характер.

Екологічна свідомість визначає екологічну поведінку, остання  формується протягом навчання у школі, і у більшому ступені під час позакласної і позашкільної діяльності, а не на уроці. У той же час, екологічно спрямований матеріал, залучений до уроку, може використовуватися різнопланово на різних його етапах. Так, такий матеріал можна використати для ілюстрації та конкретизації основних даних; актуалізації опорних знань, мотивації; перевірки міцності та засвоєння знань та вмінь; закріплення та поглиблення вивченого. Це спонукає учнів до розвитку самостійності та підвищення їх активності і креативності [5, с. 213]. Окрім навчальної, екологічно спрямований матеріал виконує виховну та розвиваючу функції, так як сприяє вихованню в здобувачів освіти любові до рідного краю, відповідального ставлення як до природи, так і до праці інших людей.

Також слід зазначити, що екологізація навчально-виховного процесу, окрім власного визначення значення та шляхів реалізації завдань освіти для сталого розвитку на рівні навчального закладу, повинна включати планування екологічного напряму навчально-виховної роботи  на основі вивчення досвіду екологічної роботи, здійснення практичних дій, обговорення результатів роботи колективу та учнів та планування подальшої роботи з формування ціннісного ставлення до природи.

Висновок. Екологічне виховання має невичерпні можливості, так як  його можна здійснювати на будь-якому уроці, завдяки включенню природознавчого матеріалу в цикл різних предметів. Воно передбачає формування вміння осмислювати екологічні явища, робити висновки про стан природи, розумно взаємодіяти з нею та сприяє розвитку моральних почуттів обов’язку. Також екологічне виховання тісно пов’язане з національно-патріотичним, у зв’язку з тим, що останнє реалізується, у тому числі, і через виховання екологічної культури особистості, усвідомлення здобувачами освіти себе як частини природи та розвитку у них відповідальності за неї, як за національне багатство.

Список літератури:

1.Смирнова М.Є. Система ціннісних орієнтирів сучасної української школи. Джерело педагогічних інновацій. Цінності Нової української школи. Науково-методичний журнал. Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2022. Вип. 2(38). С. 8–15

2.Величко Р.М. До питання про екологічну грамотність та екологічну компетентність учнів Нової української школи. Управлінський дискурс макаренківської педагогіки : матеріали Всеукр. наук.-практ. Семінарів, м. Полтава, 10-11 березня 2022 р. / за заг. ред. М. В. Гриньової. Полтава, 2022. С. 108–110.

3.Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова КМУ від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannyaderzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (дата звернення: 18.10.2023)

4.Іванова Т.В. Екологічна освіта як базова складова екологічної політики держави. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка, Психологія, 2017. Вип. 11. С. 58–61. 

5.Мамотенко А.В., Комісова Т.Є. Методичні аспекти викладання дисциплін природничого циклу. Освіта збереже Україну! : матеріали І Всеукраїнських Прокопенківських читань, Харків, 10 черв. 2022 р. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди . Харків, 2022. С. 211–214 https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/8529

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст мишкою і натисніть Ctrl + Enter


 Інші наукові праці даної секції
РОЛЬ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ФОРМУВАННІ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ УЧНІВ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
27.10.2023 15:45
APPLICATION OF MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGIES AS A FACTOR OF INNOVATION THAT IMPROVES THE QUALITY OF EDUCATION
24.10.2023 20:18
ПРО ПЕРЕВАГИ ГРУПОВОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ З ДИСЦИПЛІНИ «ВИЩА МАТЕМАТИКА» В АГРАРНОМУ ЗВО
24.10.2023 20:04
ПОНЯТТЯ МЕДІАТЕКСТУ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ ПАРАДИГМИ МОВНОЇ ОСВІТИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
24.10.2023 19:43
МОРАЛЬНО – ЦІННІСНЕ ВІДНОШЕННЯ ДО ПРИРОДИ ЯК СКЛАДОВА ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ
24.10.2023 09:33
АЛГОРИТМ-МОДЕЛЬ ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО ОЦІНЮВАННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО ВИКОНАННЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ
23.10.2023 21:24
ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ АНАЛІТИЧНОЇ ХІМІЇ МАЙБУТНІМ МАГІСТРАМ ФАРМАЦІЇ В УМОВАХ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ
23.10.2023 18:53
РОЛЬ ТЕРАПЕВТА МОВИ І МОВЛЕННЯ У РЕАБІЛІТАЦІЙНОМУ ПЕРІОДІ ПІСЛЯ ІНСУЛЬТУ
22.10.2023 23:42
ПРОФЕСІЙНА СПРЯМОВАНІСТЬ НАВЧАННЯ - ВАЖЛИВЕ ЗАВДАННЯ ПРОЦЕСУ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ПРЕДСТАВНИКА ЮРИДИЧНОЇ ПРОФЕСІЇ
22.10.2023 18:24
ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ЗМІШАНОГО ТА ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ІФНМУ ПІД ЧАС ВОЄННИХ ДІЙ В УКРАЇНІ
17.10.2023 20:46




© 2010-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.economy-confer.com.ua обов’язкове!
Час: 0.193 сек. / Mysql: 1425 (0.151 сек.)